Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige? (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Wednesday, June 12, 2013, 23:10 (3970 dagar sedan)

I Dals Ed fanns ett välkänt sicksackspår - om man skulle köra hela sträckan mellan stationen och sjön Le måste man byta körriktning två gånger. Ett annat exempel på "switchback" var Lövsjöväxeln vid Säfsnäs järnväg, men detta kanske inte var ett fullständigt sicksackspår eftersom tåget bytte körriktning bara en gång.

Har det funnits fler sicksackspår eller switchbacks i Sverige? Jag tänker då inte på normala trafikstationer där alla tåg byter körriktning, exempelvis Tomelilla, utan mer anläggningar i stil med Lövsjöväxeln eller sjöspåret i Dals Ed. Oavsett om syftet varit att övervinna höjdskillnader eller att ta sig förbi hinder i terrängen

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige?

av Anders Ljung, Thursday, June 13, 2013, 00:10 (3970 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Menas då med switchback att det var legio att man INTE gjorde rundgång vid vändningen utan backade med loket skjutande?

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige?

av vetendel, Thursday, June 13, 2013, 00:31 (3970 dagar sedan) @ Anders Ljung

Lelångebanan

Under perioden 1956-64 gick rälsbussarna inte längre från Uddevalla Hamn utan från Uddevalla C, med riktingsändring vid Kopparsberg (nära Lelångenbanans hållplats Uddevalla SJ).

Således bara en enkel switchback.

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige?

av Gunnar Ekeving, Thursday, June 13, 2013, 09:40 (3969 dagar sedan) @ Anders Ljung

Menas då med switchback att det var legio att man INTE gjorde rundgång vid vändningen utan backade med loket skjutande?

Vid en riktigt typisk amerikansk switchback brukade man inte göra rundgång eftersom det var sicksackspår. Men vid t ex Lövsjöväxeln handlade det om den variant som på tyska kallas Spitzkehre

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige?

av el_vikingo, Thursday, June 13, 2013, 17:23 (3969 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Nja Gunnar, Spitzkehrenbahnhof och Spitzkehre är väl inte samma sak.
Om jag förstår den tyska texten rätt:
Spitzkehrenbahnhof, här kan rundgång göras.
Spitzkehre, här kan ej rundgång göras.
//Håkan

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige?

av Gunnar Ekeving, Thursday, June 13, 2013, 21:30 (3969 dagar sedan) @ el_vikingo

Nja Gunnar, Spitzkehrenbahnhof och Spitzkehre är väl inte samma sak.
Om jag förstår den tyska texten rätt:
Spitzkehrenbahnhof, här kan rundgång göras.
Spitzkehre, här kan ej rundgång göras.
//Håkan

ja, kanske används termen Spitzkehre slarvigt även om sådana platser som egentligen borde benämnas Spitzkehrenbahnhof. Jag tänker t ex på Spitzkehre Michaelstein på Rübelandbahn - borde kanske kallas Spitzkehrenbahnhof eftersom man gör/gjorde rundgång. Och i en tidtabell från DDR-tiden ser jag att det även var fasta uppehåll för av- och påstigning. Ca 8 - 10 minuter anslogs för detta, Enligt Wikipedia har platsen dock numera ingen persontrafik, och rundgång behövs inte eftersom tågen går med påskjutningslok.

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige?

av Arne, Thursday, June 13, 2013, 23:19 (3969 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Nja Gunnar, Spitzkehrenbahnhof och Spitzkehre är väl inte samma sak.
Om jag förstår den tyska texten rätt:
Spitzkehrenbahnhof, här kan rundgång göras.
Spitzkehre, här kan ej rundgång göras.
//Håkan


ja, kanske används termen Spitzkehre slarvigt även om sådana platser som egentligen borde benämnas Spitzkehrenbahnhof. Jag tänker t ex på Spitzkehre Michaelstein på Rübelandbahn - borde kanske kallas Spitzkehrenbahnhof eftersom man gör/gjorde rundgång. Och i en tidtabell från DDR-tiden ser jag att det även var fasta uppehåll för av- och påstigning. Ca 8 - 10 minuter anslogs för detta, Enligt Wikipedia har platsen dock numera ingen persontrafik, och rundgång behövs inte eftersom tågen går med påskjutningslok.

Men läser man den tyska Wikipediatexten lite noggrant så står inget om att Spitzkehre och Spitzkehrenbahnhof skulle vara i motsatsförhållande till varandra. Skillnaden är ju att om det är en säckstation i slutet av denna Spitzkehre kallar man anläggningen Spitzkehrenbahnhof. Man kan ju tänka sig att bygga sådana här zigzagbansträckningar enbart för att vinna i höjd exempelvis och inte för att ha någon form av passagerarutbyte/godshantering inkluderad i spåranläggningen.

Läser man den engelska varianten av denna Wikisida så framgår samma sak men man diskuterar även de olika för- och nackdelarna med att med loket bara skjuta tåget baklänges uppför det första benet i zigzagen eller att först göra en rundgång för att få en säkrare tågföring med ett dragande lok av tågsättet. Alternativet är förstås att ha ett tåg med lok i båda ändar à la ett SMS-tåg Stockholm-Uppsala och vice versa. Eller att ha ett motorvagnssätt med hytt i båda ändar för smidig riktningsväxling.

Huruvida man kan/bör göra rundgång eller ej beror mer på om man i spåranläggningen har lagt in extra växlar och förbigångsspår (dvs. att det finns fysiskt utrymme för detta extra spår) och anser sig ha tid för dessa rundgångar; inte om det finns en bangård med station i slutet av zigzagens ena ben! Om inte min tyska har helt rostat sönder så beskrivs det hela på detta sätt och skillnaden i terminologin sammanhänger med om det finns en säckstation eller inte med i spårekvationen! :-)

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige?

av Gunnar Ekeving, Friday, June 14, 2013, 10:19 (3968 dagar sedan) @ Arne

Men läser man den tyska Wikipediatexten lite noggrant så står inget om att Spitzkehre och Spitzkehrenbahnhof skulle vara i motsatsförhållande till varandra. Skillnaden är ju att om det är en säckstation i slutet av denna Spitzkehre kallar man anläggningen Spitzkehrenbahnhof. Man kan ju tänka sig att bygga sådana här zigzagbansträckningar enbart för att vinna i höjd exempelvis och inte för att ha någon form av passagerarutbyte/godshantering inkluderad i spåranläggningen.

Helt korrekt. En sak som den som skrivit Wikipediatexten tycker är viktig är också att det skall handla om ett Stumpfgleis, ungefär säckspår, alltså spår som slutar med stoppbock eller liknande. Så Lövsjöväxeln är en Spitzkehre, kanske även Tomelilla numera men inte förut.

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige?

av vetendel, Thursday, June 13, 2013, 00:11 (3970 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Hamnspåret i Visby. Höjdskillnaden var 34 meter.

[image]

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige?

av Eldare33, Thursday, June 13, 2013, 00:13 (3970 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ett känt exempel torde väl vara Lindefors (senare Hok) station på HNJ.
Där gjorde banan halt något år i väntan på friskt kapital.
Linjeföringen för fortsättning mot Nässjö krävde att man förlade stationen som en säck där alla tåg var tvungna att byta körriktning. Detta åtgärdades senare med en kreativ linjeomläggning där även stationen flyttades.

Eller faller detta under exemplet Tomellilla? Skillnaden i detta fall är ju att det aldrig funnits någon bana ut i andra änden...

Mvh;
Peter Jonsson

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige?

av Gunnar Ekeving, Thursday, June 13, 2013, 09:37 (3969 dagar sedan) @ Eldare33

Ett känt exempel torde väl vara Lindefors (senare Hok) station på HNJ.

...

Eller faller detta under exemplet Tomellilla? Skillnaden i detta fall är ju att det aldrig funnits någon bana ut i andra änden...

Jag tycker Lindefors kan räknas in bland switchbacks, det finns ingen riktigt entydig definition även om man nog oftast tänker på sådana arrangemang som vid Ed - Stora Le där tåget (växlingssättet) sick-sackade för att klara höjdskillnaden

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige?

av Krister P, Thursday, June 13, 2013, 01:17 (3969 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Lövsjöväxeln?

Edit: Ooops! Den nämndes visst redan i Gunnars inlägg....

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige?

av jean, Thursday, June 13, 2013, 10:16 (3969 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jag drar till med den ursprungliga Huskvarna Station på forna JGJ.. Där fanns ett sicksackspår för infart till vapenfabriken.

Se här ett gammalt vykort med tåg på den ena "sicksacken": (Bildlänkar till JGJ's hemsida, hoppas det är OK?
[image]


Här en kartvy där man kan se den lilla sicksacken:
[image]

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige?

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Thursday, June 13, 2013, 19:54 (3969 dagar sedan) @ jean

Jag drar till med den ursprungliga Huskvarna Station på forna JGJ.. Där fanns ett sicksackspår för infart till vapenfabriken.

Kul att detta exempel kom upp. Jag gjorde en liten utredning om det 2010.

Lindman

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige? Glava

av Harald, Thursday, June 13, 2013, 10:33 (3969 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Glava järnväg hade ett "äkta" sicksackspår där tåget bytte riktning två gånger.

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige? Glava

av Henry Wedberg, Thursday, June 13, 2013, 12:40 (3969 dagar sedan) @ Harald

Glava, ja, mellan Rukan och Växeln. "Väckschla" på det lokala tungomålet.

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige? Ed

av BJ, Thursday, June 13, 2013, 13:10 (3969 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ed till stationen Lee och vattnet Stora Lee
Höjden Stora Lee till Ed är 40 meter, 3km lång och stigning 1:50.
En Zick-zackbana. Annlades i samband med DJ.
BJ

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige?

av Eriksson, Thursday, June 13, 2013, 23:03 (3969 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Från Bofors stn via Valåsen och till Bofors skjutfält lär man inte ha kunnat komma utan att i vart fall ha "sickat".

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige? Bofors skjutfält

av jean, Friday, June 14, 2013, 08:55 (3968 dagar sedan) @ Eriksson

Från Bofors stn via Valåsen och till Bofors skjutfält lär man inte ha kunnat komma utan att i vart fall ha "sickat".

.. så hamnade man väl tillsist här? (Vykort: "Vy från skjutplatsen mot Bofors" )
[image]

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige?

av Bengt Löfgren, Tuesday, June 18, 2013, 12:16 (3964 dagar sedan) @ Eriksson

Från Bofors stn via Valåsen och till Bofors skjutfält lär man inte ha kunnat komma utan att i vart fall ha "sickat".

Kanske kan man beteckna utfarten från Bofors som "sick" och Valåsen som "sack". Utfarten från Bofors skedde först via ett kort utdragsspår som framtvingade riktningsändring. Se Bofors - NBJ under Ekevings bangårdsskisser.

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige?

av Olov Kalderén, Friday, June 14, 2013, 12:07 (3968 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Kan man anse att spåret till sågen i Viresjö är ett sicksackspår? Där var man ju tvungen att från linjen köra in på stickspåret in till oljedepån innan man kunde komma in på spåret upp till sågen.
/Olov

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige?

av Lars Olof Lidmo, Saturday, June 15, 2013, 09:01 (3967 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Kiruna malmbangård - Luossavaara, ersattes senare med utlastning under jord via tunneln.

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige?

av Christer Fredriksson, Sunday, June 16, 2013, 21:45 (3966 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Silverhöjden-Mossgruvornas Jvg hade sick-sack-spår vid utfarten från Högfors mot Mossgruvora. Se min skiss på Historiskt.nu!

Vilka sicksackspår/switchbacks har funnits i Sverige?

av Gunnar Ekeving, Wednesday, August 28, 2013, 00:12 (3894 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Sammanfattningsvis har det alltså funnits "switchbacks" i varje fall på följande ställen:

Lövsjöväxeln
Dals Ed (sicksack)
Visby - Visby hamn (sicksack)
Lindefors (Hok)
Huskvarna vapenfabrik JGJ (sicksack)
Glava (sicksack)
Bofors - Valåsen
Kiruna malmbangård - Luossavaara
Utfarten från Högfors mot Mossgruvorna