TGOJ dieselrälsbusståg Sala - Norrköping (Järnväg allmänt)

av Hans Broman, Wednesday, December 18, 2019, 10:06 (1585 dagar sedan)

I en tråd nyligen om en järnvägskarta från 1947 kom man in på koordinationsavtalet mellan SJ och TGOJ och kilometerutjämning. Därefter kom några gissningar om 1950-talets trafik med TGOJ:s dieselrälsbussar med stålkorg, litt YCos, från 1956 YBos.

Som barn i Eskilstuna älskade jag dessa fina rälsbussar i mitten av 1950-talet, särskilt när de gick förbi mormors och morfars köksfönster. Med stöd av egna hågkomster, gamla kommunickor och delvis även två böcker kan jag räta ut några frågetecken. Böckerna är dels SJK-boken "Svenska rälsbussar" av Arne Hällqvist (sid 341 och 570) och dels Stenvalls bok om TGOJ-fordon av Erik Sundström och Christer Fredriksson.

Två av de fyra rälsbussarna levererades av Hilding Carlsson november 1950, och de båda sista kom maj 1951. De fyra släpvagnarna litt UCFos levererades lite senare, aug-dec 1951. Enligt Hällqvist sattes motorvagnarna först in i vanliga rälsbusståg Eskilstuna - Oxelösund.

Vid tidtabellsskiftet i juni 1952 kom de nya snabba rälsbusstågen Västerås - Norrköping till, nr 129 och 130. De stannade bara i Kolbäck, Eskilstuna, Hälleforsnäs och Flen. 6.50 från Västerås, 7.40 från Eskilstuna C och 9.35 till Norrköping. Åter från Nr 10.33, till Vå 13.14. Svindlande snabbt, för de tidigare förbindelserna Västerås - Norrköping hade tagit 4-6 timmar. Sydgående snabbrälsbusståg anslöt i Norrköping till det viktiga dagsnälltåget 17 (Stockholm - Malmö). På nordgång var det anslutning i Nr från morgonsnälltåget 6 från Nässjö, som jag tror då ännu inte hade börjat utgå från Köpenhamn/Hälsingborg. Men i Flen fanns inga anslutningar med Västra stambanans snälltåg.

Ett år senare, juni 1953, startade tåg 129 redan i Sala på morgonen, kl 5.50, med en bra anslutning från nattåget 23 Jämtland - Stockholm. I motsatt riktning fick 130 ett lite senare läge, 12.04 från Norrköping, men bara med anslutning från Södra stambanans långsamma persontåg 106. Fortfarande inga anslutningar i Flen. Till Eskilstuna 13.50, till Västerås 14.47 och till Sala 15.57 med anslutning till snälltåg 95 mot Jämtland med gren mot Dalarna. Förlängningen till Sala och dess anslutande tåg bör ha ökat resandeunderlaget.

För att det skulle bli vettiga omlopp med översyn i Eskilstuna användes rälsbussarna på eftermiddag och kväll i ett bytesfritt tåg Sala - Eskilstuna med bra anslutning från Dalarna i Sala, och i tåg Eskilstuna - Västerås och Västerås - Sala.

Ibland hände det att morgonens första rälsbuss Arboga - Eskilstuna bestod av stålrälsbuss. Jag misstänker att den då kopplades samman med tåg 129 som förstärkning söder om Eskilstuna. Det kanske kan vara orsaken till Kjell Fribergs upplevelse 1954.

Ett par år senare kom persontåg, dragna av TGOJ ellok litt Bt, från Sala och Västerås till Flen, efter några år ända till Norrköping.

Ungefär så här fortsatte det till 1960. Under den sista tidtabellsperioden hade andra TGOJ-rälsbusståg fått nya elrälsbussar (Yoa202, senare X21), men dieselrälsbussarna gick kvar i sitt vanliga omlopp. Det märkliga blev då att det snabba tågparet Sala - Norrköping hade sämre gångtider än de andra rälsbusstågen mellan Kolbäck och Flen. Orsaken var att YCos hade fått en annan utväxling än SJ YCo4, och sth endast 90 km/h.

Jag ställer mig mycket skeptisk till uppgiften att dessa TGOJ-dieselrälsbussar också skulle ha använts på sträckan Sala - Gävle. Däremot var det ju så att TGOJ X20 från tidtabellsskiftet 1968 sattes in i tåg Eskilstuna - Sala - Storvik - Gävle.

Tacksam för rättelser och kompletteringar.

TGOJ dieselrälsbusståg Sala - Norrköping

av Christer Fredriksson, Wednesday, December 18, 2019, 10:48 (1585 dagar sedan) @ Hans Broman

Om jag mins rätt så gick även TGOJ el-bussar sträckan Sala - Uppsala under någon Tdt-period.

TGOJ dieselrälsbusståg Sala - Norrköping

av Hans Broman, Wednesday, December 18, 2019, 12:07 (1585 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Om jag mins rätt så gick även TGOJ el-bussar sträckan Sala - Uppsala under någon Tdt-period.

Det kan jag bekräfta. Tre tågpar med X20 gick Eskilstuna - Uppsala och åter under ett par år från 1971.

TGOJ dieselrälsbusståg Sala - Norrköping - även loktågen

av Hans Broman, Wednesday, December 18, 2019, 11:55 (1585 dagar sedan) @ Hans Broman

Jag glömde skriva att TGOJ tog YCos-rälsbussarna ur trafik 1960, troligen vid tidtabellsskiftet.

Jag kan lägga till lite om lokdragna resandetåg med TGOJ-materiel på SJ-sträckor under tidtabellsperioden 1959/60. På den tiden var de tekniska tågnumren också de annonserade. Eftersom tågnumret skiftade från udda till jämnt, eller omvänt, i Kolbäck, så återger jag här bara tågnumren söder om Kolbäck.

561, från Sala 20.05 mot Flen. Nästa dag 562, från Flen 6.33 mot Sala. Åter till Västerås, framme där 11.47. Åter till Sala.
563, från Västerås 11.07 mot Flen med kursvagn/-ar som kopplades in i 123 och i Katrineholm kopplades över till 813.
564, från Flen 15.20 mot Eskilstuna med kursvagn/-ar från Norrköping. Efter drygt två timmar i Eskilstuna fortsatte 564 mot Västerås. Gissningsvis fick tågsättet sedan gå en sväng till Sala och tillbaka på kvällen.
565, 8.22 från Västerås till Eskilstuna. Åter som 572 från Eskilstuna 10.57 mot Västerås. Därefter 15.30 som 821 mot Norrköping. Åter 19.25 från Norrköping mot Västerås. I 821 och 822 brukade TGOJ:s nyaste personvagnar (Kockums 1957) gå.

TGOJ dieselrälsbusståg Sala - Norrköping - även loktågen

av Anders Wejryd, Wednesday, December 18, 2019, 16:21 (1585 dagar sedan) @ Hans Broman

Sällan kan vännen Hans beslås med några fel. Inte heller denna gång! Dock väcker hans kommentar om Kockumsvagnarna ett minne. De hade till en början en rätt osannolik andraklassinredning. Rörkonstruktioner och mycket tunna sittdynor - f ö samma som i Yoa202-orna när de var nya. Dock var förstaklassinredningen utomordentligt snofsig. Jag minns att jag (tidigt sextiotal)fick min ganska ointresserade far att med mig stiga ombord på ett TGOJ-tåg som stod några timmar på Västerås C på eftermiddagen (spår 1 eller 0 eller 20, jag tror det haft olika nummer). Han blev häpen över moderniteterna i 1 klass...

TGOJ dieselrälsbusståg Sala - Norrköping - även loktågen.

av Leif B, Wednesday, December 18, 2019, 17:00 (1585 dagar sedan) @ Hans Broman

Jag glömde skriva att TGOJ tog YCos-rälsbussarna ur trafik 1960, troligen vid tidtabellsskiftet.

Jag kan lägga till lite om lokdragna resandetåg med TGOJ-materiel på SJ-sträckor under tidtabellsperioden 1959/60. På den tiden var de tekniska tågnumren också de annonserade. Eftersom tågnumret skiftade från udda till jämnt, eller omvänt, i Kolbäck, så återger jag här bara tågnumren söder om Kolbäck.

561, från Sala 20.05 mot Flen. Nästa dag 562, från Flen 6.33 mot Sala. Åter till Västerås, framme där 11.47. Åter till Sala.
563, från Västerås 11.07 mot Flen med kursvagn/-ar som kopplades in i 123 och i Katrineholm kopplades över till 813.
564, från Flen 15.20 mot Eskilstuna med kursvagn/-ar från Norrköping. Efter drygt två timmar i Eskilstuna fortsatte 564 mot Västerås. Gissningsvis fick tågsättet sedan gå en sväng till Sala och tillbaka på kvällen.
565, 8.22 från Västerås till Eskilstuna. Åter som 572 från Eskilstuna 10.57 mot Västerås. Därefter 15.30 som 821 mot Norrköping. Åter 19.25 från Norrköping mot Västerås. I 821 och 822 brukade TGOJ:s nyaste personvagnar (Kockums 1957) gå.

Lite OT i förhållande till rubriken, men när började TGOJ köra på Eskilstuna-Stockholm åt SJ?

TGOJ dieselrälsbusståg Sala - Norrköping - även loktågen.

av Hans Broman, Wednesday, December 18, 2019, 17:55 (1585 dagar sedan) @ Leif B

- - -

Lite OT i förhållande till rubriken, men när började TGOJ köra på Eskilstuna-Stockholm åt SJ?

Från tidtabellsskiftet 1957 med elmotorvagnståg Yoa104 (X20). Detta pågick till tidtabellsskiftet 1968, då TGOJ:s insats på den linjen blev att i stället hålla med lok och vagnar till vartannat tåg.

TGOJ dieselrälsbusståg Sala - Norrköping. Katrineholm?

av Leif B, Wednesday, December 18, 2019, 16:57 (1585 dagar sedan) @ Hans Broman

I en tråd nyligen om en järnvägskarta från 1947 kom man in på koordinationsavtalet mellan SJ och TGOJ och kilometerutjämning. Därefter kom några gissningar om 1950-talets trafik med TGOJ:s dieselrälsbussar med stålkorg, litt YCos, från 1956 YBos.

Som barn i Eskilstuna älskade jag dessa fina rälsbussar i mitten av 1950-talet, särskilt när de gick förbi mormors och morfars köksfönster. Med stöd av egna hågkomster, gamla kommunickor och delvis även två böcker kan jag räta ut några frågetecken. Böckerna är dels SJK-boken "Svenska rälsbussar" av Arne Hällqvist (sid 341 och 570) och dels Stenvalls bok om TGOJ-fordon av Erik Sundström och Christer Fredriksson.

Två av de fyra rälsbussarna levererades av Hilding Carlsson november 1950, och de båda sista kom maj 1951. De fyra släpvagnarna litt UCFos levererades lite senare, aug-dec 1951. Enligt Hällqvist sattes motorvagnarna först in i vanliga rälsbusståg Eskilstuna - Oxelösund.

Vid tidtabellsskiftet i juni 1952 kom de nya snabba rälsbusstågen Västerås - Norrköping till, nr 129 och 130. De stannade bara i Kolbäck, Eskilstuna, Hälleforsnäs och Flen. 6.50 från Västerås, 7.40 från Eskilstuna C och 9.35 till Norrköping. Åter från Nr 10.33, till Vå 13.14. Svindlande snabbt, för de tidigare förbindelserna Västerås - Norrköping hade tagit 4-6 timmar. Sydgående snabbrälsbusståg anslöt i Norrköping till det viktiga dagsnälltåget 17 (Stockholm - Malmö). På nordgång var det anslutning i Nr från morgonsnälltåget 6 från Nässjö, som jag tror då ännu inte hade börjat utgå från Köpenhamn/Hälsingborg. Men i Flen fanns inga anslutningar med Västra stambanans snälltåg.

Ett år senare, juni 1953, startade tåg 129 redan i Sala på morgonen, kl 5.50, med en bra anslutning från nattåget 23 Jämtland - Stockholm. I motsatt riktning fick 130 ett lite senare läge, 12.04 från Norrköping, men bara med anslutning från Södra stambanans långsamma persontåg 106. Fortfarande inga anslutningar i Flen. Till Eskilstuna 13.50, till Västerås 14.47 och till Sala 15.57 med anslutning till snälltåg 95 mot Jämtland med gren mot Dalarna. Förlängningen till Sala och dess anslutande tåg bör ha ökat resandeunderlaget.

För att det skulle bli vettiga omlopp med översyn i Eskilstuna användes rälsbussarna på eftermiddag och kväll i ett bytesfritt tåg Sala - Eskilstuna med bra anslutning från Dalarna i Sala, och i tåg Eskilstuna - Västerås och Västerås - Sala.

Ibland hände det att morgonens första rälsbuss Arboga - Eskilstuna bestod av stålrälsbuss. Jag misstänker att den då kopplades samman med tåg 129 som förstärkning söder om Eskilstuna. Det kanske kan vara orsaken till Kjell Fribergs upplevelse 1954.

Ett par år senare kom persontåg, dragna av TGOJ ellok litt Bt, från Sala och Västerås till Flen, efter några år ända till Norrköping.

Ungefär så här fortsatte det till 1960. Under den sista tidtabellsperioden hade andra TGOJ-rälsbusståg fått nya elrälsbussar (Yoa202, senare X21), men dieselrälsbussarna gick kvar i sitt vanliga omlopp. Det märkliga blev då att det snabba tågparet Sala - Norrköping hade sämre gångtider än de andra rälsbusstågen mellan Kolbäck och Flen. Orsaken var att YCos hade fått en annan utväxling än SJ YCo4, och sth endast 90 km/h.

Jag ställer mig mycket skeptisk till uppgiften att dessa TGOJ-dieselrälsbussar också skulle ha använts på sträckan Sala - Gävle. Däremot var det ju så att TGOJ X20 från tidtabellsskiftet 1968 sattes in i tåg Eskilstuna - Sala - Storvik - Gävle.

Tacksam för rättelser och kompletteringar.

Lustigt att man inte stannade i Katrineholm. Kom uppehåll i Katrineholm först efter att man fått kapacitetsstarkare fordon än YBos i dessa tåg?

Idag är ju anslutningarna i Flen mellan Linköping-Norrköping och VSB mot Göteborg en viktig uppgift för dessa tåg. Men den trafiken kanske leddes över Mjölby-Hallsberg istället för via Katrineholm?

TGOJ dieselrälsbusståg Sala - Norrköping. Katrineholm?

av Anders Wejryd, Wednesday, December 18, 2019, 17:09 (1585 dagar sedan) @ Leif B

Det är möjligt. Eller så var det trafikuppgifter primärt tänkta för direkttågen Norrköping-Nässjö-Falköping-Göteborg? Vad gäller förbindelserna mot Västra stambanan för Västerås och närliggande orter så gick de länge primärt via Örebro. De viktiga tågen från Stockholm delades i Tillberga med en del mot Ludvika (eller avlägsnare) och en del mot Hallsberg eller Mjölby.

TGOJ dieselrälsbusståg Sala - Norrköping. Katrineholm?

av Hans Broman, Wednesday, December 18, 2019, 17:44 (1585 dagar sedan) @ Leif B

- - -
Vid tidtabellsskiftet i juni 1952 kom de nya snabba rälsbusstågen Västerås - Norrköping till, nr 129 och 130. De stannade bara i Kolbäck, Eskilstuna, Hälleforsnäs och Flen.
- - -
Tacksam för rättelser och kompletteringar.


Lustigt att man inte stannade i Katrineholm. Kom uppehåll i Katrineholm först efter att man fått kapacitetsstarkare fordon än YBos i dessa tåg?

Idag är ju anslutningarna i Flen mellan Linköping-Norrköping och VSB mot Göteborg en viktig uppgift för dessa tåg. Men den trafiken kanske leddes över Mjölby-Hallsberg istället för via Katrineholm?

Hoppsan, jag kan bara konstatera att jag skrev fel (och det var inte första gången, och lär inte bli sista heller). De här rälsbusstågen stannade förvisso i Katrineholm, men i mitt inlägg räknade jag genom en tankemiss bara upp uppehållen mellan Västerås och Katrineholm.

Tänkte inte på att kolla hur tiderna i Katrineholm stämde med tåg till och från Hallsberg. Redan 1952 hade sydgående 129 anslutning med xt 80 "Värmlänningen" från Karlstad och Örebro. Men på nordgång hade 130 ingen anslutning med tåg västerut på VSB.

Från tidtabellskiftet 1953 kunde dåtidens morgon- och förmiddagsresenärer från Norrköping och Linköping till Göteborg i stället glädja sig åt det nya ilsnälltåget 55 via Nässjö, det som gick med Xoa7-fordon i ett antal år tills paprikatågen kom. Anspråken var inte så stora på den tiden...