Of2 i Stockholm! - ställ inga krav. (Järnväg allmänt)

av Mr H, Monday, August 10, 2015, 12:09 (3153 dagar sedan) @ HJP


....Men att inte vilja förstå att bevarandet av ett stort kulturarv faktiskt också ställer en del krav på hanteringen och bevarandet av bilderna. Visst är det kul att få se så många bilder som möjligt men om det sker till priset av att man 'slarvar' med inskanningen, bildbehandlingen och hanteringen av bilderna i övrigt så kan man ju undra om det inte är en bildlig pyrrhusseger att hasta fram bildvisningen?! Om man nu ändå avsätter en viss tid för arbetet kanske det vore bättre att göra en riktigt bra bild än att ta fram två eller tre med skönhetsfel?

För övrigt är jag förvånad över att man inte tycks förstå vad jag skrev ovan i tråden! Om man läser en gång till så förordar jag enbart en varsam rengöring av bilderna; det anser jag att man i ett forum som detta mycket väl kan göra utan att någon/några känner sig trampade på tårna! Hur var det nu med historien om kejsarens nya kläder egentligen? Gjorde inte det lilla barnet rätt när kejsarens nakenhet avslöjades för alla? :-)

****
Utan att ta strid i denna fråga, så måste man ha i minnet, att varje bildinnehavare bestämmer över sina egna bilder, och dess öde.
Om någon har sina bilder, "liggande i byrålådan", så får denne - av naturliga skäl - ingen kritik för det, även om bildskatten kasseras vid hans/hennes bortgång.
Om man - som Mr H och andra - ändå gör sig besvär att skanna och dela med sig på forumet, så kommer tipsen/kritiken/kraven, som ett brev på posten. I värsta fall, kan det få bildvisaren, att sluta att visa bilder. Kanske bättre då, att öppna en ny tråd, där man tipsar om bästa sättet att bevara bilder - generellt sett.

Du skriver; "[color=#009]Men att inte vilja förstå att bevarandet av ett stort kulturarv faktiskt också ställer en del krav på hanteringen och bevarandet av bilderna[/color]". Det är nog sant, när det gäller ett museum, eller annan samhällsnyttig inrättning. När det gäller privata bilder, kan man inte kräva någonting, inte ens att bilderna bevaras överhuvudtaget.

Låt mig ta ett annat exempel. Jag gillar inte när ett par museiföreningar målar sina T23:or gröna, eller ett Da-lok i BJ-färger. Föreningarna äger dock dessa lok, och gör som de vill. Detsamma gäller de privata bilderna.

Jag blir alltid glad, när historiskt intressanta bilder visas. Dammet "ser" jag inte ;)

Fast det skulle ju vara bra kul att se ett grönt Da-lok efter förebild från Märklins modell! Kul om modellen kommer före verkligheten någon gång. Fast jag håller med dig, kanske i vattenfärg så den kan köras genom loktvätten!

Mr H


Hela tråden: