E 1042 i Göteborg 1971 (Järnväg allmänt)

av Anders Hallingberg, Tuesday, October 04, 2022, 18:58 (569 dagar sedan)

För drygt ett år sedan fick jag sakkunnig bestämningshjälp här på JHF angående ett av ångloken jag fotograferat i Nässjö i maj 1969. Det blev en intressant diskussion, där Conny Sernfalk till sist löste gåtan, E 1042. Nu har jag hittat några fler bilder av detta lok med ett utfärdståg, från Göteborg C, i december 1971. Någon som känner till detta arrangemang? Finns E 1042 kvar ännu idag? Bifogar bilderna inklusive den (mycket dåliga) bilden från Nässjö 1969.

Länk till tidigare inlägg: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=254820

[img]images/uploaded/20221004153250633c52221fcec.jpg[/img]

[img]images/uploaded/20221004153311633c5237a4a08.jpg[/img]

[img]images/uploaded/20221004153351633c525fe47f5.jpg[/img]

[img]images/uploaded/20221004153459633c52a3ab5c7.jpg[/img]

E 1042 i Göteborg 1971

av Anders Sandgren, Tuesday, October 04, 2022, 21:22 (568 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

För drygt ett år sedan fick jag sakkunnig bestämningshjälp här på JHF angående ett av ångloken jag fotograferat i Nässjö i maj 1969. Det blev en intressant diskussion, där Conny Sernfalk till sist löste gåtan, E 1042. Nu har jag hittat några fler bilder av detta lok med ett utfärdståg, från Göteborg C, i december 1971. Någon som känner till detta arrangemang? Finns E 1042 kvar ännu idag? Bifogar bilderna inklusive den (mycket dåliga) bilden från Nässjö 1969.

Länk till tidigare inlägg: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=254820

[img]images/uploaded/20221004153250633c52221fcec.jpg[/img]

[img]images/uploaded/20221004153311633c5237a4a08.jpg[/img]

[img]images/uploaded/20221004153351633c525fe47f5.jpg[/img]

[img]images/uploaded/20221004153459633c52a3ab5c7.jpg[/img]

1042 skrotades 1993 men panna togs tillvara för att användas till ett upprustat E 900. Så blev det inte och pannan (2564, Motala 4447/1959) finns nog alltjämt i Nynäs.

Trevligt med bilder på detta lok som var det sista driftsloket i Nässjö 1972. Därefter ställdes det upp i Älmhult men togs fram 1974 för NOJ's och KJ's jubileer.

E 1042 i Göteborg 1971

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, October 04, 2022, 22:24 (568 dagar sedan) @ Anders Sandgren

1042 skrotades 1993 men panna togs tillvara för att användas till ett upprustat E 900. Så blev det inte och pannan (2564, Motala 4447/1959) finns nog alltjämt i Nynäs.

Trevligt med bilder på detta lok som var det sista driftsloket i Nässjö 1972. Därefter ställdes det upp i Älmhult men togs fram 1974 för NOJ's och KJ's jubileer.

Har jag helt fel nu, men var det inte pannan från E 1042 som kom till SkJ som reservpanna för E2-loken 979 och 1183? Eller vilken panna var det?

E 1042 pannan idag

av Conny Sernfalk, Tuesday, October 04, 2022, 23:39 (568 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

1042 skrotades 1993 men panna togs tillvara för att användas till ett upprustat E 900. Så blev det inte och pannan (2564, Motala 4447/1959) finns nog alltjämt i Nynäs.

Trevligt med bilder på detta lok som var det sista driftsloket i Nässjö 1972. Därefter ställdes det upp i Älmhult men togs fram 1974 för NOJ's och KJ's jubileer.


Har jag helt fel nu, men var det inte pannan från E 1042 som kom till SkJ som reservpanna för E2-loken 979 och 1183? Eller vilken panna var det?

Vill minnas att Henrik bekräftat att SkJ:s panna kom senast från E 1042. När jag var vid Nynäs nyligen fanns reservpannorna från från följande lok (senaste ilagda lok) B 1138 E2 987 och en okänd från E/E2. Vilken panna är den okända?
Den hade en NALCO så det kan inte vara från E 1042 vars panna saknade Nalco.

E 1042 i Göteborg 1971

av Ulf Diehl, Thursday, October 06, 2022, 09:44 (567 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Livet vore lättare om vi anger pannans nummer. De flesta SJ-lok har haft minst 3-5 olika ångpannor under sin levnad så vi bör nog identifiera pannan med sitt pann-nummer lika väl som vi identifierar t.ex en E2 med dess loknummer. Sitter på skylten ovan eldstadsluckan.
Ulf Diehl

E 1042 i Göteborg 1971

av Anders Sandgren, Thursday, October 06, 2022, 11:20 (567 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Livet vore lättare om vi anger pannans nummer. De flesta SJ-lok har haft minst 3-5 olika ångpannor under sin levnad så vi bör nog identifiera pannan med sitt pann-nummer lika väl som vi identifierar t.ex en E2 med dess loknummer. Sitter på skylten ovan eldstadsluckan.
Ulf Diehl

E 1042 hade panna E/S2 2564, Motala 4447/1959 sedan 1964 (övertogs från lok 1075). Det angav jag i mitt tidigare inlägg.

E 1042 i Göteborg 1971

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, October 08, 2022, 22:24 (564 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Livet vore lättare om vi anger pannans nummer. De flesta SJ-lok har haft minst 3-5 olika ångpannor under sin levnad så vi bör nog identifiera pannan med sitt pann-nummer lika väl som vi identifierar t.ex en E2 med dess loknummer. Sitter på skylten ovan eldstadsluckan.
Ulf Diehl


E 1042 hade panna E/S2 2564, Motala 4447/1959 sedan 1964 (övertogs från lok 1075). Det angav jag i mitt tidigare inlägg.

Enligt ångloksansvarig vid SkJ är det pannan från E 1042 som SkJ nu har som reservpanna och som SkJ förvärvat från Jvm.

Förteckning Bevarade reservpannor

av Conny Sernfalk, Sunday, October 09, 2022, 03:54 (564 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Livet vore lättare om vi anger pannans nummer. De flesta SJ-lok har haft minst 3-5 olika ångpannor under sin levnad så vi bör nog identifiera pannan med sitt pann-nummer lika väl som vi identifierar t.ex en E2 med dess loknummer. Sitter på skylten ovan eldstadsluckan.
Ulf Diehl

Ingen av pannorna i Gävle hade kvar pannskylt men här anges reservpannorna som fanns i Gävle för en månad sedan.
B-G 2504 (senast ilagd B 1138) Mot 4206 1955
E-S2 2520 (senast ilagd E 987) Hv Örebro 213 1955
Okänd E-S2 panna utan skorsten

På platsen fanns även ett antal lok som var att betrakta som reservdelsförråd med möjliga utbytespannor. Loken var E10 1745, N 641, B 1384, S 1054 och E 900.

Panna E-S2 2564 (senast ilagd E 1042) är (och som framgår av andra svar) övertagen av SkJ och finns i Brösarp.

Övriga bevarade reservpannor
GBBJ B-G 2499 Mot 4201 1955 (senast ilagd B 1430). Med reservation utifall den skrotats de senaste åren
JååJ reservpanna för S5-S7 (köpt som reservpanna)samt okänd panna för E-S2
NordSjaellands veterantog har en E-S2 panna (minns ej vilken) som reservpanna till S2 1307
Dom två lokpannorna vid Borggårdsbruk platsar iof inte som reservpanna men dom är bevarade (såvida dom inte skrotats dom senaste åren:
Gäller E-S2 2574 Mot 4457 1960 och L-E4 2171 NoH 2111 1949

E 1042 i Göteborg 1971

av Hans Larsson, Tuesday, October 04, 2022, 21:27 (568 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Enligt svenska-lok.se skrotades E 1042 1993