Grusgropsspår Frövi-Krylbo? (Bana)

av Rasmus Axelsson, Sunday, May 26, 2013, 21:24 (4430 dagar sedan)

På expropriationskartan för delar av järnvägen Frövi-Krylbo från 1901 (OBS! Efter invigningen av banan!) finns det med två spår som jag antar användes för att hämta grus till bygget av banan. Frågan är om dessa någonsin blev officiella lastplatser och levde vidare senare.

Det sydligaste utgick från en växel strax söder om Iskarboda banvaktstuga på linjen mellan Spannarboda-Näverkärret och vek av åt sydost/sydsydost, typ så här. Läget mellan två mossliknande områden kan kanske tyda på någon form av ås?

Det nordliga fanns på linjen Näverkärret-Krampen ungefär så här åt nordväst upp mot Grimsö... eller utgick den från den väg som syns norr om det blå strecket och som slingrar sig upp mot Grimsö?

Någon som känner till mer om dessa? Jag har varken någon teknisk-ekonomisk redogörelse för bygget av den banan eller banavdelningens berättelser att tillgå just nu.

Grusgropsspår Frövi-Krylbo?

av Öster/NOR, Sunday, May 26, 2013, 22:12 (4430 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

På expropriationskartan för delar av järnvägen Frövi-Krylbo från 1901 (OBS! Efter invigningen av banan!) finns det med två spår som jag antar användes för att hämta grus till bygget av banan. Frågan är om dessa någonsin blev officiella lastplatser och levde vidare senare.

Det sydligaste utgick från en växel strax söder om Iskarboda banvaktstuga på linjen mellan Spannarboda-Näverkärret och vek av åt sydost/sydsydost, typ så här. Läget mellan två mossliknande områden kan kanske tyda på någon form av ås?

Det nordliga fanns på linjen Näverkärret-Krampen ungefär så här åt nordväst upp mot Grimsö... eller utgick den från den väg som syns norr om det blå strecket och som slingrar sig upp mot Grimsö?

Någon som känner till mer om dessa? Jag har varken någon teknisk-ekonomisk redogörelse för bygget av den banan eller banavdelningens berättelser att tillgå just nu.

Ingen susning alls men en titt på kartan för den nordligatycker jag pekar på ett spår som följer vägen du nämner och som landar i vad som ser ut att vara en grusgrop, belägen mitt emellan Ravals udde och Rörmossen.

av Christer Fredriksson, Monday, May 27, 2013, 10:52 (4430 dagar sedan) @ Öster/NOR

För att kunna avgöra detta fordras nog markstudier på resp. plats!

För mig verkar detta lite osannolikt att man skulle behöva bygga så långa spår enbart för att hämta grus i dessa skogsbygder med så rikligt med sand och grus i markerna efter banans sträckning.

av Stefan J, Monday, May 27, 2013, 22:12 (4429 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Banvallen till det sydliga spåret, vid Iskarboda f.d banvaktstuga, syns tydligt än idag där det viker av ifrån linjen.

av Christer Fredriksson, Tuesday, May 28, 2013, 16:40 (4428 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Kan inte spåren ha anlagts för att hämta sleepers från de stora statligt ägda skogarna i området och där det anlades enklare sågar vid spårsluten för sågning av sleepers?

Ty trakterna kring Sällinge - Spannarboda - Näverkärret består ju av mycket fina sandskogsområden, så det borde ej behövas några större spåranläggningar för att hämta grus.

av Anders Svensson, Saturday, June 08, 2013, 14:45 (4418 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

...

...

Den sydligaste skulle kunna vara Tippsta grp, omnämnd i Banavdelningens berättelser 1917-19 och 1924. //Anders

av Kjell Aghult, Saturday, June 08, 2013, 16:31 (4417 dagar sedan) @ Anders Svensson

Den sydligaste skulle kunna vara Tippsta grp, omnämnd i Banavdelningens berättelser 1917-19 och 1924.

Tippsta låg vid km 232 Krampen-Näverkärret och växeln var inlagd 1917-1928.
Iskarboda bvstu låg vid km 248.253 Näverkärret-Spannarboda. Vid km 247.2, d v s
norr om I., låg det i övrigt okända sidospåret Nytorp.

av Anders Svensson, Monday, June 10, 2013, 20:52 (4415 dagar sedan) @ Anders Svensson

...

...

Den sydligaste skulle kunna vara Tippsta grp, omnämnd i Banavdelningens berättelser 1917-19 och 1924. //Anders

Mittåt! Det är det nordligare spåret som bör vara Tippsta grp - observationskilometer 237,0. Det sydligare spåret är en annan grusgrop, kilometer 248,4 enligt observation. //Anders

av Kjell Aghult, Tuesday, June 11, 2013, 09:42 (4415 dagar sedan) @ Anders Svensson

Mittåt! Det är det nordligare spåret som bör vara Tippsta grp - observationskilometer 237,0. Det sydligare spåret är en annan grusgrop, kilometer 248,4 enligt observation. //Anders

Vid koll mot banprofilen i "SJ 1906" stämmer km 237.0 för Tippsta. Däremot
är ingen officiell trafikplats känd vid km 248.4. Något från byggtiden?