Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Pegelow Brev till Klemming

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Pegelow Brev till Klemming

av BD tisdagen den 8 februari 2005

Det som följer är avskrifter av brev som Pegelow sänt till Klemming. Pegelow
Gbg den 13/1 85
Hr. Maskin Ingeniör V. Klemming
CstBroder!
Det har dröjt något med besvarandet af dina båda bref, experiment med gnistsläckare och sammanställandet af uppgifter för års reqvisitionen, m.m. hafva tagit min tid i anspråk.
De främmande banornas vagnar skola här blifva underkastade den kontroll du föreslår; observationsresultaten skall jag nog laga att de blifva anmälda i sinom tid , nu då jag vet att en sådan anmälan kan komma att leda till ett praktiskt resultat.
N.O.J. vagnarna hafva bland annat en mycket klen och dåligt hopkommen draginrättning, hvilken jemnt ryckas sönder vid vexlingarne. Vi hålla oss emellertid skadeslösa genom att debitera banan reparationskostnaden, hvilken af denna betalas utan knot, något som jag till densammas heder måste vitsordas.
200 vagnslås kan jag åstadkomma till den 1ste April om ritning erhålles snart; framför allt behöfde jag få veta huru vred och låskolfarne af metall skola se ut, enär gjutningen af alla dessa småpjeser och vredens förarbetning tager mycken tid.
I Malmö fick jag genom Brodin, som hos Kockum sett ritning på de nya A vagnarna, reda på hur dessa komma att se ut. De äro ej i min smak. De många dörrarne komma att vålla de resande mycket obehag genom drag och järnvägen stora reparationskostnader, hvilka olägenheter jag ej tror komma att nämvärt minskas genom det …Stahenska.? projektet, att dörrarne ej skola kunna öppnas utifrån.
Beklädnadsplåtens fästning på det vid C vagnarne använda sättet anser jag vara vigtigast vid kanterna af dörröppningarne och i korgens underkant, enär det är på dessa ställen som skrufvarne först lossna. Mindre vigtigt är det vid , ehuru jag anser det vara bra äfven der, hvaremot man i hörnen saklöst kan tillämpa den gamla metoden. Skrufdelningen i plåten
Bör vara 75 a’ 85 mm hvaremot den i täcklisterna ej bebehöfver vara mindre än 185 mm. Genom en missuppfattning från min sida af ett tel från dig blef skrufdelningen i täcklistenrna densamma som i plåtkanten vid dörröppningarne.
På C vagnarne den i dörröppningarnes kant sitta vinkeljern vid hvilka plåten fastskrufvades; jag anser att här plattjern är att föredraga, enär det ofta förekommer vid en gammal vagn att man måste hyfla af dörrståndaren för att justera ihop dörröppningen och en snedsjunken dörr. Vinkeljernet hindrar ett dylikt arbete, men ej plattjärnet och plåten, hvilken lättare kunna bearbetas med fil och mejsel.
Tendrar hafva vi ej förstorat flera än de 7, som vidgjordes 1883. Så vidt jag kan erinra mig har Malmö fått ritning härå från oss¸skulle så ej vara fallet står jag till tjenst med sådan.
Lok 38 erhöll år 1879 en ganska fullständig pannreparation: ny jerntubplåt och 3 rundpanneplåtar, hvadan denännu borde få tjena åtminstone 2 år. Loket har dessutom just nu fått komplett vanlig repr efter hvilken den gör första turen idag.
Lok 33 fick här 1883 enl. Ö.D.s order (muntlig vid ett MD. Möte tror jag) fullständig pannreparation: båda tubplåtarne nya,1 rundpanneplåt och en bakgafvel; bör stå ytterligare 10 år.
Här stå lok No 1 och 11 samt vid V Dis. Lok 44 utan pannor (i mitt tel omnämndes endast No 11). Jag föreslår att tendrarne tillhörande två av dessa lok tillpassas lok 35 och 60.-
Våra samtliga A lok äro i trafik hvadan ej heller något af de användbara kan undvara sin tender.
Med vakuumbroms äro här följande lok försedda:
C Nis 295, 296 och 319
D ” 239, 260 och 294.
Lok No 16 erhöll ny panna, tillverkad af Motala Mek. V. år 1877. 8,5 kg tryck.
Lok 81 erhöll ny panna från N&H år 1878. 8,5 kg tryck.
Tryckplåtsinskritionerna saknar jag f. n. uppgift på.
Mallar för M.V. och N&H äro färdiga och skola sändas; jag får tillstå att jag glömt bort afsändningen.
Jag har ännu ej medhunnit att göra iordning apparat för insmörjning af buffersfjedrar.
…. maskinen från Jonsered äro nu komna och vi äro i farten med uppsättningen. Det dröjer ännu en vecka med anmälan enär vi ville sätta ihop dem först, för att vara säker på att allt är med. Vill du säga gubben Landiejer??(Lundiejer?) detta, så att han ej kommer med någon påminnelse. Hufvudritningar hafva vi ej fått och Gibson har sagt Corin, att sådana först måste göras, enär verkstaden bygger sina maskiner utan ritningar!
William Gibson träffade jag häromdagen. Han sade sig hafva tillverkat en del takhväf för Atlas, Kockum, Kieller i öfverensstämmelse med prof som de erhållit från Styrelsen. Han påstår att detta prof , hvilket jag antar var af de afklipp jag har här gjorde åt dig af den genom Brodin inköpta engelska takhväfven, utgöras till hälften af blånor och till andra hälften af rent lin, hvadan han kunnat lemna denna väf billigare än den som förr köptes af II Distr, enär denna senare bestod af uteslutande prima lin.
Då vi nu vilja hafva den bästa vara som kan åstadkommas, men om Gibson har rätt, sakna tillräcklig varukännedom för att skilja agnarna från hvetet, föreslår jag, att vi då du kommer hit ned, fara ut till Jonsered och låta herrarna der försöka bevisa sina påståenden.
Nyströmer var här igår; jag kom då öfverens med honom, att jag skall taga mig ledigt och besöka honom i Åmål samtidigt som du afsynar hans vagnar. Han önskade få detta gjordt inom denna månads utgång och då jag ej kan få två dagar ledigt å rad utom Lördag och Söndag, föreslår jag att vi mötas i Åmål den 24 dennes. Vinner detta förslag ditt bifall, så gör upp med Cedergren att han kombinerar sin tur hit och möjligen äfven till Kristiania med våra resor.
Häromdagen kom ett tidningstelegram med underrättelsen att Stockholms Bell bolag ensamt egde rätt att försälja amerikanska multipelbord – de bästa som funnos – och att sådana för 3000 abonenter af bolaget skulle användas. Hoppas Cedergren ger dem på moppe tänkte jag och fick också dagen efter till min fröjd läsa ett telegram i samma tidning, att Allm. bolaget anskaffade bord af ännu bättre konstruktion än de amerikanska och för 7200 abonenter.
Dubbelmuttrar för seeländska boxar anser jag behöfliga, men derimot ej sax; den senare kan t.o.m. vara till skada om smörjaren någon gång vid ett kort uppehåll skall få ned en underbox och lägga in en ny dyna..-
Helsningar
Vännen Peg
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gbg d. 19/1 85
Broder Viktor!
Detta endast för att bedja Dig och Cedergren vara välkomna till Gbg helst redan Onsdag morgon. Ida skall gerna ännu en gång vilja fungera som värdinna för dig innan hon ger sig af till Stockholm och blir telefonist. Enligt hvad Elly meddelat har hon underrättat Eg om att C. lofvat Ida plats, hvadan hon redan på fredag lemnar Gbg.
Som jag i tel meddelade äro Kiellers vagnar klara, och man önskade ditt besök på förr dess hellre.
Alltså Välkomna!
Vännen
Fritz Pgw
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Göteborg den 16/4 1885
Broder Viktor! Heder och tack för Gerdas och din vänliga lyckönskan till födelsedagen. Jag hade nästan trott att ingen här i staden hade reda på eller skulle kommit ihåg min födelsedag, men blef derför också så mycket angenämare öfverraskad då jag vid hemkomsten igår afton förefann tvenne präktiga rosenträd stående på förmaksbordet, det ena med Axel och Sofis kort, det andra med Fru och Fröken Matirns kort. Axel, Sofi och Fru Matirn voro sedan inne hos mig, som hade trott få sitta alldeles solo. Alla beundrade dig för den lust och det lif hvarmed du deltog i vår lilla Måndagstillställning.
Från pappa och kusinerna i Maltesholm hade jag äfvenledes bref igår.-
Hoüel skall jag efterforska genom bokhandeln.
Personvagnsreparationerna skall vi nog kunna forcera mera än hittills och äfven hinna undan med målningen på af dig föreslaget sätt. De svårigheter som ställa sig emot planens realiserande äro emellertid följande:
1 En del snickare och filare måste anställas nu på våren och sedan afskedas mot vintern, enär ej arbetet då skulle kunna drifvas på så mycket på grund af bristande utrymmen för målning.
2 Flera målare måste anställas för sommaren, hvilket endast går genom att bjuda högre dagaflöning än våra fasta målare hafva.
3 Trafiken måste ställa minst 30 personvagnar Litt C till vårt förfogande.
Af dessa hinder låta 1 o 2 naturligtvis öfvervinna sig, kinkigare blir No 3. T.D. har redan skrifvit till M.D. och anhållit, att vi skulle bringa ned rep .. i siffran för C vagnar under den nuvarande eller 20 a’ 22. Detta senare opponerar jag emellertid emot, enär det ju vore en galenskap att ej draga fördel af de verkstadsresurser vi hafva, blott för att trafiken skulle få disponera 6 a’ 8 vagnar mera än annars blefve fallet. Kan du emellertid utverka af Ö.D. Hahr att vi få disponera minst 30 C vagnar för verkstaden under sommaren, skola vi för denna tid uppdrifva passv. Rep na med 50 %.
Helsa Gerda hjertligt!
Vännen
Fritz Pgw
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Göteborg den 7 Maj 1985
H Maskin Ingeniör V. Klemming
CstB.B. En grön plåt finns färdigmålad men ingen blå; jag har glömt bort att du skulle hafva profver. Låter nu måla äfven en blå. Vill du hafva den gröna?
De af dig omnämnda fyra axlar (med trähjul) sändes på Ö.D. order till Mö för att sedan lemnas åt Kockum. M.D. III ombads då att i sammanhang med liqviden från Kockum klarera slopningsaffären.
Jag reser till Sthm Lördag afton, men skall ej då Gerda ännu ej kan taga emot( deragera?) dig, utan har anmält mig hos flickorna som gäst för Söndagen. Återreser Söndag afton.
Vännen Pw
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------Odaterat
Broder Viktor!
Idas bref af den 29/5 med uppmaning att låta dig veta om jag kom på söndagen eller ej mottog jag först på Söndagen, hvilket var orsaken till att jag ej lät höra något från mig på Lördagen. Jag var verkligen litet trött på resor och höll mig derför hemma.-
Cedergren har säkert redan erfarit af Ing. Ericsson, att den elektriska utställningen vid öppnandet var mycket ofärdig, och att tiden ännu ej kommit då det lönar sig att för dess skull fara hit ned. Nästa vecka anser jag dock att allt hufvudsakligt bör vara i ordning och tror jag, att då ett och annat af intresse kan vara att skåda. Jag föreslår derför, att du och Cedergren reser hit Söndag afton i sällskap med mig, som tänkte komma upp till Stockholm Lördag morgon--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gbg 23/6 1885
Broder Viktor!
Heder och tack för ditt bref. Det skulle allt varit skönt att få tillbringa ett par dagar hos dig och Gerda i Hjo i st. för att gå här och vanka. Nu var det emellertid omöjligt. Personalen begär pp (permission?) och sjukrapporterar sig i långa rader, och det får gänkas på alla håll för att få det hela att gå ihop. Hodgson reser äfven bort till sin hustru i Sköfde imorgon, hvadan M.D. och jag äro ensamma hemma. Är det möjligt reser jag med tåg 18 nästa Lördag till Hjo och stannar till Söndag e.m.
Jag tycker Cedergrens anbud till dig att medfölja till Amerika skulle varit lockande; befarade du att få sysselsätta dig för mycket med elektricitet och för litet med järnvägar om du komme ut under sådana förhållanden? Kan just undra om saken blir af då du ej följer med. C. behöfver skjutsas iväg och det tror jag svårligen M (ell?) kan utföra. –
Tack å Ellys vägnar för bjudningen till Hjo. Det skall göra henne godt. Ida tyckes också fått sig en rekreationstid genom den lindriga tjenstgöring hon nu har. Jag hade idag ett långt bref från henne, skrifvet under en vakt igår, då hennes 3 elever ganom att taga miste på tjenstgöringstiden som jag antager ofrivilligt strejkat. Hon omtalar äfven C.s resefunderingar, hvilka lära skola vara en hemlighet på bolaget, men äro kända på alla stationerna. –
Robsahm skall det blifva roligt att träffa i en gladare sinnestämning; det var verkligen på tiden att en reaktion i hans inre egde rum, han hade annars blifvit en fullkomlig misantrop. Är han som du säger åter sådan han var i fordna dagar, skall det blifva både gladt och uppfriskande att sällskapa med honom. –
Elektriska utställningen har de sista 8 dagarna då inträdesavgiften blifvit nedsatt till 50 öre varit mycket talrikt besökt; i Söndags af c.a 1200 personer.En del nya saker särskilt från Anna Pettersson hafva anländt. För damer finnas rosor, broscher m. m. i hvilkas midt befinner sig en glödlampa med kanske 4 mm diam; elektriciteten erhålles från en liten accumulator, som bäres i kjolsäcken. För herrar finnas skjortknappar och kråsnålar som göras lysande på samma sätt. Telefonkonserten drager också folk, om den också lemnar åtskilligt öfrigt att önska. Det egendomliga vid densamma är, att ljudet blir så starkt, att det hörs öfver hela rummet, hvari c.a. 15 personer få plats och kunna höra samtidigt. Trummor och trumpeter höras dock ej bra, ljudet af dem blir skrällande.
