Diesellok med koppelstångsdrift utan blindaxel (Fordon: lok)

av Richard Loe, Friday, October 07, 2022, 19:29 (564 dagar sedan) @ olle sundström

Ur något skrymsle dök häromdagen en beskrivning av ett Krupp(?)byggt diesellok med kapspårvidd för Indonesiska Statsbanan upp.

Hjuldiametern uppgår till 900 mm och det totala axelavståndet till 4500 mm. Motoreffekten anges till 265 kW.

Kraftöverföringen tycks gå via en kardanaxel till axel III där någon form av "kardanknut" ombesörjer överföringen till axeln.

Jag har blivit lite förtjust i den här illbattingen och då jag har ett lämpligt underrede - visserligen med spv 1435 - har jag funderat på att använda det för att därav bygga någon sorts svensk pastisch.

Alltså: har något fyraxligt diesellok med kardandrift funnits i Sverige? LKAB hade visst några Motalabyggda monster men de hade väl inte koppelstänger? Och jag tror mig ha sett ett förslag för ombyggnad av ett NBJ-lok till drivgasdrift.

Alla glada tillrop och uppkast mottas tacksamt!

Olle S

Hur det var i Sverige kan jag inte svara på, men ett brittiskt linjelok byggdes med en sådan kraftöverföring. Detta var loket D10100, det sk Fell locomotive, som sattes i trafik år 1952. Loket var ett lyckat försök att skapa ett diesellok som gav störst vridmoment vid lägst hastighet, detta för att bättre kunna starta ett tåg och dra ett tåg upp för en större stigning. Loket hade en största hastighet på 135 km/t och en effekt på ungefär 2000hk. Loket hade ett antal andra fördelar, men dess största nackdel var den mycket komplexa kraftöverföringen. Till slut så övergav man försöket efter en brand i loket år 1958 och satsade på diesel-elektriska lok.


Hela tråden: