Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder bör förvaras säkert! (Järnväg allmänt)

av Mr H, Monday, August 10, 2015, 12:03 (3181 dagar sedan) @ Arne

8<...


Ja jag är i vart fall mycket tacksam för dessa intressanta dokument från en flydd tid.
Och själv skaffade jag mig scanner i dimension 8000kr , scannade och lade ut för beskådan. Men nu upptäcker jag att det inte finns tid och ork längre för att scanna och det ligger bara i malpåse. Ungefär 5 min tar scanning av en bild och ovanpå det ska bilden plockas fram, eventuella glasramar tas isär (scannern tar inte glasramar) och så kanske man putsar lite i Photoshop och vips är man uppe i 10min eller mer , för en bild.
Får man sen en hink vatten över sig så...
Kanske lite skavanker i bilden bara är tecken på patina och ålder men vem vet kanske Nationalmuseum borde beordras att restaurera Rubens målningar och motsvarande till de ursprungliga färgerna ?


Vi är nog flertalet här i forumet tacksamma för att Mr H både fotograferat så många intressanta järnvägsmotiv när det begav sig och Of2-loken fortfarande gjorde god tjänst på spåren! Och att han nu - uppenbarligen under svår tidsbrist enligt egen utsaga - har skannat in och postat dessa spännande lokbilder! Stort tack för det arbetet!

Men att inte vilja förstå att bevarandet av ett stort kulturarv faktiskt också ställer en del krav på hanteringen och bevarandet av bilderna. Visst är det kul att få se så många bilder som möjligt men om det sker till priset av att man 'slarvar' med inskanningen, bildbehandlingen och hanteringen av bilderna i övrigt så kan man ju undra om det inte är en bildlig pyrrhusseger att hasta fram bildvisningen?! Om man nu ändå avsätter en viss tid för arbetet kanske det vore bättre att göra en riktigt bra bild än att ta fram två eller tre med skönhetsfel?

Du skriver Lennart att lite skavanker i bilderna bara är ett tecken på patinan och åldern. Men skulle det vara en särskilt eftersträvansvärd kvalitet i sig att bilderna är dammiga och behov av en mild rengöring?! Jag förstår inte det tankesättet; vill man inte att visa sina bilder på bästa sätt?

Och kommentaren om att restaurera gamla mästares oljemålningar för att bättra på eventuella ljusblekningar med mera som en jämförelse med att man ska varsamt hantera/bildbehandla sina diabilder känns inte relevant i sammanhanget. Det går inte att jämföra på samma dag med att man varsamt blåser bort damm och hårstrån från sina egna diabilder innan dessa skannas.

För övrigt är jag förvånad över att man inte tycks förstå vad jag skrev ovan i tråden! Om man läser en gång till så förordar jag enbart en varsam rengöring av bilderna; det anser jag att man i ett forum som detta mycket väl kan göra utan att någon/några känner sig trampade på tårna! Hur var det nu med historien om kejsarens nya kläder egentligen? Gjorde inte det lilla barnet rätt när kejsarens nakenhet avslöjades för alla? :-)

Du får givetvis gärna låna mina bilder för att visa hur det här ska gå till! Hur många ska vi börja med? 1000 bilder? 2000 bilder? Du får gärna låna scannern också. Du kan få ett introduktionserbjudande på säg 100 bilder att scanna till att börja med så du får känna lite på det här. Har du själv förresten inga bilder att bidra med?

Den nakna kejsaren alias Mr H


Hela tråden: