Diesellok med koppelstångsdrift utan blindaxel (Fordon: lok)

av olle sundström, Friday, October 07, 2022, 19:02 (539 dagar sedan)

Ur något skrymsle dök häromdagen en beskrivning av ett Krupp(?)byggt diesellok med kapspårvidd för Indonesiska Statsbanan upp.

Hjuldiametern uppgår till 900 mm och det totala axelavståndet till 4500 mm. Motoreffekten anges till 265 kW.

Kraftöverföringen tycks gå via en kardanaxel till axel III där någon form av "kardanknut" ombesörjer överföringen till axeln.

Jag har blivit lite förtjust i den här illbattingen och då jag har ett lämpligt underrede - visserligen med spv 1435 - har jag funderat på att använda det för att därav bygga någon sorts svensk pastisch.

Alltså: har något fyraxligt diesellok med kardandrift funnits i Sverige? LKAB hade visst några Motalabyggda monster men de hade väl inte koppelstänger? Och jag tror mig ha sett ett förslag för ombyggnad av ett NBJ-lok till drivgasdrift.

Alla glada tillrop och uppkast mottas tacksamt!

Olle S

Diesellok med koppelstångsdrift utan blindaxel

av Richard Loe, Friday, October 07, 2022, 19:29 (538 dagar sedan) @ olle sundström

Ur något skrymsle dök häromdagen en beskrivning av ett Krupp(?)byggt diesellok med kapspårvidd för Indonesiska Statsbanan upp.

Hjuldiametern uppgår till 900 mm och det totala axelavståndet till 4500 mm. Motoreffekten anges till 265 kW.

Kraftöverföringen tycks gå via en kardanaxel till axel III där någon form av "kardanknut" ombesörjer överföringen till axeln.

Jag har blivit lite förtjust i den här illbattingen och då jag har ett lämpligt underrede - visserligen med spv 1435 - har jag funderat på att använda det för att därav bygga någon sorts svensk pastisch.

Alltså: har något fyraxligt diesellok med kardandrift funnits i Sverige? LKAB hade visst några Motalabyggda monster men de hade väl inte koppelstänger? Och jag tror mig ha sett ett förslag för ombyggnad av ett NBJ-lok till drivgasdrift.

Alla glada tillrop och uppkast mottas tacksamt!

Olle S

Hur det var i Sverige kan jag inte svara på, men ett brittiskt linjelok byggdes med en sådan kraftöverföring. Detta var loket D10100, det sk Fell locomotive, som sattes i trafik år 1952. Loket var ett lyckat försök att skapa ett diesellok som gav störst vridmoment vid lägst hastighet, detta för att bättre kunna starta ett tåg och dra ett tåg upp för en större stigning. Loket hade en största hastighet på 135 km/t och en effekt på ungefär 2000hk. Loket hade ett antal andra fördelar, men dess största nackdel var den mycket komplexa kraftöverföringen. Till slut så övergav man försöket efter en brand i loket år 1958 och satsade på diesel-elektriska lok.

Diesellok med koppelstångsdrift utan blindaxel

av Kjell Friberg, Monday, October 10, 2022, 21:35 (535 dagar sedan) @ Richard Loe

SJ V1 nr 3 och 4 borde platsa i uppställningen. De är ju dieselelektriska engelska standardlok. Det fanns också en variant med blindaxel som på Ub-loken men dessa faller utanför.

Diesellok med koppelstångsdrift utan blindaxel

av Anders Sandgren, Saturday, October 08, 2022, 09:33 (538 dagar sedan) @ el_vikingo

Hej Olle!

Hur är det med SNJ 13 ?

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=157499

Mvh, Håkan

Det borde räknas.
Dessutom är det ju inte ovanligt på industrilok, t.ex Oberursels och Warrantloken tror jag var så och även på andra liknande skapelser.
Det KVAB-byggda loket för NAEJ/KLJ/Ohs bruk hade ju koppelstänger från början (det var ju en ångloksram) och har det numera igen. Även Kostas Hummel (bakdelen av ett Decauvilletillverkat Malletlok) har ju det.
Hur var det med det fd BKJ-ånglok som blev motorlok?

Jodå se bild här.

Diesellok med koppelstångsdrift utan blindaxel

av olle sundström, Sunday, October 09, 2022, 15:18 (537 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Åderförkalkningen tilltar!

Att en av "klotgetterna" blev motorlok på sin ålders höst borde jag ha kommit ihåg, likaväl som "Månraketen" på Nynäsbanan.

Men nu blev jag påmind om dessa skapelser och får försöka ta tilltalande delar från båda och kombinera dessa till en fyraxlig fuling med ändhytt (där motorn bor).

Stort tack för Era svar!

Olle S

Diesellok med koppelstångsdrift utan blindaxel

av Urban Åkesson, Monday, October 10, 2022, 11:19 (536 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Inte för att vara petig men Ohsaloket och Hummel levererades med bensinmotor. Ohsaloket fich en Volvo diesel så sent som på 80-talet.
Fanns det inte ett omspårat lok i Strömsnäsbruk från Bergbolagen eller dylikt, vet dock imte om det också var bensin eller fotogendrivet.

Diesellok med koppelstångsdrift utan blindaxel

av Ola Almquist, Monday, October 10, 2022, 12:13 (536 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Inte för att vara petig men Ohsaloket och Hummel levererades med bensinmotor. Ohsaloket fich en Volvo diesel så sent som på 80-talet.
Fanns det inte ett omspårat lok i Strömsnäsbruk från Bergbolagen eller dylikt, vet dock imte om det också var bensin eller fotogendrivet.

Nej, men ett John Bergman-diesellok med underrede från ett normalspårigt ångackumulatorlok. Se denna tråd där det finns bild på ett Oberursellok. Falköping - Uddagården hade också ett till motorlok ombyggt ånglok.

Diesellok med koppelstångsdrift utan blindaxel

av Anders Sandgren, Monday, October 10, 2022, 17:28 (536 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Inte för att vara petig men Ohsaloket och Hummel levererades med bensinmotor. Ohsaloket fich en Volvo diesel så sent som på 80-talet.
Fanns det inte ett omspårat lok i Strömsnäsbruk från Bergbolagen eller dylikt, vet dock imte om det också var bensin eller fotogendrivet.

Jag förenklade litet och inräknade alla förbränningsmotordrivna lok utan hänsyn till motortyp då jag uppfattade kraftöverföringen som det intressanta i tråden.