Det elektriska diskussionsmötet var besökt af c.a. 30 personer och förhandlingar tämligen matta. På nachspielet uppträdde Olin och bar sig temligen dumt åt. –
Förra torsdagen var jag ute på Känsö och gjorde en efterbesigtning på desinfektionsugnen. Jag träffade der den nyss anlände karantänsläkaren, hvars namn var Humla, tror jag. Han var mycket späd och visst en helt färsk kandidat. Jag har mina dubier om att han någonsin får bugt med några kommabaciller. –
Motala fick en expander, en fräs och några tubringar härifrån, för att kunna göra tubinsättningen riktigt. Lok 320, 321 och 322 hafva hållit sig rätt bra.
Helsa Gerda och öfriga familjemedlemmar!
Vännen
Fritz Peg---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Göteborg den 7. 7. 1885Broder Viktor
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Göteborg 1/10 1885
Till Herr Maskin Ingeniör V. Klemming
CstBroder Kg!
Härjemte återgår Brodins pannbesiktningsprotokoll äfvensom ett liknande från mig. Vi tyckas hafva fått hit den bästa pannan. Af Brodins protokoll finner jag att man i Malmö funnit skäl att lappa yttre eldstadens framgafvelplåt för skador, hvilka jag för min del ej anser nu påfordra någon åtgärd. En 3 a’ 4 mm djup frätrand på detta ställe försvagar ej pannan mera, än att man med lugn kan låta pannan gå till nästa revision. Hufvudfelet med pannorna anser jag vara, att de äro för små för det arbete de skola uträtta, tryck- och temperaturvariationer och den starka vattenomsättningen konsumera livskraften hos dessa pannor fortare än hos våra vanliga pannor, hvilkas arbetsförmåga relativt ej tagas så hårdt i anspråk. Jag sade Ö.D. detta, då han var nere. Det enda, hvarom han denna gång ville gå in på att resonera med någotsånär ordning var just Kc lokens pannor. Han söker emellertid att qvarhålla öfvertygelsen, att pannorna gå åt på grund af dåligt material och vanskötsel (för högt tryck särskilt). Brodins protokoll tyckes gifva stöd för Ö.D.s åsigt der det omtalar under Lok 311 Yttre eldstaden, framgafvelplåten, utvändigt, att bräckor uppkomna vid bockningen förefunnits. Jag befarar dock att dessa bräckor, liksom de öfriga mellan naglarne, som finnas omtalta, uppkommit vid pannans isärtagande. Ö.D.kom fram med ett större projekt att han sjelf, du, Brodin och jag skulle fara upp till Norrland för att sedan studera dessa lok. Detta skulle ega rum efter M.D. mötet. Hvad tyx?
Om vagnsförhållandena fingo vi ej tala något förnuftigt, oaktadt vår M.D. verkligen från hans synpunkt sedt gjorde rent af förtviflade försök att få Ö.D. diskutera saken på allvar, men det gick ej denna gången. Han behandlade saken alldeles en bagatelle ända tills straxt före sin afresa, då han, utsatt för ett nytt anfall från M.D. och mig, för ett ögonblick tycktes egna saken en allvarsam tanke.Han bad oss emellertid förtrösta på M.D. mötet. Bäst vore naturligtvis att få iväg en skrifvelse till Styrelsen och jag skall än en gång göra ett försök, men jag tror ej M.D. skrifver under en sådan. –
Mossbergs 9 bl. passv.fjedrar äro under profning och visa sig bra. Deras ursprungliga pilhöjd har varierat mellan 176 – 180 mm, fjedringen för 3000 kg 165 a’ 167 mm, sättningen 1 a’ 2 mm, friktionsmotståndet vid 3000 kg 100 a’ 175 kg. Bladen äro bra slipade och hoppassade. – Protokoll skall blifva klart att sända imorgon. –
Vännen Pw
För att ej detta skall komma i obehöriga händer sänder jag det i privatbref. Protokollen som tj.s.


Hela tråden: