<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Stridsvagnshinder, hur var de tänkta att funka?

av Micke S tisdagen den 8 februari 2005

På historiska järnvägsbilder kan man ibland se s.k. stridsvagnshinder, de ser ut som en stor betongklump med järnvägshjul liggande vid sidan av spåret. Jag antar att de var avsedda att flyttas (fällas?) upp på eller ut på spåret t. ex. vid någon bro, men hur skulle det gå till? Det kan ju vara besvärligt att rekvirera en kranvagn när den lede fi flåsar en i nacken. Var de lätta att få upp/ut så borde de ju vara lätta att plocka bort. Vari ligger försåtet? Vad var hjulen till för? Kort sagt hur var det tänkt? På nedanstående länk finns både en bild och målande beskrivningar av historiken, dock ingenting om själva funktionen hos denna typ av anordning.Frågan även ställd i vår kära gamla postvagn med sina kålmaskar och Rc-lok. Hälsar och undrar Micke S som önskar detta forum lycka till.


Stridsvagnshinder på JÅÅJ


Hela tråden:

 


Stridsvagnshinder, hur var de tänkta att funka? - Micke S 2005-02-08 14:44
      Re: Fler sorters stridsvagnshinder, även med smalspår! - Carl-Erik Olsson 2005-02-11 20:47
      Re: Fler sorters stridsvagnshinder, även smalspår! - Carl-Erik Olsson 2005-02-11 20:29
      Re: Stridsvagnshinder, hur var de tänkta att funka? - mamma Ulla 2005-02-08 17:38
        OK. Skulle den "hänga" i dessa räler eller... - Micke S 2005-02-09 11:18
          Re: OK. Skulle den "hänga" i dessa räler eller... - mamma Ulla 2005-02-10 11:54
          För de intresserade, mycket sakkunnigt svar i PV idag... - Micke S 2005-02-09 14:02


Texten är hämtad från http://f27.parsimony.net/forum67958/messages/50.htm

33542 inlägg i in 7524 trådar, 1939 skribenter
Nätplatsen »Gamla Järnvägshistoriskt Forum« har bearbetats av Bra kulturmiljö för Järnvägsmusei Vänner