Sidospår (Järnväg allmänt)

av Ola Ahlström, Thursday, October 06, 2022, 19:08 (566 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag fick också Sidospår i mitt brevinkast och läste med stort intresse "Museichefens har ordet". Det har nu gått snart sju månader och två nummer av Sidospår har kommit ut och Museichefen har inte med ett ord kommenterat branden av B14 3679, fd SWB Co6 191 som troligen resulterat i en totalförlust. Signaturen HP har dock här på Järnvägshistoriskt forum nämnt det hela och berättat att "Vi räknar med en ersättning som motsvarar inköp och transport av vagnen" när det handlar om ersättningsvagn och att ekonomisk ersättning från Kammarkollegium (statens försäkringsbolag) förväntas. Den inträffade olyckan trodde jag var så allvarlig att den skulle berörts i "Museichefen har ordet" om inte i förra numret så i detta. Det skulle vara intressant att få en mer fullständig redogörelse för vad som inträffat, ansvarsfördelning och den ekonomiska delen, med andra ord har full ersättning betalats ut av Kammarkollegium?

Så en intressant del i "Museichefen har ordet". Jag har de senaste åren funderat på hur just Järnvägsmuseums tågtrafik, inte minst resor för externa beställare, kan genomföras men nu kan jag läsa att "de stundom kolliderande uppdragen från staten, att erbjuda något för alla, gärna över hela landet, och att öka egenfinansieringen är en utmaning", det måste betyda att det framgår av regleringsbrevet att extern tågtrafik uppmuntras och intäkter tillåts. Så fick jag det klargjort till sist.

Ola Ahlström
Malmö


Hela tråden: