Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Rogsta station

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Rogsta station

av Göran Engström fredagen den 17 februari 2006 Jöran Johansson: Re: Bogsta station???

>Har det funnits två Rogsta stationshus?
>Om man tittar i Sveriges Järnvägsstationer (IV distr, s. 230) finns där en bild av Rogsta stationshus, som inte alls liknar det på vykortet. Huset som är ett typiskt OKB-hus, anges byggt 1925 (eller mera korrekt anges att hållplatsen anlades då), men då var väl OKB ännu inte byggd här förbi. Har 1925 års hus ett annat läge pga OKB tillkomst än gamla NHJ stationshus (det på vykortet?) med samma namn? Eller hur hänger det ihop?
>Vykortshuset sägs dessutom ligga i Södermanland?!NHJ delen Hudiksvall - Edsäter ersattes av OKB Hudiksvall-Harmånger. Dessutom fick man nybygga smalspår Harmånger-Edsäter för att få ihop banorna igen. Edsäter ligger ca 1 km öster om Vattrångsby, fd Harmånger, station.Konsekvensen blev naturligtvis att OKB fick nya stationshus mellan Hudiksvall och Harmånger. Tack vare detta kom väl också NHJs stationshus att överleva OKBs stationshus på motsvarande platser, dock inte som stationhus men väl som bostadshus.
Sträckan Edsäter-Harmånger byggdes ursprungligen med kraftigare räls än NHJ i övrigt. När delen Hudiksvall-Edsäter rivits ersatte man den grövre rälsen med NHJs ursprungliga räls på sträckan Edsäter-Harmånger. Den grövre rälsen blev därmed kortvarig på denna sträcka.På samma sätt var man sparsam genom att flytta verkstad/lokstall och oljeboden från Hudiksvall Östra till Harmånger 1927, i stället för att bygga nytt.GE


Hela tråden: