Åtvidaberg 1964 (Järnväg allmänt)

av Per-Olov Brännlund, Tuesday, October 04, 2022, 14:32 (541 dagar sedan)

[image]Tre släpvagnar i Åtvidaberg, två UFo1p och ett UBFo3yp-släp. De måste stått uppställda här sedan senast 30 maj 1964, den dag som var den sista med genomgående smalspår mellan Västervik och Åtvidaberg. Dessa fordon fanns inte i Linköping det sista trafikåret, 29 september 1963 till 26 september 1964. [image]UBFo3yp 1906 var det sista släpet på smalspår i Linköping. De fem fordonen som det sista året använts på linjerna Linköping-Ringstorp och Norsholm-Åtvidaberg kördes tidigt på morgonen den 28 september 1964 från Linköping via Ringstorp till Åtvidaberg f.v.b. till Vislanda resp. nya placeringsorter. Någon möjlighet att upplasta dessa på normalspårig överföringsvagn, Q37, i Linköping fanns inte.[image]Märstavagnar fanns aldrig i Linköping utom det sista trafikåret då YBo4p 672 och 692 placerats här tillsammans med två YBo5p, 794 och 894. Här har 672 via den tillfälliga rampen körts upp på överföringsvagnen i Åtvidaberg f.v.b. till Vislanda. Vagn 692 skrotades först året efter, 1965.

Åtvidaberg 1964

av Besc, Wednesday, October 05, 2022, 00:22 (541 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Oj, tack för dessa unika och intressanta bilder!
Har du noterat vilka UFo1p individerna var?

Åtvidaberg 1964

av Per-Olov Brännlund, Thursday, October 13, 2022, 18:33 (532 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Efter att jag lagt ut dessa tre bilder från Åtvidaberg har jag fått fram uppgifter som kräver rättning och komplettering av vad jag då skrev.

Bild 1: Visar UBFo3yp 1809 samt de två UFo1p-släpen 1812 och 1813. Dessa tre sändes till sina nya placeringsorter i januari 1965, Roslagsbanan resp. Kalmar för 1813.

Bild 2: Det var bara under tiden 31 maj till 26 september 1964 som linjerna Linköping-Ringstorp och Norsholm-Åtvidaberg var isolerade från andra smalspår.

Bild 3: Märstavagnar fanns placerade i Linköping endast under tiden 31 maj till 26 september 1964. YBo5p 894 skall vara YBo5p 795.

Åtvidaberg 1964

av Ola Almquist, Thursday, October 13, 2022, 19:12 (532 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Efter att jag lagt ut dessa tre bilder från Åtvidaberg har jag fått fram uppgifter som kräver rättning och komplettering av vad jag då skrev.

Bild 1: Visar UBFo3yp 1809 samt de två UFo1p-släpen 1812 och 1813. Dessa tre sändes till sina nya placeringsorter i januari 1965, Roslagsbanan resp. Kalmar för 1813.

Det har jag också kommit fram till.

Bild 2: Det var bara under tiden 31 maj till 26 september 1964 som linjerna Linköping-Ringstorp och Norsholm-Åtvidaberg var isolerade från andra smalspår.

Bild 3: Märstavagnar fanns placerade i Linköping endast under tiden 31 maj till 26 september 1964. YBo5p 894 skall vara YBo5p 795.

Precis. Vi har diskuterat en del av detta tidigare, här. Dock behöver det kompletteras med 795.
YBo5p 795 och 792 spårade ur i Åtvidaberg i juli 1964. Båda togs till huvudverkstaden i Malmö där 795 skrotbeslutades medan 792 erhöll reparation och revision.

Åtvidaberg 1964

av Per-Olov Brännlund, Thursday, October 13, 2022, 20:25 (532 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag har också sedan länge haft uppgiften om att YBo5p 795 + 792 spårat ur i Åtvidaberg 1964-07. Men, fanns verkligen 792 i Linköping då eller kan det vara så att 792 skadats på någon annan plats vilken krävt huvudverkstadsbesök?
Enligt motorvagnsförare Evert Andersson, som fört noggranna anteckningar om fordonen i Linköping på både normal- och smalspår, fanns den 10 juni 1964 endast fem fordon på de då isolerade smalspåren nämligen YBo4p 672, 692, YBo5p 794, 795 och UBFo3yp 1906.

Åtvidaberg 1964

av Ola Almquist, Friday, October 14, 2022, 14:45 (531 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Jag har också sedan länge haft uppgiften om att YBo5p 795 + 792 spårat ur i Åtvidaberg 1964-07. Men, fanns verkligen 792 i Linköping då eller kan det vara så att 792 skadats på någon annan plats vilken krävt huvudverkstadsbesök?
Enligt motorvagnsförare Evert Andersson, som fört noggranna anteckningar om fordonen i Linköping på både normal- och smalspår, fanns den 10 juni 1964 endast fem fordon på de då isolerade smalspåren nämligen YBo4p 672, 692, YBo5p 794, 795 och UBFo3yp 1906.

Enligt Dagsverksjournal för översyner i Västervik juni 1964:

789 till Wäxjö 5/6
790 till Kalmar 9/6
792 till Lp 1/6
794 till Lp 12/6
923 till Olskroken 9/6

692 och 795 finns inte med fr.om. juni.
672 finns med till och med oktober men inga översyner efter 1964-05-06.