Diesellok med koppelstångsdrift utan blindaxel (Fordon: lok)

av olle sundström, Friday, October 07, 2022, 19:02 (566 dagar sedan)

Ur något skrymsle dök häromdagen en beskrivning av ett Krupp(?)byggt diesellok med kapspårvidd för Indonesiska Statsbanan upp.

Hjuldiametern uppgår till 900 mm och det totala axelavståndet till 4500 mm. Motoreffekten anges till 265 kW.

Kraftöverföringen tycks gå via en kardanaxel till axel III där någon form av "kardanknut" ombesörjer överföringen till axeln.

Jag har blivit lite förtjust i den här illbattingen och då jag har ett lämpligt underrede - visserligen med spv 1435 - har jag funderat på att använda det för att därav bygga någon sorts svensk pastisch.

Alltså: har något fyraxligt diesellok med kardandrift funnits i Sverige? LKAB hade visst några Motalabyggda monster men de hade väl inte koppelstänger? Och jag tror mig ha sett ett förslag för ombyggnad av ett NBJ-lok till drivgasdrift.

Alla glada tillrop och uppkast mottas tacksamt!

Olle S


Hela tråden: