Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Nedansjö under vattnet

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Nedansjö under vattnet

av Göran Engström torsdagen den 10 mars 2005 Håkan Zaar: Re: Rullande materiel Sundsvall - Torpshammars järnväg

>>>>Gamla "STJ" hade tydligen bara ett enda svenskbyggt smalspårslok, nr 6, sexkopplat tanklok enl. N&H-listan (N&H nr 172, byggt -83). Övriga var väl engelska, antar jag... Mer data??
>>>Manning Wardle har jag för mig levererade två av loken. Yngve Holmgren har beskrivit lite av historiken
>>>kring loken i 1067-banornas ånglok som varmt kan rekomenderas.
>>>(Jag har mina otillgängliga för stunden annnars hade man säkert kunnat se en del om maskinerna där)
>>>En verkstad fanns även i Matfors under Matfors - Wattjom Järnvägstiden, men jag vet inte när denna uppfördes.
>>>Jag är mera nyfiken på vad man hade för övrig rullande materiel.
>>>En annan fundering är om linjesträckningen följde den nuvarande i sin helhet eller om man dragit om linjen på något ställe utmed nuvarande Mittlinjen Sundsvall - Ånge.
>>>/Håkan
>>Ta dig till Rockviksdalens banvaktstuga lite väster om Nedansjö, följ banan mot Stöde och där banan börjar gå parallellt med sjön igen har man lagt normalspåret lite ovanför smalspåret. Det fanns i alla fall för drygt 30 år sedan en skärning kvar där smalspåret hade gått. En lämplig vårpromenad att se fram emot Håkan? Vi ser fram emot en rapport om du hittar något.
>>Göran
>Du kan ge dig på att det skall bli en sväng dit upp om inte annat för att fota timmertåg i vårgrönskan eller kanske rentav före det.
>Hittar jag något så presenteras "spår" av banan i detta forum.
>Vart i Nedansjö låg stationen, på samma ställe som SJ:s nuvarande)
>I Nedansjö fanns det ju långt gångna planer på att anlägga ett stort järnbruk och en hel del anläggningsarbeten genomfördes
>också strax nedströms Nedansjö station, men det mesta av dessa anläggningar är idag borta.
>Man hade dessutom en stor sluss i Nedansjö som det fortfarande går att se strax under vattenytan i Ljungan och det var ingen liten sluss....
>Vilka var de största industrierna utmed banan om man ser till vad som fraktades?
>Sågen och sliperiet i Matfors torde vara en given aspirant på första platsen antar jag, men bruket i Torpshammar med manufaktursmedja torde ha varit betydande.
>Mycket av det "grövre" sågade virket flottades (?) från sågarna utmed vattenleden ner till Svartviksbukten.
>/Håkan Lite förklaringar till dina funderingar borde du kunna hitta på länken nedan.
Innehåller både historia och äldre bilder hur det såg innan vattennivån höjdes.
Säger inte så mycket om STJ-tiden men ändå värt ett besök.Göran


http://www.xorc.nu/nedansjo/


Hela tråden: