Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder bör förvaras säkert! (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Sunday, August 09, 2015, 17:22 (3154 dagar sedan) @ Mr H


Och visst vill man som fotograf att ens bilder ska kunna avnjutas på allra bästa sätt. Det var därför som jag som intresserad åskådare skulle önska att denna lätta rengöring av bilderna kom till stånd. Det var inget konstigare än så med mitt inlägg! :-)

****
Fantastiskt intressanta bilder, [b]Mr H[/b] och [b]KjellErik[/b]. Tackar&Bockar! :)

[b]Arne[/b], när jag har skannat glasade diabilder, så har det förvånat mig, hur mycket damm det ibland krupit in mellan glasen. Om man ska öppna diaramarna, för att blåsa rent, så tar det avsevärt längre tid med skanningen som, i sig, tar lång tid. Bättre med lite skräpiga bilder, än inga alls. Det historiska värdet, finns ändå där.


Självklart är det historiska värdet fortfarande kvar även med dammet. Men ett skäl att skanna sina analoga bildskatter är nog att bevara bilderna bättre för framtiden. Med väl rengjorda och rätt skannade dian så blir förutsättningarna troligen klart bättre för bildernas arkivering.

Dessa rengjorda diabilder kan man därefter förvara på bästa möjliga sätt när man inte ständigt behöver ta fram och visa dem i projektorn. Man kan istället visa de digitaliserade bilderna på olika lämpliga sätt exempelvis här i forumet, dela dem på sociala medier eller helt enkelt printa ut visningskopior.

Så om man verkligen värdesätter sina originalbilder bör man nog rengöra dem noga, skanna in dem i högsta upplösning och bearbeta dem i något bildprogram. Det här arbetet har man igen eftersom man kan känna sig säker på att ens värdefulla tågbilder kommer att finnas kvar en lång tid framåt till båtnad för oss alla! :-)


Pga den begränsade tiden att lägga på det här så uppmärksammade jag inte dammet på Of2-bilderna och när jag väl gjorde det fanns ingen tid att scanna om. Det som jag mest av allt önskar mig är en stor jämrans tratt som man kan hälla ner alla diabilderna i så får den stå och mala en vecka eller så så är det digitaiserat och klart.Först så fantiserade jag om detta sedan så har jag börjar fundera på allvar om det egentligen skulle vara så svårt att konstruera något sådant! Visserligen skulle bilderna hamna bak och fram och upp och ner men det känns ju lättare att justera.

I väntan på tratten så tar detta tid och du verkar inte förstå det argumentet Arne. Om tiden var oändlig om jag inte hade familj, villa och vovve och dessutom ett arbete så skulle jag kunna göra otroliga saker med detta men det blir ju med nöd en kompromiss i hela livet i stort. Så är det bara förmodligen för de flesta av oss! Du kanske är pensionär Arne? Jag är det inte!

Sedan så tycker jag faktiskt att man kan visa lite ödmjukhet om någon gör sig besväret att lägga ut bilder här till allas glädje snarare än att mästra! Studera HJP det är verkligen roligt med hans uppskattande ord!Det är väl roligt för alla Arne att det kommer alla intresserade till glädje!Om någon annan tar sig tid att digitalisera och lägga ut bilder här som är intressanta för mig och alla andra här då uppskattar jag det verkligen.Det går ju knappast att kräva att någon ska göra det, än mindre en viss kvalité på bilderna.

Jag har tagit intryck av "Olds" visade bilder en gång i tiden men till skillnad från honom så tänker jag inte slänga bilderna sedan så får de väl hellre efter digitalisering ligga och damma i något skåp då tills de försvinner så småningom på ett eller annat sätt.

Hoppas på att fler med bilder tänker så här och lägger ut de till allas glädje för vad är de till för glädje för någon att ligga i en garderob och samla damm? Då blir ju allting helt meningslöst och slutet blir att de slängs i en container för destruktion ingen till glädje!Mycket arbete till liten nytta!

Det här har tagit ungefär tiden att scanna två-tre bilder så jag tycker att den här diskussionen för mig är slut nu. Jag ska idag leta lägenhet åt min dotter, lägga golv i växthuset, prata med en takläggare och beställa trädfällning samt dessutom för mitt arbete läsa Gunnar Alexanderssons rapport. Så får vi se om det blir någon tid över till bildvård Arne! Det är den krassa verkligheten!
Så får vi nog dessvärre stå ut med en och annan dammstrimma från 70-talet om olyckan är framme!

Mr H

Ja jag är i vart fall mycket tacksam för dessa intressanta dokument från en flydd tid.
Och själv skaffade jag mig scanner i dimension 8000kr , scannade och lade ut för beskådan. Men nu upptäcker jag att det inte finns tid och ork längre för att scanna och det ligger bara i malpåse. Ungefär 5 min tar scanning av en bild och ovanpå det ska bilden plockas fram, eventuella glasramar tas isär (scannern tar inte glasramar) och så kanske man putsar lite i Photoshop och vips är man uppe i 10min eller mer , för en bild.
Får man sen en hink vatten över sig så...
Kanske lite skavanker i bilden bara är tecken på patina och ålder men vem vet kanske Nationalmuseum borde beordras att restaurera Rubens målningar och motsvarande till de ursprungliga färgerna ?


Hela tråden: