SSA Cisternvagnar littera Q12a (Fordon: vagnar)

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, January 26, 2014, 00:05 (4515 dagar sedan)

I slutet av oktober och en bit in i november gick extra godståg Malmö gbg - Hindby - Södervärn - Hököpinge och åter för transporter till eller från sockerbruket i Hököpinge. Tågen drogs av ångloket E 902 (åtminstone den 4 november då jag åkte med på loket). I vagnsättet ingick tre treaxliga cisternvagnar märkta SSA-logotype (Svenska Sockerfabriks Aktiebolaget)och SbhJ (Säbyholms Järnväg)) littera Q12a nr 503004, 503008 och 503011 (alla tillverkade av Linke-Hofmann Werke 1920). Här visar jag bilden jag tog av 503011 i Hököpinge.

[image]

Vagnar med sexsiffriga nummer som börjar med 5 har förekommit i stor omfattning hos SJ för hos SJ inregistrerade vagnar som haft annan ägare. Dock skulle dessa vagnar hos SJ, enligt särtryck 420 Gv den 1 januari 1960, ha tillhört oljebolagen Gulf och OK och dessutom var de tvåaxliga. SSA hade inregistrerat 28 Q12a-vagnar men med helt andra nummer. En titt i "Svenska Järnvägsföreningen 1876-1926" ger uppgiften att SbhJ 1925 hade 16 tvåaxliga cisternvagnar. Har vagnarna byggts om till treaxliga och fått ny ägare och har det i så fall skett mellan 1960 och 1963 eller är det helt enkelt så att det rör sig om olika vagnar med samma nummer? Varför var i så fall vissa SSA-vagnar inregistrerade i SJ:s vagnpark men inte SbhJ-vagnarna? Och varför hade i så fall SbhJ-vagnarna sexsiffriga nummer? Det hela förefaller märkligt. Kan någon här på forumet skingra dimridåerna?

SSA Cisternvagnar littera Q12a

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, January 26, 2014, 00:06 (4515 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

I slutet av oktober och en bit in i november 1963 gick extra godståg Malmö gbg - Hindby - Södervärn - Hököpinge och åter för transporter till eller från sockerbruket i Hököpinge. Tågen drogs av ångloket E 902 (åtminstone den 4 november då jag åkte med på loket). I vagnsättet ingick tre treaxliga cisternvagnar märkta SSA-logotype (Svenska Sockerfabriks Aktiebolaget)och SbhJ (Säbyholms Järnväg)) littera Q12a nr 503004, 503008 och 503011 (alla tillverkade av Linke-Hofmann Werke 1920). Här visar jag bilden jag tog av 503011 i Hököpinge.

[image]

Vagnar med sexsiffriga nummer som börjar med 5 har förekommit i stor omfattning hos SJ för hos SJ inregistrerade vagnar som haft annan ägare. Dock skulle dessa vagnar hos SJ, enligt särtryck 420 Gv den 1 januari 1960, ha tillhört oljebolagen Gulf och OK och dessutom var de tvåaxliga. SSA hade inregistrerat 28 Q12a-vagnar men med helt andra nummer. En titt i "Svenska Järnvägsföreningen 1876-1926" ger uppgiften att SbhJ 1925 hade 16 tvåaxliga cisternvagnar. Har vagnarna byggts om till treaxliga och fått ny ägare och har det i så fall skett mellan 1960 och 1963 eller är det helt enkelt så att det rör sig om olika vagnar med samma nummer? Varför var i så fall vissa SSA-vagnar inregistrerade i SJ:s vagnpark men inte SbhJ-vagnarna? Och varför hade i så fall SbhJ-vagnarna sexsiffriga nummer? Det hela förefaller märkligt. Kan någon här på forumet skingra dimridåerna?

SSA Cisternvagnar littera Q12a

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, January 26, 2014, 00:10 (4515 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Ber om ursäkt för det till synes dubbla inlägget, vilket beror på att jag inte riktigt fattat hur det fungerar rent praktiskt/tekniskt. Jag ville lägga till årtalet 1963 (som jag missat i mitt första inlägg) och då blev det dubbelt. Har läst någonstans att man kan ändra ett gjort inlägg inom en viss tid och därför trodde jag att mitt första inlägg inte blev publicerat omgående. Det är alltså inlägg nr 2 som är det fullständiga så skippa det första (enda skillnaden är att årtalet kommit med i nr 2).

SSA Cisternvagnar littera Q12a

av Patrik Eriksson, Sunday, January 26, 2014, 02:46 (4515 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Klicka på "förhandsvisa" först så kan du se hur ditt inlägg kommer att se ut och göra ev ändringar. När du är nöjd är det bara att klicka på "skicka"

Jag får även passa på att tacka dig för att du börjat visa dina intressanta bilder från 60 talets banor i Skåne. Hoppas på fortsättning.:-)

SSA Cisternvagnar littera Q12a

av Kjell Friberg, Sunday, January 26, 2014, 07:04 (4515 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Jag kan just nu bara svara delvis på dina frågor. Vagnarna var från början treaxliga råsockervagnar med littera Q3 (3 stod tillsammans med Q hos L&HJ och senare SbhJ för tre axlar) och av samma typ som SSA Q12a-vagnar hos SJ. Nummerserien var parallell med SJ och bansignaturen skilde serierna åt. År 1954 byggdes vagnarna 503004, 503006, 503008 och 503011 om av Christian Olsson (tvno 1882 - 1885) till bildens utseende sedan många av råsockervagnarna hos SbhJ sålts till Danmark 1953.

SSA Cisternvagnar littera Q12a

av m.sundström, Sunday, January 26, 2014, 11:09 (4515 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

På sjuttiotalet var jag mycket intresserad av den vagntyp som dessa tankvagnar emanerar från, nämligen ett antal "kantiga" behållarvagnar för råsocker.

Jag kontaktade dåvarande Sockerbolaget och fick en ritning som tyvärr förkommit men som i bearbetad form finns i en artikel av min "efternamne" Erik S i TÅG 2/84.

I artikeln återfinns även övrig information av vikt och värde om dessa vagnar.

För den som funderar på modellbygge av dessa vagnar bör nämnas att Linke-vgnarna hade dubbel långbalk à la SJ Mas-vagnar under det att Landskronavarianten hade enkla vilket ju avsevärt underlättar ett ev. bygge.
Olle Sundström

SSA Cisternvagnar littera Q12a

av Olof W, Sunday, January 26, 2014, 11:11 (4515 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Är det en av dessa vagnar som är bevarad i Christianstad?
[image]
/Olof

SSA Cisternvagnar littera Q12a

av Anders Olsson1, Sunday, January 26, 2014, 16:22 (4515 dagar sedan) @ Olof W

Vagnen som finns i Kristianstad är Q12a 503011.

SSA Cisternvagnar littera Q12a

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, January 26, 2014, 21:25 (4514 dagar sedan) @ Anders Olsson1

Vagnen som finns i Kristianstad är Q12a 503011.

Alltså exakt den vagn som jag fotograferade i Hököpinge den 4 november 1963. Kul! Tack också alla för svar - nu har jag fått veta hur det är.