Godståg Stocholm C 1981 (Fotografier/bildfrågor)
Några bilder på godståg en sen eftermiddag för 34 år sen. Klart dominerande godsvagn var då G, går det såna öht i dagens tåg?
Lägger till en bildfråga: Varför var jag på Centralen just den dagen?
av kjellgerik, Saturday, June 20, 2015, 17:45 (3457 dagar sedan)
Några bilder på godståg en sen eftermiddag för 34 år sen. Klart dominerande godsvagn var då G, går det såna öht i dagens tåg?
Lägger till en bildfråga: Varför var jag på Centralen just den dagen?
av HJP, Saturday, June 20, 2015, 18:19 (3457 dagar sedan) @ kjellgerik
Lägger till en bildfråga: Varför var jag på Centralen just den dagen?
****
Det var två dagar kvar till SJ 125. Väntade du möjligen på något veterantåg, som skulle delta där?
av Lennart Petersen, Saturday, June 20, 2015, 18:41 (3457 dagar sedan) @ HJP
Lägger till en bildfråga: Varför var jag på Centralen just den dagen?
****
Det var två dagar kvar till SJ 125. Väntade du möjligen på något veterantåg, som skulle delta där?
Det var väl i så fall något av de tåg som gick från Malmö respektive Göteborg och ankom Stockholm C 11/6 1981.
BJs tåg hade H3s 111+112 som dragkraft och Malmötåget hade väl dubbla B-lok ?
12/6 var det resa Stockholm C-Gävle tur och retur, på återresan tog man med en rad fordon som skulle vara med i paraden 13/6 och som en lite besynnerlig krumelur var det nedriven kontaktledning mellan Uppsala och Cst så ångtåget med tre lok fick ersätta ordinarie Uppsalapendel.
ursäkta utvikningarna...
av kjellgerik, Saturday, June 20, 2015, 18:53 (3457 dagar sedan) @ HJP
Helt riktigt, ett flertal ångtåg anlände under eftermiddagen för att senare delta i den stora paraden i Värtan.
av Christer Fredriksson, Saturday, June 20, 2015, 18:55 (3457 dagar sedan) @ kjellgerik
GBBJ skulle komma med Gb 95 och M3t 71 via Södertälje.
Pga vattenbrist fick vi gå ut med hjälplok litt D från Hagalund och hämta dem från Ses till Hgl.
Vi hade just ankommit med Dm3 och TGOJ M3 49 från Boden efter en lång resa.
av HJP, Saturday, June 20, 2015, 21:24 (3457 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
GBBJ skulle komma med Gb 95 och M3t 71 via Södertälje.
Pga vattenbrist fick vi gå ut med hjälplok litt D från Hagalund och hämta dem från Ses till Hgl.
Vi hade just ankommit med Dm3 och TGOJ M3 49 från Boden efter en lång resa.
****
Det var väl det tåget jag lotsade från Eskilstuna. I Åkers styckebruk begärdes vatten från brandbil, i Södertälje södra, men det nekades.
Det var sth 30 på tåget, så resan tog mycket lång tid. Eftersom D-loksföraren hittade, lika bra som jag, så bad jag honom stanna till i Stuvsta, så att jag kunde stiga av, och gå hem till Hagsätra ;)
av Christer Fredriksson, Saturday, June 20, 2015, 21:28 (3457 dagar sedan) @ HJP
Det kommer jag ihåg.
Det var jag och Dan Thunberg samt lokföraren som kom med hjälploket!
av Anders.k., Sunday, June 21, 2015, 11:39 (3456 dagar sedan) @ kjellgerik
Först tack för mycket trevliga bilder.
Jag hugger på frågan, rullar det G-vagnar ?
Sverige är ju en godsvagnsgigant så litter G lever i högst välmående.
Ironiskt nog så är det en fd H, syns på dina bilder som första vagn efter Da-loken.
Denna bild visar en Dalm, också lite ironiskt nog så är det en fd G-vagn som blivit en D-vagn.
Det är en liten begränsad skara som fortfarande rullar, om det inte hänt något senaste året.
Många G-vagnar byggdes om till annat, Containervagnar var vanligt för det var ju dit godset förflyttades med tiden.
Man ser tydligt skenorna för dörrarna som lämnades kvar.
Några containervagnar har till och med förlängts vilket syns tydligt på dom två följande bilder där vagnarna har samma last.
Första serien G-vagnar som blev containervagnar hetet Lgs, och dom är borta sedan ett tag.
Så rullar G-vagnar fortfarande, ja säger jag.
G-vagnar i vagnlastrafiken försvann en bit in på 00-talet, det kunde dyka upp utländska vagnar på vintrarna ända fram till 04/05, som yttersta reserv i ansträngda lägen.
P.S
För dom som funderar på sådant, i tur och ordning:
Malmö, Alvesta, Nässjö, Uddevalla och Jönköping.
M.V.H Anders.k.