SSA Cisternvagnar littera Q12a (Fordon: vagnar)
I slutet av oktober och en bit in i november gick extra godståg Malmö gbg - Hindby - Södervärn - Hököpinge och åter för transporter till eller från sockerbruket i Hököpinge. Tågen drogs av ångloket E 902 (åtminstone den 4 november då jag åkte med på loket). I vagnsättet ingick tre treaxliga cisternvagnar märkta SSA-logotype (Svenska Sockerfabriks Aktiebolaget)och SbhJ (Säbyholms Järnväg)) littera Q12a nr 503004, 503008 och 503011 (alla tillverkade av Linke-Hofmann Werke 1920). Här visar jag bilden jag tog av 503011 i Hököpinge.
![[image]](http://i899.photobucket.com/albums/ac195/jawihren/S64_26_red_zps09939892.jpg)
Vagnar med sexsiffriga nummer som börjar med 5 har förekommit i stor omfattning hos SJ för hos SJ inregistrerade vagnar som haft annan ägare. Dock skulle dessa vagnar hos SJ, enligt särtryck 420 Gv den 1 januari 1960, ha tillhört oljebolagen Gulf och OK och dessutom var de tvåaxliga. SSA hade inregistrerat 28 Q12a-vagnar men med helt andra nummer. En titt i "Svenska Järnvägsföreningen 1876-1926" ger uppgiften att SbhJ 1925 hade 16 tvåaxliga cisternvagnar. Har vagnarna byggts om till treaxliga och fått ny ägare och har det i så fall skett mellan 1960 och 1963 eller är det helt enkelt så att det rör sig om olika vagnar med samma nummer? Varför var i så fall vissa SSA-vagnar inregistrerade i SJ:s vagnpark men inte SbhJ-vagnarna? Och varför hade i så fall SbhJ-vagnarna sexsiffriga nummer? Det hela förefaller märkligt. Kan någon här på forumet skingra dimridåerna?