Re: Omlastningen Harmånger OKB
>Np lok uppställt som lokomotorreserv. Undrar hur det ser ut i dag? Peter S?
>Läs mer på länkar.
>LSqOm man tar en cykeltur från Hudiskvall så kan man faktiskt ta sig fram mycket bra på den gamla banvallen. Det är bara spåren igenom centrala hudiksvall, en igenvuxen del mellan Östanbäck och Rogsta, samt viadukten under OKB som numera är igenfylld, som utgör allvarligare hinder. På en ett ställe får man tillochmed cykla på nuvarande E4:an. En till liten sinka är det i Vattrång där banvallen ligger i träda och där delar av banvallen blivit "grustag". Annars är det bara att cykla.
Det tar ungefär en dag att ta sig fram på banan.Det finns en hel del lämningar utmed banan även idag.Strax söder om Bergsjö låg Högens Ångsåg och om detta område inte vuxit igen alldeles så kan man ana storleken på såghuset som var ganska imponerande.
Här skall det enligt en gammal sägen vara så att ett par flakvagnar kommit i rullning och farit ut på rampen i banänden och ner i vattnet. Enligt sägnen skall dessa ligga kvar. (Tror nog att detta är en vandringssägen i byn för sågen inte i drift speciellt länge. (Lades ner 1910 har jag för mig). Så "moderna" fordon torde ha bärgats tämligen omgående.Nåja på en dag kan man avnjuta resan på banan i sin helhet.Ett varningens finger för att vissa delar av banan används för kreatur och på ett par ställen fins det elstängsel. Tips: Prova inte dessa.Cykla försiktigt !/Håkan
Hela tråden: