Of2 i Stockholm! (Järnväg allmänt)

av Mr H, Saturday, August 08, 2015, 11:01 (3155 dagar sedan)

Celeber gäst i stockholmstrafiken var onekligen Of2!
Maskinerna tillhörde Gävle och gick Gävle-Värtan
på fredagar. Rätta mig om jag har fel men jag har
för mig att man hämtade koks i Värtan och levererade
till Domnarvet.

På bilderna från september 1970 drar Of2 80/82 fram
mot Värtan över golfängarna i Ulriksdal med ett ljud
som inte gör någon diggare besviken! Vilka lok men
en del av dem var bra slut den sista tiden!

Hur kommer det sig att de inte hade banröjare?

Mr H

[image]
[image]

Of2 i Stockholm!

av Christer Fredriksson, Saturday, August 08, 2015, 11:23 (3155 dagar sedan) @ Mr H

[i]Hur kommer det sig att de inte hade banröjare?[/i]

De sattes upp vintertid.

Jag har för mig att de var ett faromoment för växlingspersonalen.

Of2 i Stockholm!

av 53 Wadsten, Saturday, August 08, 2015, 12:02 (3155 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hade maskinerna samma ljud som D-burkarna, dv.s kontaktorsmällarna.

Of2 i Stockholm!

av Christer Fredriksson, Saturday, August 08, 2015, 12:43 (3155 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Ja, samt att de hade ett högt motorljud och skramlade mycket under gång.
Jag upplevde dessa lok i malm- och kokstågen kring Grängesberg, Borlänge och Gävle under dess sista år och fick även åka med några turer Ggm - Dmn och åter.
En stor upplevelse på dessa gamla kämpar!

Of2 i Stockholm!

av mormorsgruvan, Monday, August 10, 2015, 13:51 (3153 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hade loken samma typ av kontaktorer som D-loken?
Antal körlägen?

Of2 i Stockholm!

av Mr H, Saturday, August 08, 2015, 13:06 (3155 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

[i]Hur kommer det sig att de inte hade banröjare?[/i]

De sattes upp vintertid.

Jag har för mig att de var ett faromoment för växlingspersonalen.

Tack Christer jag kommer ihåg det där när du säger det!
Ser lite rumphugget ut (eller heter det fronthugget i fronten?)
Tänk om de under sina levnadsår hade fått SA3-koppel! Vilken kulturkrock!

Mr H

Of2 i Stockholm!

av Christer Fredriksson, Saturday, August 08, 2015, 14:18 (3155 dagar sedan) @ Mr H

Hur man än vänder det har den rumpan bak och nosen fram!

Of2 i Stockholm!

av Sune Nylén, Saturday, August 08, 2015, 15:20 (3155 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Påminner lite om Sten Åkes klassiska om den blinde mannen som blir pinkad på benet av sin hund.
Han böjer sig då ner och klappar hunden. En som bevittnar händelsen kommenterar den då. Ni måste vara en stor djurvän som klappar er hund, trots att den pinkade er på benet.
Den blinde; " Nej jag vill bara känna efter var han har huvudet, så jag kan sparka honom i röven:-D
Sune

Of2 i Stockholm!

av Ingemar B, Saturday, August 08, 2015, 19:54 (3155 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det där med att man alltid har rumpan bak, är ju en definitions sak.
Tar man av sig byxorna kommer ju rumpan fram.

Of2 i Stockholm!

av Anders Sandgren, Saturday, August 08, 2015, 17:30 (3155 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Frågan är väl om frågan avsåg gardjärn eller gardjärnsplogar (=banröjare).
Gardjärnsplogar togs möjligen ner sommartid, men det främre loket (80 ser det ut som) har ju inte ens gardjärn, medan det bakre (82 då i den koppling de synes ha) har dylika.
Gällde inte 40 som maxhastighet utan gardjärn även då?
Eller är det så att Of2 80 var mittlok i en Of3-koppling på 50-talet och att gardjärnen inte sattes upp därefter? Hyttfronten pekar inte på ett mittlok, de fick väl dörr. Och på 10år borde man satt upp det.

Of2 i Stockholm!

av Christer Fredriksson, Saturday, August 08, 2015, 17:45 (3155 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Något lok kolliderade med en lastbil(spånbil) i Björkås vid tomgång från Blötberget till Grängesbergs Malmbangård, kan det vara detta lok som var inblandat?

Of2 i Stockholm!

av Peo Nylund, Saturday, August 08, 2015, 20:33 (3155 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag zoomade bilden och då ser man att även det främre loket har gardesjärn.

Of2 i Stockholm!

av Gunnar D, Saturday, August 08, 2015, 15:55 (3155 dagar sedan) @ Mr H

Tur att det fanns de som hade vett att ta sådana bilder! De få tillfällen jag såg Of2 i trafik tyckte jag de var så udda och fula att jag inte ville offra en bild på dem! Ångrar det idag!

/Gunnar

Of2 i Stockholm!

av tobbe, Saturday, August 08, 2015, 17:05 (3155 dagar sedan) @ Mr H

Även jag hade intresse för dessa kämpar. Ett av koltågen riktning Värtan plåtade jag med min nya instamatic vid utfarten från Uppsala hösten 1969.
Tog även några vinterbilder från Gävle lokstation i början av 70-talet på några enheter som vilade sig under helgen. Tror mig även ha plåtat 81-85 som var försedd med stålkorg i ena änden (Of2 85?) i Ludvika eller möjligen hade båda stålkorg, kommer inte exakt ihåg då jag inte kollat av fotona på ett tag. Många av dem är tagna i lokstationsmiljö.
Men det blev en hel del enheter som fastnade på bild. Några har jag även fått av min framlidne vän och resekamrat Weine S.
tobbe

Of2 i Stockholm!

av tobbe, Saturday, August 08, 2015, 17:10 (3155 dagar sedan) @ tobbe

Tillägg: Den sista Of2:an som jag och WS såg var i Luleå i Svartöns lokstall som då var utlånad till SJ Banavdelning, nämligen 72-73.
tobbe

Of2 i Stockholm!

av kjellgerik, Saturday, August 08, 2015, 19:03 (3155 dagar sedan) @ Mr H

Samma tåg med samma lok Of 82-80 väntar på avgång med fullastat tåg i Värtan 30 juli 1969.

[img]http://i267.photobucket.com/albums/ii315/kjellgerik/of82-80vrtan.jpg[/img]

Of2 i Stockholm!

av Mr H, Saturday, August 08, 2015, 19:24 (3155 dagar sedan) @ kjellgerik

Samma tåg med samma lok Of 82-80 väntar på avgång med fullastat tåg i Värtan 30 juli 1969.

[img]http://i267.photobucket.com/albums/ii315/kjellgerik/of82-80vrtan.jpg[/img]

Härligt kjell! Bra påhångt! Bra bild
Måste vara Västra bangården. Inte så !mycket kvar av den längre!
Var lastade de egentligen? Var det någon T21 som tryckte ner vagnarna till Gasverket?

Mr H

Of2 i Stockholm!

av 53 Wadsten, Sunday, August 09, 2015, 08:10 (3155 dagar sedan) @ Mr H

Koksen inköptes genom GOKEF(Gas och Koksverkens Ekonomiska Förening), vilka hade sitt kontor på Erik Dahlbergsgatan 15 i Stockholm.

Of2 i Stockholm!

av Stefan J, Saturday, August 08, 2015, 22:46 (3155 dagar sedan) @ kjellgerik

Kolla på den främre strömavtagaren, inte är det en MK2? På de fåtal bilder jag sett på Of2 hade de MK2 med "trissolator". Någon som kan ge en förklaring?

Of2 i Stockholm!

av Thomas Tell, Sunday, August 09, 2015, 00:36 (3155 dagar sedan) @ Stefan J

Kolla på den främre strömavtagaren, inte är det en MK2? På de fåtal bilder jag sett på Of2 hade de MK2 med "trissolator". Någon som kan ge en förklaring?

En BBC strömavtagare som ursprungligen satt på F-loken och sedan Bk.
/tell

Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder

av Arne, Saturday, August 08, 2015, 21:48 (3155 dagar sedan) @ Mr H

Celeber gäst i stockholmstrafiken var onekligen Of2!
Maskinerna tillhörde Gävle och gick Gävle-Värtan
på fredagar. Rätta mig om jag har fel men jag har
för mig att man hämtade koks i Värtan och levererade
till Domnarvet.

På bilderna från september 1970 drar Of2 80/82 fram
mot Värtan över golfängarna i Ulriksdal med ett ljud
som inte gör någon diggare besviken! Vilka lok men
en del av dem var bra slut den sista tiden!

Hur kommer det sig att de inte hade banröjare?

Mr H

[IMG]http://i58.tinypic.com/2v2ir9e.jpg[/IMG]
[IMG]http://i58.tinypic.com/a3ox37.jpg[/IMG]

Intressanta historiska lokbilder från 70-talet. Är det du som har tagit dem så kanske även en försiktig rengöring av diabilderna (eller diaramsglasen?) vore bra så att man kan skanna in dem på bästa sätt. Hårstrån och dammpartiklar m.m. kan ju lätt blåsas bort. Det är viktigt att förvara sina värdefulla dian på bästa sätt och att även se till att de digitala inskannade filerna har back-ups! :-)

Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder

av Mr H, Saturday, August 08, 2015, 22:11 (3155 dagar sedan) @ Arne

Celeber gäst i stockholmstrafiken var onekligen Of2!
Maskinerna tillhörde Gävle och gick Gävle-Värtan
på fredagar. Rätta mig om jag har fel men jag har
för mig att man hämtade koks i Värtan och levererade
till Domnarvet.

På bilderna från september 1970 drar Of2 80/82 fram
mot Värtan över golfängarna i Ulriksdal med ett ljud
som inte gör någon diggare besviken! Vilka lok men
en del av dem var bra slut den sista tiden!

Hur kommer det sig att de inte hade banröjare?

Mr H

[IMG]http://i58.tinypic.com/2v2ir9e.jpg[/IMG]
[IMG]http://i58.tinypic.com/a3ox37.jpg[/IMG]


Intressanta historiska lokbilder från 70-talet. Är det du som har tagit dem så kanske även en försiktig rengöring av diabilderna (eller diaramsglasen?) vore bra så att man kan skanna in dem på bästa sätt. Hårstrån och dammpartiklar m.m. kan ju lätt blåsas bort. Det är viktigt att förvara sina värdefulla dian på bästa sätt och att även se till att de digitala inskannade filerna har back-ups! :-)

Naturligtvis så är det jag som tagit bilderna, det trodde jag framgick av texterna! Varför ifrågasätter du det? Jag lägger ner den möda på bilderna som min tid medger den är dessvärre inte oändlig. Det är gamla "Olds" som inspirerat mig till detta. Tycker att det är bra att visa bilderna för de som är intresserade på detta forum snarare än att de ska ligga i garderoben för att kanske en dag bara slängas. Då känns ju fotograferandet som sådant ganska så meningslöst. Är väl bra att få synpunkter på bilderna men om det ställs krav på det vilket i förlängningen innebär att jag skulle få lägga ner mer tid på detta som jag inte har då kan jag ju givetvis inte fortsätta med detta. Jag tänker dessutom inte tjafsa det kan du göra på ett näraliggande tågforum! Meddelas endast på detta sätt!

Mr H

Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder

av Christer Fredriksson, Saturday, August 08, 2015, 22:24 (3155 dagar sedan) @ Mr H

De bilder du visar är verkliga GULDKORN för oss som var med när det begav sig!

Det är bara synd att inte fanns digitalkameror på den tiden så att man kunde plåta och föreviga alla motiv man hade önskat! Då kostade ju varje bild/neg/dia en slant att "förbruka" och filmerna tog snabbt slut, trots att man hade "laddat" upp med ett antal filmer i väskan!

Ser fram emot flera häääärliga bilder från dåtidens vardag från Din kamera!

- värdefulla lokbilder-och vagnar !

av Lennart Petersen, Saturday, August 08, 2015, 23:45 (3155 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

De bilder du visar är verkliga GULDKORN för oss som var med när det begav sig!

Det är bara synd att inte fanns digitalkameror på den tiden så att man kunde plåta och föreviga alla motiv man hade önskat! Då kostade ju varje bild/neg/dia en slant att "förbruka" och filmerna tog snabbt slut, trots att man hade "laddat" upp med ett antal filmer i väskan!

Man kan ju undra vilka bildskatter man haft om digitalkameran kommit för sådär 50 år sedan. Men man var tvungen att prioritera, sist jag köpte en Kodachrome var det väl ungefär 5kr/bild och på långresor hade jag en strikt budget över hur många bilder det fick bli på en dag. Och det blev ju bara det mest väsentliga så man fick inte alla de där små detaljerna som varit så underbart att ha förevigat. Numera tar jag t.ex en bild på loknumret av lathet så jag slipper anteckna

Ingen har sagt något om vagnarna på bilderna som har en lite säregen historia och de kallades ibland för "Kinesvagnarna" och hade vid SJ littera Ibr.
De var tillverkade i Europa avsedda för Kina men vid krigsutbrottet 1939 tycks de ha blivit kvar i Amsterdam och kom att bli sålda till BJ,GDJ och SJ i stället. Efter kriget hittade man ännu fler i Belgien som köptes till Sverige.
Man byggde på sidorna med en förhöjning av trä och de kunde användas bl.a till kokstransporter från Stockholm och Luleå till Domnarvet
Det mesta ovan enligt Sundström: "Svenska godsvagnar "


Ser fram emot flera häääärliga bilder från dåtidens vardag från Din kamera!

Mycket välkommet så publicera gärna

Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder

av Arne, Saturday, August 08, 2015, 23:00 (3155 dagar sedan) @ Mr H

Celeber gäst i stockholmstrafiken var onekligen Of2!
Maskinerna tillhörde Gävle och gick Gävle-Värtan
på fredagar. Rätta mig om jag har fel men jag har
för mig att man hämtade koks i Värtan och levererade
till Domnarvet.

På bilderna från september 1970 drar Of2 80/82 fram
mot Värtan över golfängarna i Ulriksdal med ett ljud
som inte gör någon diggare besviken! Vilka lok men
en del av dem var bra slut den sista tiden!

Hur kommer det sig att de inte hade banröjare?

Mr H

[IMG]http://i58.tinypic.com/2v2ir9e.jpg[/IMG]
[IMG]http://i58.tinypic.com/a3ox37.jpg[/IMG]


Intressanta historiska lokbilder från 70-talet. Är det du som har tagit dem så kanske även en försiktig rengöring av diabilderna (eller diaramsglasen?) vore bra så att man kan skanna in dem på bästa sätt. Hårstrån och dammpartiklar m.m. kan ju lätt blåsas bort. Det är viktigt att förvara sina värdefulla dian på bästa sätt och att även se till att de digitala inskannade filerna har back-ups! :-)


Naturligtvis så är det jag som tagit bilderna, det trodde jag framgick av texterna! Varför ifrågasätter du det? Jag lägger ner den möda på bilderna som min tid medger den är dessvärre inte oändlig. Det är gamla "Olds" som inspirerat mig till detta. Tycker att det är bra att visa bilderna för de som är intresserade på detta forum snarare än att de ska ligga i garderoben för att kanske en dag bara slängas. Då känns ju fotograferandet som sådant ganska så meningslöst. Är väl bra att få synpunkter på bilderna men om det ställs krav på det vilket i förlängningen innebär att jag skulle få lägga ner mer tid på detta som jag inte har då kan jag ju givetvis inte fortsätta med detta. Jag tänker dessutom inte tjafsa det kan du göra på ett näraliggande tågforum! Meddelas endast på detta sätt!

Mr H

Tråkigt att du missuppfattade min fråga! Det var för att få klart om du hade direkt tillgång till de visade bilderna (alltså att de inte fanns hos någon annan) och därför kunde sköta och bevara denna bildskatt på bästa sätt! Det var alltså inget ifrågasättande av dig som fotograf och upphovsman!

Och visst vill man som fotograf att ens bilder ska kunna avnjutas på allra bästa sätt. Det var därför som jag som intresserad åskådare skulle önska att denna lätta rengöring av bilderna kom till stånd. Det var inget konstigare än så med mitt inlägg! :-)

Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder, trots damm

av HJP, Sunday, August 09, 2015, 00:28 (3155 dagar sedan) @ Arne


Och visst vill man som fotograf att ens bilder ska kunna avnjutas på allra bästa sätt. Det var därför som jag som intresserad åskådare skulle önska att denna lätta rengöring av bilderna kom till stånd. Det var inget konstigare än så med mitt inlägg! :-)

****
Fantastiskt intressanta bilder, [b]Mr H[/b] och [b]KjellErik[/b]. Tackar&Bockar! :)

[b]Arne[/b], när jag har skannat glasade diabilder, så har det förvånat mig, hur mycket damm det ibland krupit in mellan glasen. Om man ska öppna diaramarna, för att blåsa rent, så tar det avsevärt längre tid med skanningen som, i sig, tar lång tid. Bättre med lite skräpiga bilder, än inga alls. Det historiska värdet, finns ändå där.

Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder bör förvaras säkert!

av Arne, Sunday, August 09, 2015, 01:25 (3155 dagar sedan) @ HJP


Och visst vill man som fotograf att ens bilder ska kunna avnjutas på allra bästa sätt. Det var därför som jag som intresserad åskådare skulle önska att denna lätta rengöring av bilderna kom till stånd. Det var inget konstigare än så med mitt inlägg! :-)

****
Fantastiskt intressanta bilder, [b]Mr H[/b] och [b]KjellErik[/b]. Tackar&Bockar! :)

[b]Arne[/b], när jag har skannat glasade diabilder, så har det förvånat mig, hur mycket damm det ibland krupit in mellan glasen. Om man ska öppna diaramarna, för att blåsa rent, så tar det avsevärt längre tid med skanningen som, i sig, tar lång tid. Bättre med lite skräpiga bilder, än inga alls. Det historiska värdet, finns ändå där.

Självklart är det historiska värdet fortfarande kvar även med dammet. Men ett skäl att skanna sina analoga bildskatter är nog att bevara bilderna bättre för framtiden. Med väl rengjorda och rätt skannade dian så blir förutsättningarna troligen klart bättre för bildernas arkivering.

Dessa rengjorda diabilder kan man därefter förvara på bästa möjliga sätt när man inte ständigt behöver ta fram och visa dem i projektorn. Man kan istället visa de digitaliserade bilderna på olika lämpliga sätt exempelvis här i forumet, dela dem på sociala medier eller helt enkelt printa ut visningskopior.

Så om man verkligen värdesätter sina originalbilder bör man nog rengöra dem noga, skanna in dem i högsta upplösning och bearbeta dem i något bildprogram. Det här arbetet har man igen eftersom man kan känna sig säker på att ens värdefulla tågbilder kommer att finnas kvar en lång tid framåt till båtnad för oss alla! :-)

Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder bör förvaras säkert!

av Mr H, Sunday, August 09, 2015, 10:45 (3154 dagar sedan) @ Arne


Och visst vill man som fotograf att ens bilder ska kunna avnjutas på allra bästa sätt. Det var därför som jag som intresserad åskådare skulle önska att denna lätta rengöring av bilderna kom till stånd. Det var inget konstigare än så med mitt inlägg! :-)

****
Fantastiskt intressanta bilder, [b]Mr H[/b] och [b]KjellErik[/b]. Tackar&Bockar! :)

[b]Arne[/b], när jag har skannat glasade diabilder, så har det förvånat mig, hur mycket damm det ibland krupit in mellan glasen. Om man ska öppna diaramarna, för att blåsa rent, så tar det avsevärt längre tid med skanningen som, i sig, tar lång tid. Bättre med lite skräpiga bilder, än inga alls. Det historiska värdet, finns ändå där.


Självklart är det historiska värdet fortfarande kvar även med dammet. Men ett skäl att skanna sina analoga bildskatter är nog att bevara bilderna bättre för framtiden. Med väl rengjorda och rätt skannade dian så blir förutsättningarna troligen klart bättre för bildernas arkivering.

Dessa rengjorda diabilder kan man därefter förvara på bästa möjliga sätt när man inte ständigt behöver ta fram och visa dem i projektorn. Man kan istället visa de digitaliserade bilderna på olika lämpliga sätt exempelvis här i forumet, dela dem på sociala medier eller helt enkelt printa ut visningskopior.

Så om man verkligen värdesätter sina originalbilder bör man nog rengöra dem noga, skanna in dem i högsta upplösning och bearbeta dem i något bildprogram. Det här arbetet har man igen eftersom man kan känna sig säker på att ens värdefulla tågbilder kommer att finnas kvar en lång tid framåt till båtnad för oss alla! :-)

Pga den begränsade tiden att lägga på det här så uppmärksammade jag inte dammet på Of2-bilderna och när jag väl gjorde det fanns ingen tid att scanna om. Det som jag mest av allt önskar mig är en stor jämrans tratt som man kan hälla ner alla diabilderna i så får den stå och mala en vecka eller så så är det digitaiserat och klart.Först så fantiserade jag om detta sedan så har jag börjar fundera på allvar om det egentligen skulle vara så svårt att konstruera något sådant! Visserligen skulle bilderna hamna bak och fram och upp och ner men det känns ju lättare att justera.

I väntan på tratten så tar detta tid och du verkar inte förstå det argumentet Arne. Om tiden var oändlig om jag inte hade familj, villa och vovve och dessutom ett arbete så skulle jag kunna göra otroliga saker med detta men det blir ju med nöd en kompromiss i hela livet i stort. Så är det bara förmodligen för de flesta av oss! Du kanske är pensionär Arne? Jag är det inte!

Sedan så tycker jag faktiskt att man kan visa lite ödmjukhet om någon gör sig besväret att lägga ut bilder här till allas glädje snarare än att mästra! Studera HJP det är verkligen roligt med hans uppskattande ord!Det är väl roligt för alla Arne att det kommer alla intresserade till glädje!Om någon annan tar sig tid att digitalisera och lägga ut bilder här som är intressanta för mig och alla andra här då uppskattar jag det verkligen.Det går ju knappast att kräva att någon ska göra det, än mindre en viss kvalité på bilderna.

Jag har tagit intryck av "Olds" visade bilder en gång i tiden men till skillnad från honom så tänker jag inte slänga bilderna sedan så får de väl hellre efter digitalisering ligga och damma i något skåp då tills de försvinner så småningom på ett eller annat sätt.

Hoppas på att fler med bilder tänker så här och lägger ut de till allas glädje för vad är de till för glädje för någon att ligga i en garderob och samla damm? Då blir ju allting helt meningslöst och slutet blir att de slängs i en container för destruktion ingen till glädje!Mycket arbete till liten nytta!

Det här har tagit ungefär tiden att scanna två-tre bilder så jag tycker att den här diskussionen för mig är slut nu. Jag ska idag leta lägenhet åt min dotter, lägga golv i växthuset, prata med en takläggare och beställa trädfällning samt dessutom för mitt arbete läsa Gunnar Alexanderssons rapport. Så får vi se om det blir någon tid över till bildvård Arne! Det är den krassa verkligheten!
Så får vi nog dessvärre stå ut med en och annan dammstrimma från 70-talet om olyckan är framme!

Mr H

Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder bör förvaras säkert!

av Lennart Fransson, Sunday, August 09, 2015, 10:54 (3154 dagar sedan) @ Mr H


Och visst vill man som fotograf att ens bilder ska kunna avnjutas på allra bästa sätt. Det var därför som jag som intresserad åskådare skulle önska att denna lätta rengöring av bilderna kom till stånd. Det var inget konstigare än så med mitt inlägg! :-)

****
Fantastiskt intressanta bilder, [b]Mr H[/b] och [b]KjellErik[/b]. Tackar&Bockar! :)

[b]Arne[/b], när jag har skannat glasade diabilder, så har det förvånat mig, hur mycket damm det ibland krupit in mellan glasen. Om man ska öppna diaramarna, för att blåsa rent, så tar det avsevärt längre tid med skanningen som, i sig, tar lång tid. Bättre med lite skräpiga bilder, än inga alls. Det historiska värdet, finns ändå där.


Självklart är det historiska värdet fortfarande kvar även med dammet. Men ett skäl att skanna sina analoga bildskatter är nog att bevara bilderna bättre för framtiden. Med väl rengjorda och rätt skannade dian så blir förutsättningarna troligen klart bättre för bildernas arkivering.

Dessa rengjorda diabilder kan man därefter förvara på bästa möjliga sätt när man inte ständigt behöver ta fram och visa dem i projektorn. Man kan istället visa de digitaliserade bilderna på olika lämpliga sätt exempelvis här i forumet, dela dem på sociala medier eller helt enkelt printa ut visningskopior.

Så om man verkligen värdesätter sina originalbilder bör man nog rengöra dem noga, skanna in dem i högsta upplösning och bearbeta dem i något bildprogram. Det här arbetet har man igen eftersom man kan känna sig säker på att ens värdefulla tågbilder kommer att finnas kvar en lång tid framåt till båtnad för oss alla! :-)


Pga den begränsade tiden att lägga på det här så uppmärksammade jag inte dammet på Of2-bilderna och när jag väl gjorde det fanns ingen tid att scanna om. Det som jag mest av allt önskar mig är en stor jämrans tratt som man kan hälla ner alla diabilderna i så får den stå och mala en vecka eller så så är det digitaiserat och klart.Först så fantiserade jag om detta sedan så har jag börjar fundera på allvar om det egentligen skulle vara så svårt att konstruera något sådant! Visserligen skulle bilderna hamna bak och fram och upp och ner men det känns ju lättare att justera.

I väntan på tratten så tar detta tid och du verkar inte förstå det argumentet Arne. Om tiden var oändlig om jag inte hade familj, villa och vovve och dessutom ett arbete så skulle jag kunna göra otroliga saker med detta men det blir ju med nöd en kompromiss i hela livet i stort. Så är det bara förmodligen för de flesta av oss! Du kanske är pensionär Arne? Jag är det inte!

Sedan så tycker jag faktiskt att man kan visa lite ödmjukhet om någon gör sig besväret att lägga ut bilder här till allas glädje snarare än att mästra! Studera HJP det är verkligen roligt med hans uppskattande ord!Det är väl roligt för alla Arne att det kommer alla intresserade till glädje!

Jag har tagit intryck av "Olds" visade bilder en gång i tiden men till skillnad från honom så tänker jag inte slänga bilderna sedan så får de väl hellre efter digitalisering ligga och damma i något skåp då tills de försvinner så småningom.

Hoppas på att fler med bilder tänker så här och lägger ut de till allas glädje för vad är de till för glädje för någon att ligga i en garderob och samla damm? Då blir ju allting helt meningslöst och slutet blir att de slängs i en container för destruktion ingen till glädje!

Det här har tagit ungefär tiden att scanna två-tre bilder så jag tycker att den här diskussionen för mig är slut nu. Jag ska idag leta lägenhet åt min dotter, lägga golv i växthuset, prata med en takläggare och beställa trädfällning samt dessutom för mitt arbete läsa Gunnar Alexanderssons rapport. Så får vi se om det blir någon tid över till bildvård Arne! Det är den krassa verkligheten!

