Tågmöte i Torup (Järnväg allmänt)

av S Johansson, Monday, December 31, 2012, 15:47 (4132 dagar sedan)

[image]
SJ T43 238 ankommer Torup med tomtåg från Halmstad mot Hyltebruk den 18 februari 1988. Vad var det för littera på dessa vagnar? Vill minnas att det fanns två snarlika typer vilket möjligen syns på bilden. T43 240 till höger i bild.

Tågmöte i Torup

av Johan Torstensson, Monday, December 31, 2012, 23:10 (4131 dagar sedan) @ S Johansson

Om de hade något speciellt Littera vet jag inte.

Men jag vill minnas att de ägdes av Bruket i Hylte och fick endast gå mellan Hyltebruk och Halmstads hamn. De var ombyggda med större än normal bredd för att ge så bra lastmönster som möjligt för transport av tidningspappersrullar.

Vill minnas de skrotades c:a 1990 i Burseryd.

Tågmöte i Torup

av Kjell Friberg, Tuesday, January 01, 2013, 12:37 (4131 dagar sedan) @ Johan Torstensson

Vagnarnas historia i korthet.
Dessa vagnar är byggda som Ou (svetsade O-vagnar) i slutet av 1950-talet.
Omkring 1973 byggdes de om för transport av pappersrullar för Hylte Bruk. Eftersom vagnarna ännu tillhörde SJ med brukets påbyggnader räknades de som banegna och littrerades Ll men uppfyllde tekniskt vad som fordrades för littera T. Detta missförhållande rättades till 1975 då vagnarna överfördes till Hylte Bruks AB och inordnades som privatvagnar med littera T. När de nya nummerserierna infördes 1980 gällde detta även dessa vagnar och de var ännu privatvagnar med littera T men i en ny nummerserie med annan trafikutbyteskod fram till skrotningen omkring 1997.

Tågmöte i Torup

av Arvid Högberg, Monday, December 31, 2012, 23:18 (4131 dagar sedan) @ S Johansson

Den här fina bilden får mig att tänka på vilka vedermödor man kunde råka ut för på en liten station mitt ute i skogen.
Några år senare än när bilden är tagen tjänstgjorde jag som tågklarerare i Torup. Precis som på bilden hade vagnutagningen från Smålandsstenar kommit in och stannat på spår tre. Klockan är strax före tolv och föraren och medföljande växlare går in på stationen för att dricka kaffe och äta andrafrukost. Därinne sitter ett gäng från banavdelningen i samma ärende. Man inväntar Hyltetåget från Halmstad så att man kan göra rundgång med T43:an för att därefter återvända till Smålandsstenar.
Efter en stund går föraren ut för att starta loket men kommer något slokörad tillbaka; loket vägrar starta, batteritorsk!
Efter ca 20 sekunders tystnad frågar en av banavdelningens gubbar: ’Är inte Hyltetåget på väg in?’ ’ Jo’ säger jag, ’om ungefär fem minuter’. ’Finns det några startkablar i närheten’, frågar han. Jag ringer snabbt till Torups Bilverkstad och frågar om dom har några rejäla kablar vi kan få låna: ’Det kommer en kille om tre minuter och hämtar dom’.
Det visar sig att en av gubbarna på banavdelningen har ett förflutet som reparatör på den nedlagda dieselloksverkstan i Halmstad och vet var varenda mutter sitter på en GM-diesel.
Jag ställer infarten från Halmstadshållet i stopp och tar strax efter in Hyltetåget mot rörlig stoppsignal så att loket stannar jämnsides med T43:an. Ett snabbt snack med Halmstadsföraren och han försvinner in på stationen för en kopp kaffe.
Samtidigt börjar den före detta repararören öppna luckor och lyfta på huvar på de två loken. Vi andra kopplar ihop startkablarna till en luftlinje som hänger mellan loken. ’72 volt’ säger den före detta reparatören och så blixtrar det till. ’Du kan pröva starta nu’ säger han och med ett segt muller börjar startmotorn dra runt. Plötsligt hoppar dieseln igång . Runt luftledningen står ett vitt moln av vattenånga som på grund av värmeutvecklingen avdunstar från regnet som strilat ner.
Snabb återställning, Hyltetåget kan avgå och jag kan äntligen lyfta bommarna i södra änden.
Ett nöjt gäng återgår till stationshuset för ytterliggare en kopp kaffe, rundgången får vänta.
Improvisation och kaffe är vad som behövs för att allt skall fungera!
Några dagar senare träffade jag ägaren till Torups Bilverkstad som undrade vad vi hade hållit på med. Han hade fått löda om startkablarna som hade smält av värmen!
Arvid, fd tkl Tou.

Tågmöte i Torup

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Tuesday, January 01, 2013, 19:53 (4131 dagar sedan) @ S Johansson

[image]
SJ T43 238 ankommer Torup med tomtåg från Halmstad mot Hyltebruk den 18 februari 1988. Vad var det för littera på dessa vagnar? Vill minnas att det fanns två snarlika typer vilket möjligen syns på bilden. T43 240 till höger i bild.

Den konstiga signalen allra längst till höger i bild försvann alldeles nyligen.

Lindman

Tågmöte i Torup

av S Johansson, Tuesday, January 01, 2013, 22:50 (4130 dagar sedan) @ S Johansson

[image]
Tack för uppgifterna om Hyltevagnarna litt Ll/T, berättelsen om hur man får igång en T43 med startkablar och notisen om "den konstiga signalen". Ytterligare en sådan signal skymtar på detta foto fr den 8 april 1999 i Torup. T44 334+317 förmodar jag gör rundgång.

Plattformssignaler i Torup

av Ulf Pålsson, Wednesday, January 02, 2013, 22:34 (4129 dagar sedan) @ S Johansson

[image]
Tack för uppgifterna om Hyltevagnarna litt Ll/T, berättelsen om hur man får igång en T43 med startkablar och notisen om "den konstiga signalen". Ytterligare en sådan signal skymtar på detta foto fr den 8 april 1999 i Torup. T44 334+317 förmodar jag gör rundgång.

De konstiga signalerna var s.k. plattformssignaler, som formellt inte var signaler enligt trafikreglerna (säo) utan var en form av indikeringslampor för tågklareraren. De visade den tkl som skulle ge signal "avgång" till ett tåg att tågväg var lagd och låst i ställverket från det aktuella spåret, och också i vilken riktning som utfartstågvägen var lagd. Vissa plattformssignaler visade också om infartstågväg var ställd in till spåret från motsatt håll, men det var kanske inte fallet i Torup.
/up