Vännäs 1973 (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Hallingberg, Tuesday, October 04, 2022, 15:47 (541 dagar sedan)

Klockan är 10.46, okänd dag under sommaren. Strax avgång för motorvagnståget 4754 mot Storuman på spår 1a. Antar att det är tåg 4657 mot Umeå med T43 som skymtar i bakgrunden på spår 2. Växling pågår på spår 3. Det borde vara sovvagnarna från Lapplandspilen, från Malmö och Göteborg (S 752/ S 756) som ska växlas till spår 2 fvb Umeå. Kanske är man i så fall aningen sena? Har inte exakta tiderna för år 1973. Men Lapplandspilen har uppenbarligen lämnat Vännäs och fortsatt sin resa mot Luleå/Narvik.
[image]

Vännäs 1973

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, October 04, 2022, 20:20 (541 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Jag GISSAR att den högra (i bildvinkeln) avser det spår som rälsbusståget står på - fast i motsatt riktning så klart. Men eftersom jag inte är någon 'järnvägare' kan det vara helt fel...

/TKO

Vännäs 1973

av Harald, Tuesday, October 04, 2022, 20:39 (541 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Jag GISSAR att den högra (i bildvinkeln) avser det spår som rälsbusståget står på - fast i motsatt riktning så klart. Men eftersom jag inte är någon 'järnvägare' kan det vara helt fel...

/TKO

Det är väl ett rimligt antagande. Den borde ju ha stått till vänster om spåret, men där är det dåligt med plats, så man har satt den till höger. Troligen har den en pil som pekar åt vänster för att visa vilket spår den gäller för.

Vännäs 1973

av sepernik, Tuesday, October 04, 2022, 21:25 (541 dagar sedan) @ Harald

Det är väl ett rimligt antagande. Den borde ju ha stått till vänster om spåret, men där är det dåligt med plats, så man har satt den till höger. Troligen har den en pil som pekar åt vänster för att visa vilket spår den gäller för.

[image]
Dubbeldvärgarna från framsidan, foto 8 maj 1975 (Delförstoring från Med 4512 och vidare norrut 1975 del 1)