Mr H

Var rädd om dina fantastska bilder från en svunnen tid och lägg ut dem här i den takt du själv tycker att du hinner scanna dem etc. Tids nog kommer kanske tratten i någon form, och då är ju det viktiga att du har bilderna kvar.

Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder bör förvaras säkert!

av H Lundén, Sunday, August 09, 2015, 11:35 (3154 dagar sedan) @ Mr H

Värre än dammet tycker jag problemet är med hur färgerna förvanskats. Om det är diabilderna själva, som har åldrats, är det inte mycket att göra åt. Färgdjupet är så litet så det är närmast omöjligt att återställa färgerna. Men om det är diascannern som ger problemet är det sämre. I hopp om att kunna digitalisera mina dian snabbt och enkelt, köpte jag en diascanner från ett av de större elektronikförtagen för något år sedan. Resultatet var beklämmande. De scannade bilderna fick ett kraftigt blå- eller grönstick och färgdjupet var mycket lågt. Jag utnyttjade naturligtvis firmans returrätt och hann prova genom hela deras diascannersortiment innan jag gav upp. Alla var lika usla. I stället köpte jag en billig flatbäddsscanner med diatillsats från en annan kedja. Den gav helt godkända kopior. Riktigt snygga till och med. Men den tog tid att använda, så någon storskalig inscanning med den är inte att tänka på. Så nu ligger diabilderna där i sin låda igen.
Och min fråga kvarstår. Finns det någon rimligt dyr diascanner, som kan scanna in diabilder både snabbt och med god kvalitet.

Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder bör förvaras säkert!

av Per Lind, Sunday, August 09, 2015, 12:10 (3154 dagar sedan) @ Mr H

Sedan så tycker jag faktiskt att man kan visa lite ödmjukhet om någon gör sig besväret att lägga ut bilder här till allas glädje snarare än att mästra! Studera HJP det är verkligen roligt med hans uppskattande ord!Det är väl roligt för alla Arne att det kommer alla intresserade till glädje!Om någon annan tar sig tid att digitalisera och lägga ut bilder här som är intressanta för mig och alla andra här då uppskattar jag det verkligen.Det går ju knappast att kräva att någon ska göra det, än mindre en viss kvalité på bilderna.

Mr H

Uj, vilken otrevlig ton.
Jag tycker bilderna är fantastiska och är jätteglad att Du tagit Dig tid att visa dom men förstår inte Ditt tonläge i detta och tidigare svar.
Ett litet tips är väl inte att mästra?
Alla är inte experter på allt och kommer någon med tips till mig så är jag istället taciksam då jag kan få bättre resultat nästa gång.
Man lär så länge man lever och jag hoppas få leva länge så jag lär mig mycket, mycket mer.
-Per

Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder bör förvaras säkert!

av Mr H, Sunday, August 09, 2015, 18:55 (3154 dagar sedan) @ Per Lind

Sedan så tycker jag faktiskt att man kan visa lite ödmjukhet om någon gör sig besväret att lägga ut bilder här till allas glädje snarare än att mästra! Studera HJP det är verkligen roligt med hans uppskattande ord!Det är väl roligt för alla Arne att det kommer alla intresserade till glädje!Om någon annan tar sig tid att digitalisera och lägga ut bilder här som är intressanta för mig och alla andra här då uppskattar jag det verkligen.Det går ju knappast att kräva att någon ska göra det, än mindre en viss kvalité på bilderna.

Mr H


Uj, vilken otrevlig ton.
Jag tycker bilderna är fantastiska och är jätteglad att Du tagit Dig tid att visa dom men förstår inte Ditt tonläge i detta och tidigare svar.
Ett litet tips är väl inte att mästra?
Alla är inte experter på allt och kommer någon med tips till mig så är jag istället taciksam då jag kan få bättre resultat nästa gång.
Man lär så länge man lever och jag hoppas få leva länge så jag lär mig mycket, mycket mer.
-Per

Du kanske skulle vara lite självkritisk över din egen tonart!

Mr H

Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder bör förvaras säkert!

av Mattias Jansson, Sunday, August 09, 2015, 19:12 (3154 dagar sedan) @ Per Lind

Sedan så tycker jag faktiskt att man kan visa lite ödmjukhet om någon gör sig besväret att lägga ut bilder här till allas glädje snarare än att mästra! Studera HJP det är verkligen roligt med hans uppskattande ord!Det är väl roligt för alla Arne att det kommer alla intresserade till glädje!Om någon annan tar sig tid att digitalisera och lägga ut bilder här som är intressanta för mig och alla andra här då uppskattar jag det verkligen.Det går ju knappast att kräva att någon ska göra det, än mindre en viss kvalité på bilderna.

Mr H


Uj, vilken otrevlig ton.
Jag tycker bilderna är fantastiska och är jätteglad att Du tagit Dig tid att visa dom men förstår inte Ditt tonläge i detta och tidigare svar.
Ett litet tips är väl inte att mästra?
Alla är inte experter på allt och kommer någon med tips till mig så är jag istället taciksam då jag kan få bättre resultat nästa gång.
Man lär så länge man lever och jag hoppas få leva länge så jag lär mig mycket, mycket mer.
-Per

Låt mig bara säga som så, att mästrande eller inte, trevlig ton eller inte, en del skribenter både här och på Postvagnen har ganska stora förväntningar på att andra skribenter ska glädja dem med att lägga ned både tid och arbete på att skanna bilder, bedriva forskning, skriva artiklar eller böcker eller, eller, eller...
Har man läst de här båda forumen en tid så ser man rätt bra vilka skribenter som är mästare i att med en stor överanvändning av smileys och en allmänt fin formuleringskonst anmoda andra att göra det ena eller det andra, gärna med formuleringar av typen "kan man inte" (man, vem är det?), "kan ingen göra" (ingen, vem är det?) etc.
Det kanske fortfarande inte rättfärdigar en otrevlig ton, men det gör i alla fall i mina ögon och öron det hela en aning mer förståeligt.

Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder bör förvaras säkert!

av Mr H, Sunday, August 09, 2015, 19:22 (3154 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Hur mycket vill du låna?

;-)

MR H

PS

(Ja det är märkligt hur vissa förmår att sätta sig själva på piedestal!)

DS

Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder bör förvaras säkert!

av Lennart Petersen, Sunday, August 09, 2015, 17:22 (3154 dagar sedan) @ Mr H


Och visst vill man som fotograf att ens bilder ska kunna avnjutas på allra bästa sätt. Det var därför som jag som intresserad åskådare skulle önska att denna lätta rengöring av bilderna kom till stånd. Det var inget konstigare än så med mitt inlägg! :-)

****
Fantastiskt intressanta bilder, [b]Mr H[/b] och [b]KjellErik[/b]. Tackar&Bockar! :)

[b]Arne[/b], när jag har skannat glasade diabilder, så har det förvånat mig, hur mycket damm det ibland krupit in mellan glasen. Om man ska öppna diaramarna, för att blåsa rent, så tar det avsevärt längre tid med skanningen som, i sig, tar lång tid. Bättre med lite skräpiga bilder, än inga alls. Det historiska värdet, finns ändå där.


Självklart är det historiska värdet fortfarande kvar även med dammet. Men ett skäl att skanna sina analoga bildskatter är nog att bevara bilderna bättre för framtiden. Med väl rengjorda och rätt skannade dian så blir förutsättningarna troligen klart bättre för bildernas arkivering.

Dessa rengjorda diabilder kan man därefter förvara på bästa möjliga sätt när man inte ständigt behöver ta fram och visa dem i projektorn. Man kan istället visa de digitaliserade bilderna på olika lämpliga sätt exempelvis här i forumet, dela dem på sociala medier eller helt enkelt printa ut visningskopior.

Så om man verkligen värdesätter sina originalbilder bör man nog rengöra dem noga, skanna in dem i högsta upplösning och bearbeta dem i något bildprogram. Det här arbetet har man igen eftersom man kan känna sig säker på att ens värdefulla tågbilder kommer att finnas kvar en lång tid framåt till båtnad för oss alla! :-)


Pga den begränsade tiden att lägga på det här så uppmärksammade jag inte dammet på Of2-bilderna och när jag väl gjorde det fanns ingen tid att scanna om. Det som jag mest av allt önskar mig är en stor jämrans tratt som man kan hälla ner alla diabilderna i så får den stå och mala en vecka eller så så är det digitaiserat och klart.Först så fantiserade jag om detta sedan så har jag börjar fundera på allvar om det egentligen skulle vara så svårt att konstruera något sådant! Visserligen skulle bilderna hamna bak och fram och upp och ner men det känns ju lättare att justera.

I väntan på tratten så tar detta tid och du verkar inte förstå det argumentet Arne. Om tiden var oändlig om jag inte hade familj, villa och vovve och dessutom ett arbete så skulle jag kunna göra otroliga saker med detta men det blir ju med nöd en kompromiss i hela livet i stort. Så är det bara förmodligen för de flesta av oss! Du kanske är pensionär Arne? Jag är det inte!

Sedan så tycker jag faktiskt att man kan visa lite ödmjukhet om någon gör sig besväret att lägga ut bilder här till allas glädje snarare än att mästra! Studera HJP det är verkligen roligt med hans uppskattande ord!Det är väl roligt för alla Arne att det kommer alla intresserade till glädje!Om någon annan tar sig tid att digitalisera och lägga ut bilder här som är intressanta för mig och alla andra här då uppskattar jag det verkligen.Det går ju knappast att kräva att någon ska göra det, än mindre en viss kvalité på bilderna.

Jag har tagit intryck av "Olds" visade bilder en gång i tiden men till skillnad från honom så tänker jag inte slänga bilderna sedan så får de väl hellre efter digitalisering ligga och damma i något skåp då tills de försvinner så småningom på ett eller annat sätt.

Hoppas på att fler med bilder tänker så här och lägger ut de till allas glädje för vad är de till för glädje för någon att ligga i en garderob och samla damm? Då blir ju allting helt meningslöst och slutet blir att de slängs i en container för destruktion ingen till glädje!Mycket arbete till liten nytta!

Det här har tagit ungefär tiden att scanna två-tre bilder så jag tycker att den här diskussionen för mig är slut nu. Jag ska idag leta lägenhet åt min dotter, lägga golv i växthuset, prata med en takläggare och beställa trädfällning samt dessutom för mitt arbete läsa Gunnar Alexanderssons rapport. Så får vi se om det blir någon tid över till bildvård Arne! Det är den krassa verkligheten!
Så får vi nog dessvärre stå ut med en och annan dammstrimma från 70-talet om olyckan är framme!

Mr H

Ja jag är i vart fall mycket tacksam för dessa intressanta dokument från en flydd tid.
Och själv skaffade jag mig scanner i dimension 8000kr , scannade och lade ut för beskådan. Men nu upptäcker jag att det inte finns tid och ork längre för att scanna och det ligger bara i malpåse. Ungefär 5 min tar scanning av en bild och ovanpå det ska bilden plockas fram, eventuella glasramar tas isär (scannern tar inte glasramar) och så kanske man putsar lite i Photoshop och vips är man uppe i 10min eller mer , för en bild.
Får man sen en hink vatten över sig så...
Kanske lite skavanker i bilden bara är tecken på patina och ålder men vem vet kanske Nationalmuseum borde beordras att restaurera Rubens målningar och motsvarande till de ursprungliga färgerna ?

Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder bör förvaras säkert!

av Mr H, Sunday, August 09, 2015, 18:53 (3154 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Tack Lennart tack!
Du förstår precis vad jag menar!
Men det är klart jag ska köra på så fort
jag bara hinner i väntan på "tratten".
Tänk dig en tratt och ett litet transportband
in i en scanner. Ska det vara så...!

Jag har för mig att i programmet till min Epsonscanner
(som jag f.ö tycker håller bra kvalité)finns en funktion
för att ta bort just damm på bilderna men då har jag för
mig att varje scanning tar 20 minuter (!) istället
för kanske fem minuter!

Men jag gasar på när jag hinner så hoppas jag att de
betraktande kan stå ut med att jag inte är eller har
tid med att vara perfekt, och att ett eller annat
dammkorn smyger sig in ibland. Och de som inte står ut
får väl göra något annat då!

Mvh
Mr H

Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder bör förvaras säkert!

av Svante Andersson, Sunday, August 09, 2015, 20:23 (3154 dagar sedan) @ Mr H

Men jag gasar på när jag hinner så hoppas jag att de
betraktande kan stå ut med att jag inte är eller har
tid med att vara perfekt, och att ett eller annat
dammkorn smyger sig in ibland. Och de som inte står ut
får väl göra något annat då!

Mvh
Mr H

Och vi som har scanner och tio-tjugotusen bilder att skanna förstår ditt dilemma. Däremot tror jag knappast att de som kommer med sina klagomål ens har skannat och grundredigerat en bild i sitt liv... och har de det och har BRA tips annat än klaga att komma med kan gärna få ta exempelvis femtusen av mina diabilder, skanna och redigera så att jag kan börja publicera dem framåt jul. I år alltså!

Till dess... vi är glada för allt vi får se och Of är bland det bästa som finns att skåda!

SA

Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder bör förvaras säkert!

av Lennart Petersen, Sunday, August 09, 2015, 20:39 (3154 dagar sedan) @ Svante Andersson

Men jag gasar på när jag hinner så hoppas jag att de
betraktande kan stå ut med att jag inte är eller har
tid med att vara perfekt, och att ett eller annat
dammkorn smyger sig in ibland. Och de som inte står ut
får väl göra något annat då!

Mvh
Mr H


Och vi som har scanner och tio-tjugotusen bilder att skanna förstår ditt dilemma. Däremot tror jag knappast att de som kommer med sina klagomål ens har skannat och grundredigerat en bild i sitt liv... och har de det och har BRA tips annat än klaga att komma med kan gärna få ta exempelvis femtusen av mina diabilder, skanna och redigera så att jag kan börja publicera dem framåt jul. I år alltså!


Det var ju ett ett intressant erbjudande och bara för de som är hågade att hoppa på. Den som har talang och klarar att utveckla lite multiförmåga kan nog komma ner till 5 min per bild och med en arbetsvecka på 40t blir det alldeles lagom före jul.


Till dess... vi är glada för allt vi får se och Of är bland det bästa som finns att skåda!

SA

Instämmer ...

Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder bör förvaras säkert!

av Mr H, Sunday, August 09, 2015, 20:46 (3154 dagar sedan) @ Svante Andersson

Haha de kan ta mina också!

Visst jag överreagerade på denna Arne men det handlar inte om damm på någon bild.
Det handlar om en fiktiv figur precis som du säger som sitter i en fåtölj framför sin dator och bara ställer krav utan att själv bidra med något.

Det har alltid retat mig framförallt i ideell verksamhet med ett sådant beteende. Om man inte själv bidrar på något sätt anser jag inte heller att man har rätt att ställa krav utan då får man vara väldigt tacksam för att man får något överhuvudtaget.Jag skulle själv inte drömma om att kunna bete mig på det sättet.

Ja vi får se hur länge man orkar scanna. Men just nu känns det OK även om det är lite långtråkigt och tar tid men osvuret är nog bäst!

Mvh
Mr H

Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder bör förvaras säkert!

av H Lundén, Monday, August 10, 2015, 11:07 (3153 dagar sedan) @ Mr H

En flatbäddsscanner för under tusen kronor typ Epson med diatillsats ger mycket bra bilder. Och de medföljande programmen duger bra att redigera bilderna med. Men det tar tid. 10 - 20 minuter per bild om det ska bli väl gjort.
Men det finns en annan typ av diascanner, som inte scannar utan tar en ögonblicksbild av dian. De är mycket snabba, klarar flera diabilder per minut. Men alla jag provade av den sorten gav en helt usel färgkvalitet. Jag tycker det borde finnas scanners av den typen, som även klarade färgerna. Lidl av alla hade nyligen en sådan till salu, men jag vågade inte köpa, med tanke på de dåliga erfarenheter jag hade haft. Det kanske var dumt. Lidl har ju en nöjdkundgaranti.

Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder bör förvaras säkert!

av Arne, Sunday, August 09, 2015, 23:48 (3154 dagar sedan) @ Lennart Petersen

8<...


Ja jag är i vart fall mycket tacksam för dessa intressanta dokument från en flydd tid.
Och själv skaffade jag mig scanner i dimension 8000kr , scannade och lade ut för beskådan. Men nu upptäcker jag att det inte finns tid och ork längre för att scanna och det ligger bara i malpåse. Ungefär 5 min tar scanning av en bild och ovanpå det ska bilden plockas fram, eventuella glasramar tas isär (scannern tar inte glasramar) och så kanske man putsar lite i Photoshop och vips är man uppe i 10min eller mer , för en bild.
Får man sen en hink vatten över sig så...
Kanske lite skavanker i bilden bara är tecken på patina och ålder men vem vet kanske Nationalmuseum borde beordras att restaurera Rubens målningar och motsvarande till de ursprungliga färgerna ?

Vi är nog flertalet här i forumet tacksamma för att Mr H både fotograferat så många intressanta järnvägsmotiv när det begav sig och Of2-loken fortfarande gjorde god tjänst på spåren! Och att han nu - uppenbarligen under svår tidsbrist enligt egen utsaga - har skannat in och postat dessa spännande lokbilder! Stort tack för det arbetet!

Men att inte vilja förstå att bevarandet av ett stort kulturarv faktiskt också ställer en del krav på hanteringen och bevarandet av bilderna. Visst är det kul att få se så många bilder som möjligt men om det sker till priset av att man 'slarvar' med inskanningen, bildbehandlingen och hanteringen av bilderna i övrigt så kan man ju undra om det inte är en bildlig pyrrhusseger att hasta fram bildvisningen?! Om man nu ändå avsätter en viss tid för arbetet kanske det vore bättre att göra en riktigt bra bild än att ta fram två eller tre med skönhetsfel?

Du skriver Lennart att lite skavanker i bilderna bara är ett tecken på patinan och åldern. Men skulle det vara en särskilt eftersträvansvärd kvalitet i sig att bilderna är dammiga och behov av en mild rengöring?! Jag förstår inte det tankesättet; vill man inte att visa sina bilder på bästa sätt?

Och kommentaren om att restaurera gamla mästares oljemålningar för att bättra på eventuella ljusblekningar med mera som en jämförelse med att man ska varsamt hantera/bildbehandla sina diabilder känns inte relevant i sammanhanget. Det går inte att jämföra på samma dag med att man varsamt blåser bort damm och hårstrån från sina egna diabilder innan dessa skannas.

För övrigt är jag förvånad över att man inte tycks förstå vad jag skrev ovan i tråden! Om man läser en gång till så förordar jag enbart en varsam rengöring av bilderna; det anser jag att man i ett forum som detta mycket väl kan göra utan att någon/några känner sig trampade på tårna! Hur var det nu med historien om kejsarens nya kläder egentligen? Gjorde inte det lilla barnet rätt när kejsarens nakenhet avslöjades för alla? :-)

Of2 i Stockholm! - ställ inga krav.

av HJP, Monday, August 10, 2015, 09:17 (3154 dagar sedan) @ Arne


....Men att inte vilja förstå att bevarandet av ett stort kulturarv faktiskt också ställer en del krav på hanteringen och bevarandet av bilderna. Visst är det kul att få se så många bilder som möjligt men om det sker till priset av att man 'slarvar' med inskanningen, bildbehandlingen och hanteringen av bilderna i övrigt så kan man ju undra om det inte är en bildlig pyrrhusseger att hasta fram bildvisningen?! Om man nu ändå avsätter en viss tid för arbetet kanske det vore bättre att göra en riktigt bra bild än att ta fram två eller tre med skönhetsfel?

För övrigt är jag förvånad över att man inte tycks förstå vad jag skrev ovan i tråden! Om man läser en gång till så förordar jag enbart en varsam rengöring av bilderna; det anser jag att man i ett forum som detta mycket väl kan göra utan att någon/några känner sig trampade på tårna! Hur var det nu med historien om kejsarens nya kläder egentligen? Gjorde inte det lilla barnet rätt när kejsarens nakenhet avslöjades för alla? :-)

****
Utan att ta strid i denna fråga, så måste man ha i minnet, att varje bildinnehavare bestämmer över sina egna bilder, och dess öde.
Om någon har sina bilder, "liggande i byrålådan", så får denne - av naturliga skäl - ingen kritik för det, även om bildskatten kasseras vid hans/hennes bortgång.
Om man - som Mr H och andra - ändå gör sig besvär att skanna och dela med sig på forumet, så kommer tipsen/kritiken/kraven, som ett brev på posten. I värsta fall, kan det få bildvisaren, att sluta att visa bilder. Kanske bättre då, att öppna en ny tråd, där man tipsar om bästa sättet att bevara bilder - generellt sett.

Du skriver; "[color=#009]Men att inte vilja förstå att bevarandet av ett stort kulturarv faktiskt också ställer en del krav på hanteringen och bevarandet av bilderna[/color]". Det är nog sant, när det gäller ett museum, eller annan samhällsnyttig inrättning. När det gäller privata bilder, kan man inte kräva någonting, inte ens att bilderna bevaras överhuvudtaget.

Låt mig ta ett annat exempel. Jag gillar inte när ett par museiföreningar målar sina T23:or gröna, eller ett Da-lok i BJ-färger. Föreningarna äger dock dessa lok, och gör som de vill. Detsamma gäller de privata bilderna.

Jag blir alltid glad, när historiskt intressanta bilder visas. Dammet "ser" jag inte ;)

Of2 i Stockholm! - ställ inga krav.

av Mr H, Monday, August 10, 2015, 12:09 (3153 dagar sedan) @ HJP


....Men att inte vilja förstå att bevarandet av ett stort kulturarv faktiskt också ställer en del krav på hanteringen och bevarandet av bilderna. Visst är det kul att få se så många bilder som möjligt men om det sker till priset av att man 'slarvar' med inskanningen, bildbehandlingen och hanteringen av bilderna i övrigt så kan man ju undra om det inte är en bildlig pyrrhusseger att hasta fram bildvisningen?! Om man nu ändå avsätter en viss tid för arbetet kanske det vore bättre att göra en riktigt bra bild än att ta fram två eller tre med skönhetsfel?

För övrigt är jag förvånad över att man inte tycks förstå vad jag skrev ovan i tråden! Om man läser en gång till så förordar jag enbart en varsam rengöring av bilderna; det anser jag att man i ett forum som detta mycket väl kan göra utan att någon/några känner sig trampade på tårna! Hur var det nu med historien om kejsarens nya kläder egentligen? Gjorde inte det lilla barnet rätt när kejsarens nakenhet avslöjades för alla? :-)

****
Utan att ta strid i denna fråga, så måste man ha i minnet, att varje bildinnehavare bestämmer över sina egna bilder, och dess öde.
Om någon har sina bilder, "liggande i byrålådan", så får denne - av naturliga skäl - ingen kritik för det, även om bildskatten kasseras vid hans/hennes bortgång.
Om man - som Mr H och andra - ändå gör sig besvär att skanna och dela med sig på forumet, så kommer tipsen/kritiken/kraven, som ett brev på posten. I värsta fall, kan det få bildvisaren, att sluta att visa bilder. Kanske bättre då, att öppna en ny tråd, där man tipsar om bästa sättet att bevara bilder - generellt sett.

Du skriver; "[color=#009]Men att inte vilja förstå att bevarandet av ett stort kulturarv faktiskt också ställer en del krav på hanteringen och bevarandet av bilderna[/color]". Det är nog sant, när det gäller ett museum, eller annan samhällsnyttig inrättning. När det gäller privata bilder, kan man inte kräva någonting, inte ens att bilderna bevaras överhuvudtaget.

Låt mig ta ett annat exempel. Jag gillar inte när ett par museiföreningar målar sina T23:or gröna, eller ett Da-lok i BJ-färger. Föreningarna äger dock dessa lok, och gör som de vill. Detsamma gäller de privata bilderna.

Jag blir alltid glad, när historiskt intressanta bilder visas. Dammet "ser" jag inte ;)

Fast det skulle ju vara bra kul att se ett grönt Da-lok efter förebild från Märklins modell! Kul om modellen kommer före verkligheten någon gång. Fast jag håller med dig, kanske i vattenfärg så den kan köras genom loktvätten!

Mr H

Of2 i Stockholm! - Har faktiskt hänt

av HJP, Monday, August 10, 2015, 13:14 (3153 dagar sedan) @ Mr H

Jag gillar inte när ett par museiföreningar målar sina T23:or gröna, eller ett Da-lok i BJ-färger. Föreningarna äger dock dessa lok, och gör som de vill. Detsamma gäller de privata bilderna.


Fast det skulle ju vara bra kul att se ett grönt Da-lok efter förebild från Märklins modell! Kul om modellen kommer före verkligheten någon gång. Fast jag håller med dig, kanske i vattenfärg så den kan köras genom loktvätten!

Mr H

****
Det har faktiskt hänt, ett par gånger.
Lima gav ut en F5-vagn, med MD-boggier. Förebilden hade Mod42-boggier, och efter en tid kom modellen med sådana. Senare bytte SJ till MD-boggier på sina F5-vagnar, och Lima följde efter.
Det har hänt vid ytterligare något tillfälle, att modellen var före förebilden, men nu kan jag inte komma på vad det var.

Of2 i Stockholm! - Har faktiskt hänt

av Mr H, Monday, August 10, 2015, 13:20 (3153 dagar sedan) @ HJP

Jag gillar inte när ett par museiföreningar målar sina T23:or gröna, eller ett Da-lok i BJ-färger. Föreningarna äger dock dessa lok, och gör som de vill. Detsamma gäller de privata bilderna.


Fast det skulle ju vara bra kul att se ett grönt Da-lok efter förebild från Märklins modell! Kul om modellen kommer före verkligheten någon gång. Fast jag håller med dig, kanske i vattenfärg så den kan köras genom loktvätten!

Mr H

****
Det har faktiskt hänt, ett par gånger.
Lima gav ut en F5-vagn, med MD-boggier. Förebilden hade Mod42-boggier, och efter en tid kom modellen med sådana. Senare bytte SJ till MD-boggier på sina F5-vagnar, och Lima följde efter.
Det har hänt vid ytterligare något tillfälle, att modellen var före förebilden, men nu kan jag inte komma på vad det var.

:-)

Mr H

Of2 i Stockholm! - Har faktiskt hänt

av H Lundén, Monday, August 10, 2015, 18:26 (3153 dagar sedan) @ HJP

Det har faktiskt hänt, ett par gånger.
Lima gav ut en F5-vagn, med MD-boggier. Förebilden hade Mod42-boggier, och efter en tid kom modellen med sådana. Senare bytte SJ till MD-boggier på sina F5-vagnar, och Lima följde efter.
Det har hänt vid ytterligare något tillfälle, att modellen var före förebilden, men nu kan jag inte komma på vad det var.

För att fortsätta på det urspårade sidospåret, så finns det ju ett fall, där förebilden ännu inte efter alla år har kommit ifatt Märklinmodellen. Jag tänker på Rc-loken.

Märklinmodellen har en BBC huvudbrytare, en brytare, där brytkontakterna förs samman av en fjäder när brytförloppet är över och där tillslaget sedan sker med en frånskiljarkniv, som kan slås till för hand. Risken för att en sådan brytare ska hänga sig och inte gå till, bara för att det är kallt, är minimal.

De riktiga loken har däremot en ASEA-brytare, där brytkontakterna blåses över från ena ändläget till det andra med tryckluft. Är det kallt och den rörliga kontakten inte kommer ända fram, blåser luften bara direkt ut och brytaren har hängt sig ohjälpligt. Då är det helkört och loket dött ända tills loket kommer in i verkstad.

Of2 i Stockholm! - ställ inga krav.

av Lennart Petersen, Monday, August 10, 2015, 16:10 (3153 dagar sedan) @ HJP


....Men att inte vilja förstå att bevarandet av ett stort kulturarv faktiskt också ställer en del krav på hanteringen och bevarandet av bilderna. Visst är det kul att få se så många bilder som möjligt men om det sker till priset av att man 'slarvar' med inskanningen, bildbehandlingen och hanteringen av bilderna i övrigt så kan man ju undra om det inte är en bildlig pyrrhusseger att hasta fram bildvisningen?! Om man nu ändå avsätter en viss tid för arbetet kanske det vore bättre att göra en riktigt bra bild än att ta fram två eller tre med skönhetsfel?

För övrigt är jag förvånad över att man inte tycks förstå vad jag skrev ovan i tråden! Om man läser en gång till så förordar jag enbart en varsam rengöring av bilderna; det anser jag att man i ett forum som detta mycket väl kan göra utan att någon/några känner sig trampade på tårna! Hur var det nu med historien om kejsarens nya kläder egentligen? Gjorde inte det lilla barnet rätt när kejsarens nakenhet avslöjades för alla? :-)

****
Utan att ta strid i denna fråga, så måste man ha i minnet, att varje bildinnehavare bestämmer över sina egna bilder, och dess öde.
Om någon har sina bilder, "liggande i byrålådan", så får denne - av naturliga skäl - ingen kritik för det, även om bildskatten kasseras vid hans/hennes bortgång.
Om man - som Mr H och andra - ändå gör sig besvär att skanna och dela med sig på forumet, så kommer tipsen/kritiken/kraven, som ett brev på posten. I värsta fall, kan det få bildvisaren, att sluta att visa bilder. Kanske bättre då, att öppna en ny tråd, där man tipsar om bästa sättet att bevara bilder - generellt sett.

Du skriver; "[color=#009]Men att inte vilja förstå att bevarandet av ett stort kulturarv faktiskt också ställer en del krav på hanteringen och bevarandet av bilderna[/color]". Det är nog sant, när det gäller ett museum, eller annan samhällsnyttig inrättning. När det gäller privata bilder, kan man inte kräva någonting, inte ens att bilderna bevaras överhuvudtaget.

Låt mig ta ett annat exempel. Jag gillar inte när ett par museiföreningar målar sina T23:or gröna, eller ett Da-lok i BJ-färger. Föreningarna äger dock dessa lok, och gör som de vill. Detsamma gäller de privata bilderna.

Jag blir alltid glad, när historiskt intressanta bilder visas. Dammet "ser" jag inte ;)

Ovanpå dessa kloka ord så kan vi påminna att det pågår sedan ett antal år ett projekt Samlingsportalen, flertalet här är nog väl bekant med det och i en fast tråd högst upp i detta forum finns en vädjan om bidrag för att stötta projektet som tycks ha lite problem för stunden.
Här kan ju alla som har en slant över göra en insats för bevarandet av bildskatter och även dokument i digitaliserad form så det på ett fantastiskt sätt blir tillgängligt för alla intresserade

Of2 i Stockholm! - värdefulla lokbilder bör förvaras säkert!

av Mr H, Monday, August 10, 2015, 12:03 (3153 dagar sedan) @ Arne

8<...


Ja jag är i vart fall mycket tacksam för dessa intressanta dokument från en flydd tid.
Och själv skaffade jag mig scanner i dimension 8000kr , scannade och lade ut för beskådan. Men nu upptäcker jag att det inte finns tid och ork längre för att scanna och det ligger bara i malpåse. Ungefär 5 min tar scanning av en bild och ovanpå det ska bilden plockas fram, eventuella glasramar tas isär (scannern tar inte glasramar) och så kanske man putsar lite i Photoshop och vips är man uppe i 10min eller mer , för en bild.
Får man sen en hink vatten över sig så...
Kanske lite skavanker i bilden bara är tecken på patina och ålder men vem vet kanske Nationalmuseum borde beordras att restaurera Rubens målningar och motsvarande till de ursprungliga färgerna ?


Vi är nog flertalet här i forumet tacksamma för att Mr H både fotograferat så många intressanta järnvägsmotiv när det begav sig och Of2-loken fortfarande gjorde god tjänst på spåren! Och att han nu - uppenbarligen under svår tidsbrist enligt egen utsaga - har skannat in och postat dessa spännande lokbilder! Stort tack för det arbetet!

Men att inte vilja förstå att bevarandet av ett stort kulturarv faktiskt också ställer en del krav på hanteringen och bevarandet av bilderna. Visst är det kul att få se så många bilder som möjligt men om det sker till priset av att man 'slarvar' med inskanningen, bildbehandlingen och hanteringen av bilderna i övrigt så kan man ju undra om det inte är en bildlig pyrrhusseger att hasta fram bildvisningen?! Om man nu ändå avsätter en viss tid för arbetet kanske det vore bättre att göra en riktigt bra bild än att ta fram två eller tre med skönhetsfel?

Du skriver Lennart att lite skavanker i bilderna bara är ett tecken på patinan och åldern. Men skulle det vara en särskilt eftersträvansvärd kvalitet i sig att bilderna är dammiga och behov av en mild rengöring?! Jag förstår inte det tankesättet; vill man inte att visa sina bilder på bästa sätt?

Och kommentaren om att restaurera gamla mästares oljemålningar för att bättra på eventuella ljusblekningar med mera som en jämförelse med att man ska varsamt hantera/bildbehandla sina diabilder känns inte relevant i sammanhanget. Det går inte att jämföra på samma dag med att man varsamt blåser bort damm och hårstrån från sina egna diabilder innan dessa skannas.

För övrigt är jag förvånad över att man inte tycks förstå vad jag skrev ovan i tråden! Om man läser en gång till så förordar jag enbart en varsam rengöring av bilderna; det anser jag att man i ett forum som detta mycket väl kan göra utan att någon/några känner sig trampade på tårna! Hur var det nu med historien om kejsarens nya kläder egentligen? Gjorde inte det lilla barnet rätt när kejsarens nakenhet avslöjades för alla? :-)

Du får givetvis gärna låna mina bilder för att visa hur det här ska gå till! Hur många ska vi börja med? 1000 bilder? 2000 bilder? Du får gärna låna scannern också. Du kan få ett introduktionserbjudande på säg 100 bilder att scanna till att börja med så du får känna lite på det här. Har du själv förresten inga bilder att bidra med?

Den nakna kejsaren alias Mr H

Of2 i Stockholm! - Dags att kvasta hela tråden!!!!

av Legion44, Monday, August 10, 2015, 14:34 (3153 dagar sedan) @ Arne

Vill någon ansvarig för detta forum kvasta denna tråd eller de delar som absolut inte har med Of2-loken att göra. Jag tillhör absolut den som tar en bild för vad den är. Men tycker verkligen inte att ett gott råd skadar. Men när trådskaparen vill utöva någon form av utpressning mot alla som inte håller med genom att: "man helt sonika slutar visar sina bilder". Då får det för min del gärna vara så. Med det menar jag inte att jag på något sätt är otacksam över kulturgärningen det inneburit att både skapa bilderna en gång i tiden och sedan ödmjukt dela med sig dem. Dock tycker jag att detta forums kamratliga stämning skadas när pöbeln bara växer mot en person som kanske tyckte lite för mycket. Man kan tycka att det kunde vara överspelat lika fort som det uppkom, nej då tog trådskaparen tillfället i akt och eldade på debatten ytterligare. Vilket inte på något sätt gör de intressanta Of2-bilderna någon rättvisa. Nu kan nog alla hålla med om att budskapet om att varje upphovsrättsmakare "gör vad de vill med sina alster" är framfört och noterat flera ggr om.

Of2 i Stockholm! - Dags att kvasta hela tråden!!!!

av Mr H, Monday, August 10, 2015, 16:20 (3153 dagar sedan) @ Legion44

Vill någon ansvarig för detta forum kvasta denna tråd eller de delar som absolut inte har med Of2-loken att göra. Jag tillhör absolut den som tar en bild för vad den är. Men tycker verkligen inte att ett gott råd skadar. Men när trådskaparen vill utöva någon form av utpressning mot alla som inte håller med genom att: "man helt sonika slutar visar sina bilder". Då får det för min del gärna vara så. Med det menar jag inte att jag på något sätt är otacksam över kulturgärningen det inneburit att både skapa bilderna en gång i tiden och sedan ödmjukt dela med sig dem. Dock tycker jag att detta forums kamratliga stämning skadas när pöbeln bara växer mot en person som kanske tyckte lite för mycket. Man kan tycka att det kunde vara överspelat lika fort som det uppkom, nej då tog trådskaparen tillfället i akt och eldade på debatten ytterligare. Vilket inte på något sätt gör de intressanta Of2-bilderna någon rättvisa. Nu kan nog alla hålla med om att budskapet om att varje upphovsrättsmakare "gör vad de vill med sina alster" är framfört och noterat flera ggr om.

Jag måste göra dig besviken jag tänker fortsätta med att lägga ut mina järnvägsbilder på detta forum för att jag vill det och för att jag tror att andra vill det! Sådana här löjliga trakasserier biter inte på mig!
("Utpressning", "elda på debatten") hur löjligt kan det bli? Det här är ett forum för oss som gillar järnvägar och låt det så förbli!Du gör bara dig själv löjlig! Kanske detta alias också kommer från Kungsholmen? Nu fokuserar jag på min scanner, klart slut!

Mr H

Of2 i Stockholm! - Dags att kvasta hela tråden!!!! - Absolut inte!

av HJP, Monday, August 10, 2015, 16:34 (3153 dagar sedan) @ Legion44

Men när trådskaparen vill utöva någon form av utpressning mot alla som inte håller med genom att: "man helt sonika slutar visar sina bilder".

[color=#009]****
Förlåt en yngling, men:
Man kan tycka vad man vill om Mr H:s reaktion mot Arne, men utpressning, är det väl ändå inte frågan om.[/color]

Dock tycker jag att detta forums kamratliga stämning skadas när pöbeln bara växer mot en person som kanske tyckte lite för mycket.

[color=#009]****
Jag uppfattade inte Arnes tips som kritik, och tycker inte att "pöbeln bara växer" mot honom. Men när tipsen "gränsar mot" krav och ansvar, så kan det lätt kännas besvärande, för den som delar med sig av sina bilder. Det är faktiskt ganska en tidsödande process att skanna. Därtill kommer tiden det tar att lägga ut bilderna på ett forum. Ska man dessutom "städa" bilderna, och korrigera färgerna, så tar det ännu längre tid. Det är mot den bakgrunden, man bör se på problemet.
Varför du vill kvasta tråden, förstår jag inte alls.[/color]

Krutbanan?

av Olle E, Saturday, August 08, 2015, 23:07 (3155 dagar sedan) @ Mr H

Härliga bilder, tack för dem!
Är det anslutningen till krutbanan till Ursvik som försvinner ut i kurvan i bakgrunden, eller slutade det spåret vid krossen?
Hade krutbanan trästolpar?


[IMG]http://i58.tinypic.com/2v2ir9e.jpg[/IMG]

Krutbanan?

av J. O. Andersson, Saturday, August 08, 2015, 23:33 (3155 dagar sedan) @ Olle E

Här hittar du [link=http://www.tydal.nu/postvagnen/566387.htm]svaret på dina frågor![/link]

Krutbanan?

av Olle E, Sunday, August 09, 2015, 00:02 (3155 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Där ser man. Det mesta är genomtröskat såhär 15-20 år efter internets publika genombrott...
:-)

Krutbanan?

av Hans W, Sunday, August 09, 2015, 21:57 (3154 dagar sedan) @ Olle E

Där ser man. Det mesta är genomtröskat såhär 15-20 år efter internets publika genombrott...
:-)

Ja, och jag hade fullständigt glömt dels att jag skrivit om detta för 10 år sedan och även de minnesbilder jag då skildrade har nu påtagligt förbleknat. Suck. :-(

Of2 i Stockholm!

av Bobo L, Sunday, August 09, 2015, 00:17 (3155 dagar sedan) @ Mr H

Vilka lok men en del av dem var bra slut den sista tiden!

Från gamla lokförare i Borlänge vilka körde Of-loken, eller hade biträdesturer på dem, har jag hört berättas att vissa av korgarna var så gistna att lokps var rädda att hela brädhögen skulle åka av ramverket :-D om man gick in på en sidotågväg med tillåten sth (dvs 40). På vissa lok kunde man även roa sig med att knipsa av bitar av en blyertspenna i gliporna som öppnade och stängde sig vid frontrutorna när korgen vaggade från sida till sida i takt med maskineriet medan glasrutan ju var orörligt rektangulär. Men loken var visst fantastiska apparater att dra tungt med...

Of2 i Stockholm!

av Mr H, Sunday, August 09, 2015, 10:21 (3154 dagar sedan) @ Bobo L

Vilka lok men en del av dem var bra slut den sista tiden!


Från gamla lokförare i Borlänge vilka körde Of-loken, eller hade biträdesturer på dem, har jag hört berättas att vissa av korgarna var så gistna att lokps var rädda att hela brädhögen skulle åka av ramverket :-D om man gick in på en sidotågväg med tillåten sth (dvs 40). På vissa lok kunde man även roa sig med att knipsa av bitar av en blyertspenna i gliporna som öppnade och stängde sig vid frontrutorna när korgen vaggade från sida till sida i takt med maskineriet medan glasrutan ju var orörligt rektangulär. Men loken var visst fantastiska apparater att dra tungt med...

Hahaha underbart särskilt det första!
:-D
Mr H

Of2 - har ej läst hela tråden men...

av Kurt G Möller, Sunday, August 09, 2015, 15:28 (3154 dagar sedan) @ Mr H

..kan tillfoga att det lär ha varit miö Billvall i Gävle som på sin tid /ca 1965??/ fick se ett par slopade Of i transport mot Vislanda - o snabbt ringde ma-cheferna i Sthlm o bad att få överta alla loken... Vilket han också fick!!

Kommentarer / rättelser...?

Of2 i Stockholm!

av 53 Wadsten, Sunday, August 09, 2015, 17:32 (3154 dagar sedan) @ Mr H

Samma var det med Xoa2p 34 på Roslagsbanan, hela korgen vickade i kurvorna.

Of2 i Stockholm!

av H Lundén, Monday, August 10, 2015, 11:49 (3153 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Samma var det med Xoa2p 34 på Roslagsbanan, hela korgen vickade i kurvorna.

Särskilt intressant var att iaktta mellanväggen. Den förde ett eget liv och följde inte alls med korgen i övrigt. Gick korgen åt det ena hållet, så gick mellanväggen åt det andra.

Of2 i Stockholm!

av Mr H, Monday, August 10, 2015, 12:06 (3153 dagar sedan) @ H Lundén

Samma var det med Xoa2p 34 på Roslagsbanan, hela korgen vickade i kurvorna.


Särskilt intressant var att iaktta mellanväggen. Den förde ett eget liv och följde inte alls med korgen i övrigt. Gick korgen åt det ena hållet, så gick mellanväggen åt det andra.

Det där kommer jag ihåg på 34:an, rena X2-bankningen!

Mr H

Of2 i Stockholm!

av Mattias Jansson, Monday, August 10, 2015, 17:56 (3153 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Samma var det med Xoa2p 34 på Roslagsbanan, hela korgen vickade i kurvorna.

Den ska ha skrotats av RB 1975, medan X2P 32 försvann redan 1971. Var nr 32 ännu ruttnare (bokstavligt talat) eller vet du om det var någon annan anledning? Om 34 var så usel känns det spontant som en kandidat att utrangera först.

(Nr 33 måste väl rimligtvis ha varit bäst av de tre, bevarad som den är in i vår tid och allting.)

Elektrifierade vedhögar

av Bobo L, Monday, August 10, 2015, 18:38 (3153 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Samma var det med Xoa2p 34 på Roslagsbanan, hela korgen vickade i kurvorna.


Den ska ha skrotats av RB 1975, medan X2P 32 försvann redan 1971. Var nr 32 ännu ruttnare (bokstavligt talat) eller vet du om det var någon annan anledning? Om 34 var så usel känns det spontant som en kandidat att utrangera först.

(Nr 33 måste väl rimligtvis ha varit bäst av de tre, bevarad som den är in i vår tid och allting.)

Att 34-an gick i himlen in berodde på en hårdhänt tackling i sidan på Gare du Ost i Tjockhult. Om det var vid växling eller berodde på korsande tågvägar :-D vet jag inte. Det finns kunskap om den detaljen på detta forum. Efter skrotningen av mtv 34 skaldade en (fd?) forumit, och mycket annat -it också, "Kära motorvagn 34, du kom aldrig förbi Ekebyholm, men å andra sidan inte tvärtom heller"! :-)

Sålunda, huruvida 33-an de facto var den bästa vagnen är måhända inte så lätt att veta, men desto lättare att fastslå är att den i alla fall blev den SISTA kvarvarande av sin sort. Vid tiden för 34-an hädanfärd var ju hela Roslagsbanan i rask takt på väg att anträda samma resa, så oavsett vagnens egentliga skick är det lätt att tro att det blev ett rött pennstreck (kommer ni ihåg såna? Pennor? ;-) ) i inventarielistan pga övertalighet. Bara några år senare präglades istället situationen av akut brist på ungefär allting vilket bidrog till att även en elektrifierad vedhög från 1919 gång på gång fick revision av alla tänkbara klasser (från gåtvåvarvrunt-revision till R4-light!). :-)