Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - SRJmf historik + bild

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

SRJmf historik + bild

av Conny Sernfalk torsdagen den 7 juli 2005 Granis: Re: SRJ 16 med tåg till Järnvägsmuseala riksdagen i Rimbo 1969



>Johan Vinberg har rätt bra koll på detta också. Trots att han knappt var född då... zwinker. F ö borde nog Jonas kontakta SRJmf (varför inte nämnde Johan?) angående dessa SRJmf-arkivalier. Det är nämligen "på gång" att deponera dessa hos Folkrörelsearkivet (givetvis med fortsatt full tillgång för såväl föreningen som andra intresserade; forskare m fl).Nja det var väl så snarare att jag fick se ett mindre antal handlingar såsom utskick till medlemmar, första RX tidningarna e.t.c (var inte så mkt skrivande på den tiden) Alltså inga rena interna SRJmf handlingar .
Eftersom jag själv kom ihåg en del var det kul att läsa dem efter ca 35 år. Bl.a det brev som skickades på eget inatiativ av 2 medlemmar till alla föreningsmedlemmar. I brevet framfördes förslag o kritik på föreningen och dess arbetsätt. När jag läste det i nutid uppfattade jag det som välformulerat, balanserat och inte alltför kritiskt. Dock ganska tidstypiskt med t.ex synpunkter om mer demokratiska arbetsformer. Dock blev brevet upprinnelsen till en stor debatt och en del styrelsemedlemmar ställde sina platser till förfogande och begreppet Björnligan föddes. Sedan kom Björnligan att bli en löslig grupp av olika personer som jobbade aktivt inom föreningen företrädesvis i Faringe. En del finns beskrivet av dåvarande SRJmf sekreterare Nils-Gunnar Ohlssons artikel i SRJmf:s jubileumsskrift. Det har även gått en del skrönor om Björnligen (en del sanna o en del rena falsarier).Hursomhelst skulle det vara omöjligt att starta upp en sådan omfattande föreningsverksamhet idag, med sådan amatörmässighet som fanns då, om ambitionen är att bedriva ångtågstrafik med egen rullande material.Det är kul att föreningen utvecklats till den stabilitet den har idag. Och det var tur att Uppsala kommun på den tiden sa nej till inköp av Faringe-Alunda som museibana (Ett av dom åsikter som skilde dåvarande SRJmf:s styrelse och Björnligan).
Förutom denna banas dåvarande skick skulle Faringe-Alunda hade aldrig kunnat bli samma attraktionskraft såsom Uppsala-Faringe.Bilden visar Djursholss Ösby hallbangård 1969. Motortrallan som skymtas var SRJmf:s första dragfordon och omfattande växlingsrörelser företogs vid arbetsdagar på hallbangården.Conny


Hela tråden: