Ur 2 ms handlingar: Gp 3133 (Fordon: lok)

av Ola Almquist @, Göteborg, tisdag, juni 16, 2009, 15:06 (4553 dagar sedan)

Litt. Gp Nr 3133 Plac. Västervik Ms 2
Rev. V Bb 4.4.52; III Aa 6.11.53
Anm.: Överfl fr 5 ms fr o m 1.5.57. Genoml. km t o m 30.4.57 = 86.221
Panna nr 2266. Ny 1949.
uppställes spår 5 fd godsvagnsverkstaden Vk (struket)
Uppställt hamnspåret Verkebäck
Avreg. enl. skr 8.4.68 Da 80091, 413
Skrot beslut Ma skr 18.2.71
Avs Vs 5.7.71
Skrotad enl. Mau skr 11.4.68.

Genoml. km (infört t.o.m. mars 1960):
Juli 1957 3723
Aug. 1957 2915 (23 aug. - 8 okt. utl. t. Dala - Ockelbo - Norrsundets jv.)
Sept. 1957 5036
Okt. 1957 177
Nov 1957 901
Dec. 1957 1752
Jan. 1958 1172
Febr. 1958 1218
Mars 1958 1991
April 1958 200
Maj 1958 536
Juni 1958 623
Juli 1958 2064
Aug. 1958 779
Sept. 1958 2093
Okt. 1958 1284
Nov. 1958 1172
Dec. 1958 477
Jan. 1959 50
April 1959 25
Maj 1959 20
Dec. 1959 170

Ur 2 ms handlingar: Gp 3133

av QZGBT5, tisdag, juni 16, 2009, 22:20 (4552 dagar sedan) @ Ola Almquist

Litt. Gp Nr 3133 Plac. Västervik Ms 2
Rev. V Bb 4.4.52; III Aa 6.11.53
Anm.: Överfl fr 5 ms fr o m 1.5.57. Genoml. km t o m 30.4.57 = 86.221
Panna nr 2266. Ny 1949.
uppställes spår 5 fd godsvagnsverkstaden Vk (struket)
Uppställt hamnspåret Verkebäck
Avreg. enl. skr 8.4.68 Da 80091, 413
Skrot beslut Ma skr 18.2.71
Avs Vs 5.7.71
Skrotad enl. Mau skr 11.4.68.

Skrotat nästan tre år före skrotbeslutet? Något årtal är felaktigt.

/Bengt

Ur 2 ms handlingar: Gp 3133

av Ola Almquist @, Göteborg, onsdag, juni 17, 2009, 11:06 (4552 dagar sedan) @ QZGBT5

Litt. Gp Nr 3133 Plac. Västervik Ms 2
Rev. V Bb 4.4.52; III Aa 6.11.53
Anm.: Överfl fr 5 ms fr o m 1.5.57. Genoml. km t o m 30.4.57 = 86.221
Panna nr 2266. Ny 1949.
uppställes spår 5 fd godsvagnsverkstaden Vk (struket)
Uppställt hamnspåret Verkebäck
Avreg. enl. skr 8.4.68 Da 80091, 413
Skrot beslut Ma skr 18.2.71
Avs Vs 5.7.71
Skrotad enl. Mau skr 11.4.68.


Skrotat nästan tre år före skrotbeslutet? Något årtal är felaktigt.

/Bengt

Jag skrev av ordagrant, med reservationen att det kan stå något annat än "Mau". Om det finns en förkortning Mau kanske någon annan kan svara på. Glömde bort att kursivera de handskrivna uppgifterna. 11.4.68 är det datum skrivelsen är daterad (jfr Connys inlägg). Varför man skrotbeslutade loket två gånger vet jag inte, inte heller varför avregistreringen är daterad den 8 april och skrotbeslutet den 11. Anders Jansson som studerat skrivelser i original kanske kan reda ut saken.

M.v.h.
Ola

Ur 2 ms handlingar: Gp 3133

av Conny Sernfalk, onsdag, juni 17, 2009, 14:49 (4552 dagar sedan) @ Ola Almquist

Litt. Gp Nr 3133 Plac. Västervik Ms 2
Rev. V Bb 4.4.52; III Aa 6.11.53
Anm.: Överfl fr 5 ms fr o m 1.5.57. Genoml. km t o m 30.4.57 = 86.221
Panna nr 2266. Ny 1949.
uppställes spår 5 fd godsvagnsverkstaden Vk (struket)
Uppställt hamnspåret Verkebäck
Avreg. enl. skr 8.4.68 Da 80091, 413
Skrot beslut Ma skr 18.2.71
Avs Vs 5.7.71
Skrotad enl. Mau skr 11.4.68.


