Ångloket S1 1914 (Fordon: lok)

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, October 04, 2022, 23:08 (568 dagar sedan)

I ett tidigare inlägg finns bilder av S1 1914 vid provkörning hos SkJ 25/9 i år efter drygt 20 års dvala. Här en bild som jag tog samma dag.
[image]
Enligt uppgift från gänget som jobbat hårt och lagt ner mängder av arbetstimmar på att driftsätta loket fungerar det bra även om det återstår en del mindre justeringsarbeten. Som framgår av bilden saknas topplyktan men den kommer snart att sättas på plats. Planen är att loket ska vara under ånga och förhoppningsvis även vara med och dra ett eller flera av SkJ:s jultåg 4/12 och 11/12 tillsammans med E2 1183, kanske i lokkoppling. Men innan dess återstår fler provkörningar.
Under en kortare tid var loket stationerat i Malmö och jag tog bilden nedan vid vattentagning i Dalby 18/4 1969 med Lgt 8274 (Sjöbo-Malmö).
[image]
Jag vill minnas att loket kom till Malmö från Halmstad men det kunde vara av intresse för mig och SkJ att veta var loket tjänstgjort under åren från tillverkningen 1952 och framåt. Någon som vet?
Som en liten parentes kan nämnas att vattenkastaren står kvar på sin plats i Dalby men i övrigt är stationsområdet helt igenväxt. Stationshuset finns dock kvar men verkar användas av något företag.

Ångloket S1 1914

av Conny Sernfalk, Tuesday, October 04, 2022, 23:56 (568 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

I ett tidigare inlägg finns bilder av S1 1914 vid provkörning hos SkJ 25/9 i år efter drygt 20 års dvala. Här en bild som jag tog samma dag.
[image]
Enligt uppgift från gänget som jobbat hårt och lagt ner mängder av arbetstimmar på att driftsätta loket fungerar det bra även om det återstår en del mindre justeringsarbeten. Som framgår av bilden saknas topplyktan men den kommer snart att sättas på plats. Planen är att loket ska vara under ånga och förhoppningsvis även vara med och dra ett eller flera av SkJ:s jultåg 4/12 och 11/12 tillsammans med E2 1183, kanske i lokkoppling. Men innan dess återstår fler provkörningar.
Under en kortare tid var loket stationerat i Malmö och jag tog bilden nedan vid vattentagning i Dalby 18/4 1969 med Lgt 8274 (Sjöbo-Malmö).
[image]
Jag vill minnas att loket kom till Malmö från Halmstad men det kunde vara av intresse för mig och SkJ att veta var loket tjänstgjort under åren från tillverkningen 1952 och framåt. Någon som vet?
Som en liten parentes kan nämnas att vattenkastaren står kvar på sin plats i Dalby men i övrigt är stationsområdet helt igenväxt. Stationshuset finns dock kvar men verkar användas av något företag.

Ni har gjort underverk med loket :-)
Loket flyttades från Halmstad till Malmö 1968. Dessförinnan finns täta observationer från Halmstad och skriftligt tillhörande 25 Ms sedan 1952.
Här är lite tidiga underlag (mer finns)

1950 Beställd WS
1953-05-01 Tillhör 25 Ms (huvudort Borås) SJ
1953-07-13—1953-11-10 Ur lokförare Carl-Erik Carlssons (senare Cederberg) annotationsböcker, som jag lagt in i ett sökbart dataregister. Calle körde med stationering i Nässjö mellan 1946 och 1980. Nu är han 91 år och pigg som en mört.

datum tåg nr stn stn lok litt lok nr ax ton bana anmärkning
53 07 13 2501 N Fod S1 1914 22 193 HNJ
53 08 08 2501 N Fod S1 1914 22 203 HNJ
53 11 10 2501 N Fod S1 1914 16 160 HNJ
Järnvägshistoriskt forum 2012-05-16/Kent Hedqvist KH
1954-04

BD
1954-1962 Loket försedd med Henschel matarvattenförvärmare typ MVT monterad.
Genom termisk avgasning undviks invändig korrosion genom syrets inverkan. Bör i förening med dosering av lämpliga kemikalier ha reduserat pannunderhållet.
Nackdelen, eller rättare fördelen, med blandningsförvärmare är att det samlas mycket slam som får rensas bort. Men hellre där än i pannan. SkJ BD
1954 Loket insattes på linjen Halmstad-Nässjö och var placerat i Halmstad under dåvarande lokins. Thamsten. Matarvattenförärmaren var ett prov igångsatt av f.d Miö Jansson vid HNJ i samarbete med f.d miö Hårdstedt – fader till nuvarande driö i Borås och broder till lokins i Åmål vid f.d BJ.
Provet utföll emellertid icke särskilt väl. Anläggningen var mer bort- än inkopplad och den vinst man gjorde på varmare matarvatten åts upp av ökade underhållskostnader.
Följden blev att anläggningen togs bort i samband med revision klass IIIA 1962.
Källa brev 1970-11-01 från Lars Billvall till Bengt Dahlberg Brev

Ångloket S1 1914

av Ulf Diehl, Wednesday, October 05, 2022, 09:21 (568 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Instämmer i alla andras grattis !
Kan bifogaa några detaljer till Connys inlägg:
540526 anlänt Örebro från 25 ms efter 115000km
540618 intagen för IIIA
5409046 lämnar Örebro efter 101 dagar
540801 25 ms Borås
560422 till Tillberga från 25 ms
560608 intagen rev VB med 95000 km
560912 lämnar Tillberga efter 142 dagar
570301 25 ms Borås
590214 till Borås från 25 ms
590218 intagen rev VB efter 150000 km
590410 lämnar Borås efter 55 dagar
611209 till Borås från 25 ms mataravattenförvärmning nedmonterad i Halmstad
611211 intagen rev IIIA efter x000 km
620315 rev IIIA. Blandförvärmaren togs bort.
620315 lämnar Borås efter 81 dagar
630619 Åhaga (JAW)
630613 till Borås från 35 ms
630617 intagen rev C med 8000 km för hjulsvarvning
630627 lämnar Borås efter 14 dagar
Jan-Anders såg ju själv loket på Åhaga 1963 enligt uppgift.
Bild som visar 1914 på växling i Halmstads hamn den 23 februari 1966 (den vintern!!) kunde jag inte ladda upp....!
Ulf Diehl

Ångloket S1 1914

av Ulf Diehl, Wednesday, October 05, 2022, 09:35 (568 dagar sedan) @ Ulf Diehl

[image]
Ulf Diehl

Ångloket S1 1914 - Matarvattenförvärmare

av Olof W, Wednesday, October 05, 2022, 11:24 (568 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Kul att ni fått igång henne!

Finns matarvattenförvärmaren kvar? Fördel/nackdel-relationen är kanske annorlunda på en museijärnväg.

/Olof

Ångloket S1 1914 - Matarvattenförvärmare

av BD, Wednesday, October 05, 2022, 14:33 (568 dagar sedan) @ Olof W

Kul att ni fått igång henne!

Finns matarvattenförvärmaren kvar? Fördel/nackdel-relationen är kanske annorlunda på en museijärnväg.

/Olof

Nej. Möjligen finns det lämningar i en sidotank och någon blindflänsad fläns.

[image]

Turbomatarpump. "Blandningskärlet" sitter ovanför och har en muddlucka samt ett avgasningsrör.

Ångloket S1 1914 - Matarvattenförvärmare

av mormorsgruvan, Thursday, October 06, 2022, 10:33 (567 dagar sedan) @ Olof W

Verkar vara en för Sverige ovanlig typ. Den typ som i Tyskland benämnes Mischvorwärmer.

Vanliga förvärmare i Sverige var ångavloppsinjektor samt "Oberflächen-Vorwärmer"av typen Knorr.

Vad var det för fabrikat av matarvattenförvärmare på detta lok ?

Ångloket S1 1914 - Matarvattenförvärmare

av mormorsgruvan, Thursday, October 06, 2022, 13:10 (567 dagar sedan) @ Olof W

Matarvattenförvärmaren var av typen Henschel.

Andra ånglok med Henschel....

av mormorsgruvan, Thursday, October 06, 2022, 14:36 (567 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Har det funnits andra ånglok i Sverige med Henschel matarvattenförvärmare ?