- värdefulla lokbilder-och vagnar ! (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Saturday, August 08, 2015, 23:45 (3183 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

De bilder du visar är verkliga GULDKORN för oss som var med när det begav sig!

Det är bara synd att inte fanns digitalkameror på den tiden så att man kunde plåta och föreviga alla motiv man hade önskat! Då kostade ju varje bild/neg/dia en slant att "förbruka" och filmerna tog snabbt slut, trots att man hade "laddat" upp med ett antal filmer i väskan!

Man kan ju undra vilka bildskatter man haft om digitalkameran kommit för sådär 50 år sedan. Men man var tvungen att prioritera, sist jag köpte en Kodachrome var det väl ungefär 5kr/bild och på långresor hade jag en strikt budget över hur många bilder det fick bli på en dag. Och det blev ju bara det mest väsentliga så man fick inte alla de där små detaljerna som varit så underbart att ha förevigat. Numera tar jag t.ex en bild på loknumret av lathet så jag slipper anteckna

Ingen har sagt något om vagnarna på bilderna som har en lite säregen historia och de kallades ibland för "Kinesvagnarna" och hade vid SJ littera Ibr.
De var tillverkade i Europa avsedda för Kina men vid krigsutbrottet 1939 tycks de ha blivit kvar i Amsterdam och kom att bli sålda till BJ,GDJ och SJ i stället. Efter kriget hittade man ännu fler i Belgien som köptes till Sverige.
Man byggde på sidorna med en förhöjning av trä och de kunde användas bl.a till kokstransporter från Stockholm och Luleå till Domnarvet
Det mesta ovan enligt Sundström: "Svenska godsvagnar "


Ser fram emot flera häääärliga bilder från dåtidens vardag från Din kamera!

Mycket välkommet så publicera gärna


Hela tråden: