Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: SRJmf historik + ny bild

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: SRJmf historik + ny bild

av Conny Sernfalk torsdagen den 7 juli 2005 Granis: Re: SRJmf historik + bild



>>Bilden visar Djursholss Ösby hallbangård 1969. Motortrallan som skymtas var SRJmf:s första dragfordon och omfattande växlingsrörelser företogs vid arbetsdagar på hallbangården.
>Ack ja. Allt var kanske inte bättre förr ändå. Men roligt var det säkert -då också. Väl värt att fundera över när det handlar om dagens problem för museiföreningar och JVS t ex. En del av problemet är nog att en del aktiva inom föreningarna fortfarande lever kvar "i den gamla goda tiden; när man snackade med SJs distriktschef och fick låna en nedlagd bana att köra på". O s v.
>Motortrallan SRJ 5 finns alltjämt kvar i föreningen. Nu dock avställd. Eftersom den lär ha dragit kopiösa mängder bränsle kanske det är lika bra? I Dj Ösby lär medlemmar ha köpt bränsle för egna pengar för att få ha nöjet att växla med fordonet i fråga så mycket det gick. Som sagt: Roligt hade man nog smile.
>/ L GJo bränslet köptes av privata pengar (skramlades ihop ett par 10:or) i den närliggande macken. När motortrallan nyligen anlänt gjordes ett försök att begära en ban-disp från Djursholms_Ösby till Mörby verkstäder för att hämta (jag tror det var äldre soffor från passvagnar). Svaret var förvånande Javisst, men kan ni vänta till sista natttåget på banan? Detta var nog den första tåget på linje i föreningens regi.
Mycket av verktygen var även privata och medhavda i början. Själv hade jag kommit över ett par s.k busshammare som SL hade utrustat bussarna med. Passagerare var tvugna att använda dessa för att komma åt nödöppnare. Dom användes bl.a till att knacka rost på DHJ 189 (NNr) vars renovering hade pöbörjats. Först när Co 43 inköpts 1970 fick föreningen en verkstadsvagn. Via Weine Stenqvist köptes/fick? föreningen ta över material från en bilverkstad. (Javisst det var mkt specialverktyg för bilar) En liten lucka gjordes och medlemmar fick personligen kvittera ut verktyg. Ett mindre uppehållsutrymme fanns även där man kunde slå sig ner i en f.d bilsits från bilverkstaden.Dock: motortrallan .... Fanns det inte två stycken på banan ..... Den andra fanns då kvar i Rimbo tror jag. Är det inte den som är på bilden? Den ursprungliga hade om jag inte mins fel någon form av trä eller masonithytt som redan då var helt slut.Har scannat en Instamaticbild på Gp 3132 som just anlänt Djursholms Ösby hallbangård tidiga våren 1969. Föreningen och loket fick vara med i en kort snutt i TV-programmet Landet runt. Finns snutten kvar på t.ex video i föreningens arkiv? Conny


Hela tråden: