Elda med ved (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Thursday, October 06, 2022, 14:25 (566 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Konsekvensen är oavsett priset ändå att loket underpresterar utifrån sin förmåga med "rätt" bränsle, stenkol eller olja, som har jämförbart energiinnehåll per viktenhet. Det gör att avståndet till när det vore ekonomiskt hållbart att övergå till ånglok rusar iväg en bra bit bort.

De höga bensinpriserna har ju inte lett till någon boom för gengasen heller. Lika bra är nog det.

Jag har för mig att NOJ öppnade upp Mikadotankarna (SJ N5) bakåt för att kunna elda med ved från en vagn bakom loket. Man fick fylla på ved oftare och man hade vedförråd på fler stationer. Jag tror inte jag skulle vilja försöka mig på att lämpa ved till 1189 på Stockholms Central eller Tomteboda med tråd i luften och allt. Kolförrådet räcker Nynäshamn Tomteboda och tillbaka med tillräcklig marginal.
Stycketorv är väl bätre men det är ju inte heller förnybart enligt dagens definitioner. Dessutom läcker det metan från brytningen. Vi kanske får göra som schweizarna och eletrifiera ångloken.


Hela tråden: