Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Motor till DEVA

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Motor till DEVA

av Lars G (alias Granis) tisdagen den 8 februari 2005 BD: Motor till DEVA

Precis som jag skrivit på "storebror" (?) Postvagnen: DETTA borde väl vara nåt att ta hand om? Kanske åtminstone "i inledningsskedet" av SvJvm/ Järnvägsmusei Vänner för att sedan kunna avgöra vilka av aktuella DEVA-vagninnehavare som är såväl intresserade som tillräckligt kunniga/ realistiska för att kunna överta motorn o dyl för renovering av sin DEVA-vagn.Men hur är det "rent tekniskt"? Är det ett nedrans jobb att använda denna motor "som det ska" i en DEVA-vagn? Så pass mycket att det vore MYCKET enklare att använda nåt annat, nåt modernare? Fast ur museal synpunkt vore det väl synd? Men allt har ju sitt pris, så OM det går att få igång nån DEVA-vagn med nån annan och modernare drivutrustning kanske det vore att föredra trots allt? Eller?Hur som helst vore det enligt min uppfattning mycket musealt värdefullt att renovera och få i gång nån DEVA-vagn, vare sig densamma vore normalspårig i Skåne eller smalspårig i Västergötland. Tja, ska båda -mot förmodan?- komma i gång löser sig väl det "musealtekniska problemet": Motor finns det ju bara till en av dem, så då fick väl den andra "modern drivlina" vare sig man vill eller inte? Eller finns det fler motorer att tillgå? Och/ eller annan användbar utrustning? Och kanske rentav ytterligare nån DEVA-vagn bevarad (annat än SkJs och SkLJs)?Fast -som sagts; Att "rädda prylarna" till Gävle (?) vore kanske ett första steg? Sen kan SvJvm avgöra "lämpligaste kandidat" för det fortsatta arbetet. Eller kan månne SkJ tänka sig att avstå från sitt "renoveringsobjekt" till annan kandidat, ja just SvJvm kanske!? Ty i så fall (= om ett körbart sådant fordon skulle anskaffas till samlingarna) vore ju normalspår att föredra av praktiska skäl. Vad tycker andra? Undrar/ L Gsom härmed begår premiär i detta forum -och som skam till sägandes blev medlem i Järnvägsmusei Vänner först i år. Fast bättre sent än aldrig smile-orange


Hela tråden: