Ångloket S1 1914 (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Tuesday, October 04, 2022, 23:56 (566 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

I ett tidigare inlägg finns bilder av S1 1914 vid provkörning hos SkJ 25/9 i år efter drygt 20 års dvala. Här en bild som jag tog samma dag.
[image]
Enligt uppgift från gänget som jobbat hårt och lagt ner mängder av arbetstimmar på att driftsätta loket fungerar det bra även om det återstår en del mindre justeringsarbeten. Som framgår av bilden saknas topplyktan men den kommer snart att sättas på plats. Planen är att loket ska vara under ånga och förhoppningsvis även vara med och dra ett eller flera av SkJ:s jultåg 4/12 och 11/12 tillsammans med E2 1183, kanske i lokkoppling. Men innan dess återstår fler provkörningar.
Under en kortare tid var loket stationerat i Malmö och jag tog bilden nedan vid vattentagning i Dalby 18/4 1969 med Lgt 8274 (Sjöbo-Malmö).
[image]
Jag vill minnas att loket kom till Malmö från Halmstad men det kunde vara av intresse för mig och SkJ att veta var loket tjänstgjort under åren från tillverkningen 1952 och framåt. Någon som vet?
Som en liten parentes kan nämnas att vattenkastaren står kvar på sin plats i Dalby men i övrigt är stationsområdet helt igenväxt. Stationshuset finns dock kvar men verkar användas av något företag.

Ni har gjort underverk med loket :-)
Loket flyttades från Halmstad till Malmö 1968. Dessförinnan finns täta observationer från Halmstad och skriftligt tillhörande 25 Ms sedan 1952.
Här är lite tidiga underlag (mer finns)

1950 Beställd WS
1953-05-01 Tillhör 25 Ms (huvudort Borås) SJ
1953-07-13—1953-11-10 Ur lokförare Carl-Erik Carlssons (senare Cederberg) annotationsböcker, som jag lagt in i ett sökbart dataregister. Calle körde med stationering i Nässjö mellan 1946 och 1980. Nu är han 91 år och pigg som en mört.

datum tåg nr stn stn lok litt lok nr ax ton bana anmärkning
53 07 13 2501 N Fod S1 1914 22 193 HNJ
53 08 08 2501 N Fod S1 1914 22 203 HNJ
53 11 10 2501 N Fod S1 1914 16 160 HNJ
Järnvägshistoriskt forum 2012-05-16/Kent Hedqvist KH
1954-04

BD
1954-1962 Loket försedd med Henschel matarvattenförvärmare typ MVT monterad.
Genom termisk avgasning undviks invändig korrosion genom syrets inverkan. Bör i förening med dosering av lämpliga kemikalier ha reduserat pannunderhållet.
Nackdelen, eller rättare fördelen, med blandningsförvärmare är att det samlas mycket slam som får rensas bort. Men hellre där än i pannan. SkJ BD
1954 Loket insattes på linjen Halmstad-Nässjö och var placerat i Halmstad under dåvarande lokins. Thamsten. Matarvattenförärmaren var ett prov igångsatt av f.d Miö Jansson vid HNJ i samarbete med f.d miö Hårdstedt – fader till nuvarande driö i Borås och broder till lokins i Åmål vid f.d BJ.
Provet utföll emellertid icke särskilt väl. Anläggningen var mer bort- än inkopplad och den vinst man gjorde på varmare matarvatten åts upp av ökade underhållskostnader.
Följden blev att anläggningen togs bort i samband med revision klass IIIA 1962.
Källa brev 1970-11-01 från Lars Billvall till Bengt Dahlberg Brev


Hela tråden: