Till nuvarande och nya medlemmar i GBBJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Sunday, October 02, 2022, 11:03 (570 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Hmmm… Nu kanske du sitter inne med mer info än vad som -i klartext iallafall- framkommer här, men ”…ett samarbete mellan GBBJ och FSVJ” är precis vad jag hoppas på också. Även om det antytts andra saker av andra på andra forum (vad jag skulle önska innerst inne, eller nåt sånt…)

Saken är ju den att ”gammeltågsbranschen” blivit mer komplex under senare år (den också). Plus vidhängande problem med nyrekryteringar och engagemang som all ideell verksamhet lider av.

Nu förenklar jag, men borta är tiderna då man kunde ”…snacka med SJ´s distriktschef och få låna en bana att köra på”. Och fordonen man fått tag på -t o m ångloken- var slitna men körbara. Typ. Nu har tidens tänder och tuffare myndighetskrav inte minst gjort tillvaron svårare.

Då måste man samverka och dela med sig. Av ”best practises” inte minst. Att få ta del av varandras erfarenheter, både bra och dåliga så de sistnämnda slipper upprepa sig. Detta kan ske bilateralt mellan enskilda föreningar och banor, men framförallt borde det kunna ske genom JHRF och MRO. De som tycker att ”… så gjorde vi själva 1983 och så ska vi göra igen..” har fel ;-)


/ L G


Hela tråden: