Till nuvarande och nya medlemmar i GBBJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Conny Sernfalk, Sunday, October 02, 2022, 13:01 (543 dagar sedan) @ Granis

Hmmm… Nu kanske du sitter inne med mer info än vad som -i klartext iallafall- framkommer här, men ”…ett samarbete mellan GBBJ och FSVJ” är precis vad jag hoppas på också. Även om det antytts andra saker av andra på andra forum (vad jag skulle önska innerst inne, eller nåt sånt…)

Jag har ingen ytterligare kunskap än vad som framkommer i texten. När både personer från GBBJ och FSVJ kassör gemensamt gör ett uttalande i flera forum tar jag det för givet att båda föreningarna fört samtal om samarbete.
GBBJ är en ideell förening och såsom alla ideella föreningar har medlemmar inflytande bl.a genom årsmöte där större frågor behandlas.
Jag vill inte antyda/spekulera om något annat. Det är en sak för GBBJ och dess medlemmar och ev. förändringar / beslut lär visa sig så småningom.

Ska jag tycka något är att det varit positivt att GBBJ faktiskt har en fungerande verksamhet genom bl.a dagligt öppethållande (under sommaren) av Järnvägsmuseet i Grängesberg. Även upprustningsarbetet av M3t71 även om jag inte är insatt vad som hänt sedan sist.
Det som inte gagnar branschen eller GBBJ är att jämföra hur det fungerande för 30-40 år sedan när verksamheten stod på topp med upprustningar av rullande materel, reseverksamhet, resurser till Museet i Grängesberg.
Det är andra tider nu som många föreningar erfarit. Kan GBBJ i nuläget vidmakthålla lokmuseet i Grängesberg kanske det är gott nog.
Naturligtvis är det också mycket positivt med eventuellt samarbete mellan GBBJ och FSVJ.


Hela tråden: