TGOJ dieselrälsbusståg Sala - Norrköping (Järnväg allmänt)
I en tråd nyligen om en järnvägskarta från 1947 kom man in på koordinationsavtalet mellan SJ och TGOJ och kilometerutjämning. Därefter kom några gissningar om 1950-talets trafik med TGOJ:s dieselrälsbussar med stålkorg, litt YCos, från 1956 YBos.
Som barn i Eskilstuna älskade jag dessa fina rälsbussar i mitten av 1950-talet, särskilt när de gick förbi mormors och morfars köksfönster. Med stöd av egna hågkomster, gamla kommunickor och delvis även två böcker kan jag räta ut några frågetecken. Böckerna är dels SJK-boken "Svenska rälsbussar" av Arne Hällqvist (sid 341 och 570) och dels Stenvalls bok om TGOJ-fordon av Erik Sundström och Christer Fredriksson.
Två av de fyra rälsbussarna levererades av Hilding Carlsson november 1950, och de båda sista kom maj 1951. De fyra släpvagnarna litt UCFos levererades lite senare, aug-dec 1951. Enligt Hällqvist sattes motorvagnarna först in i vanliga rälsbusståg Eskilstuna - Oxelösund.
Vid tidtabellsskiftet i juni 1952 kom de nya snabba rälsbusstågen Västerås - Norrköping till, nr 129 och 130. De stannade bara i Kolbäck, Eskilstuna, Hälleforsnäs och Flen. 6.50 från Västerås, 7.40 från Eskilstuna C och 9.35 till Norrköping. Åter från Nr 10.33, till Vå 13.14. Svindlande snabbt, för de tidigare förbindelserna Västerås - Norrköping hade tagit 4-6 timmar. Sydgående snabbrälsbusståg anslöt i Norrköping till det viktiga dagsnälltåget 17 (Stockholm - Malmö). På nordgång var det anslutning i Nr från morgonsnälltåget 6 från Nässjö, som jag tror då ännu inte hade börjat utgå från Köpenhamn/Hälsingborg. Men i Flen fanns inga anslutningar med Västra stambanans snälltåg.
Ett år senare, juni 1953, startade tåg 129 redan i Sala på morgonen, kl 5.50, med en bra anslutning från nattåget 23 Jämtland - Stockholm. I motsatt riktning fick 130 ett lite senare läge, 12.04 från Norrköping, men bara med anslutning från Södra stambanans långsamma persontåg 106. Fortfarande inga anslutningar i Flen. Till Eskilstuna 13.50, till Västerås 14.47 och till Sala 15.57 med anslutning till snälltåg 95 mot Jämtland med gren mot Dalarna. Förlängningen till Sala och dess anslutande tåg bör ha ökat resandeunderlaget.
För att det skulle bli vettiga omlopp med översyn i Eskilstuna användes rälsbussarna på eftermiddag och kväll i ett bytesfritt tåg Sala - Eskilstuna med bra anslutning från Dalarna i Sala, och i tåg Eskilstuna - Västerås och Västerås - Sala.
Ibland hände det att morgonens första rälsbuss Arboga - Eskilstuna bestod av stålrälsbuss. Jag misstänker att den då kopplades samman med tåg 129 som förstärkning söder om Eskilstuna. Det kanske kan vara orsaken till Kjell Fribergs upplevelse 1954.
Ett par år senare kom persontåg, dragna av TGOJ ellok litt Bt, från Sala och Västerås till Flen, efter några år ända till Norrköping.
Ungefär så här fortsatte det till 1960. Under den sista tidtabellsperioden hade andra TGOJ-rälsbusståg fått nya elrälsbussar (Yoa202, senare X21), men dieselrälsbussarna gick kvar i sitt vanliga omlopp. Det märkliga blev då att det snabba tågparet Sala - Norrköping hade sämre gångtider än de andra rälsbusstågen mellan Kolbäck och Flen. Orsaken var att YCos hade fått en annan utväxling än SJ YCo4, och sth endast 90 km/h.
Jag ställer mig mycket skeptisk till uppgiften att dessa TGOJ-dieselrälsbussar också skulle ha använts på sträckan Sala - Gävle. Däremot var det ju så att TGOJ X20 från tidtabellsskiftet 1968 sattes in i tåg Eskilstuna - Sala - Storvik - Gävle.
Tacksam för rättelser och kompletteringar.