Skrotat nästan tre år före skrotbeslutet? Något årtal är felaktigt.

/Bengt


Jag skrev av ordagrant, med reservationen att det kan stå något annat än "Mau". Om det finns en förkortning Mau kanske någon annan kan svara på. Glömde bort att kursivera de handskrivna uppgifterna. 11.4.68 är det datum skrivelsen är daterad (jfr Connys inlägg). Varför man skrotbeslutade loket två gånger vet jag inte, inte heller varför avregistreringen är daterad den 8 april och skrotbeslutet den 11. Anders Jansson som studerat skrivelser i original kanske kan reda ut saken.

M.v.h.
Ola

Har inte tillgång till handlingarna just nu.... Återkommer..... Ibland förekommer olika slopningsdatum beroende på om det är skrivelse från f.d SJ Ma eller Dbr om jag minns rätt.
Loket fanns ju med "i rullarna" som driftlok sent 1960 tal (även om det i praktiken varit avställt sedan tidigt 1960 tal). Det kan låta rimligt att loket blev "avregistrerat" enligt ovan (8.04.1968). Frågan är då vad som är korrekt slopningsdatum från Ma eller Dbr.
Lösa spekulationer från min sida är att "Distriktet brydde sig inte" över de sista kvarvarande Gp loken d.v.s 3132, 3133 och 3042. Dom var avregistrerade som driftlok, var inte beredskapslok, stod inte ivägen (Rockneby, Västervik resp Kalmar). Dessutom kunde någon spekulant dyka upp som det gjorde med Gp 3132 och senare 3042. Framställan om slopningar kom väl ofta lokalt från distrikten? Eller?
Hur motiverad var distriktet att bli av med loken? Vad föregick slopningen av de sista Gp loken eftersom dom varit i ingemansland under ganska många år (vare sig beredskapslok eller funktionsdugliga driftlok)?

Ur 2 ms handlingar: Gp 3133

av Ola Almquist @, Göteborg, torsdag, juni 18, 2009, 06:36 (4551 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Har inte tillgång till handlingarna just nu.... Återkommer..... Ibland förekommer olika slopningsdatum beroende på om det är skrivelse från f.d SJ Ma eller Dbr om jag minns rätt.
Loket fanns ju med "i rullarna" som driftlok sent 1960 tal (även om det i praktiken varit avställt sedan tidigt 1960 tal). Det kan låta rimligt att loket blev "avregistrerat" enligt ovan (8.04.1968). Frågan är då vad som är korrekt slopningsdatum från Ma eller Dbr.
Lösa spekulationer från min sida är att "Distriktet brydde sig inte" över de sista kvarvarande Gp loken d.v.s 3132, 3133 och 3042. Dom var avregistrerade som driftlok, var inte beredskapslok, stod inte ivägen (Rockneby, Västervik resp Kalmar). Dessutom kunde någon spekulant dyka upp som det gjorde med Gp 3132 och senare 3042. Framställan om slopningar kom väl ofta lokalt från distrikten? Eller?
Hur motiverad var distriktet att bli av med loken? Vad föregick slopningen av de sista Gp loken eftersom dom varit i ingemansland under ganska många år (vare sig beredskapslok eller funktionsdugliga driftlok)?

Var inte Gp 3043 med till slutet även den? Det var ju detta lok som var i bäst skick (suck!). SJ var väldigt duktiga på att producera skrivelser och korrespondens på 1940- och 1950-talet och skicka kopior till höger och vänster. Efter alla omorganisationer och nedläggningar blev det sämre med den varan på 1960-talet. Tur att det fanns föreningar och privatpersoner som ställde frågor, en del sådan korrespondens finns arkiverad. Det finns ju uppgifter om smalspåriga beredskapslok, även om de inte var det officiellt kan de kallas för detta i handlingarna. L18p 3147 t.ex. Jag har läst någonstans (Ånghwisslan? eller muntlig uppgift?) att några norrmän var spekulanter på 3133 men loket ansågs för dåligt. Sanning eller ett rykte? Annars håller jag med om att det verkar som om så länge loken inte stod i vägen (och banan inte var nedlagd) fick de vara kvar.

M.v.h.
Ola

Ur 2 ms handlingar: Gp 3133

av Krister P @, Växjö, fredag, juni 19, 2009, 00:26 (4550 dagar sedan) @ QZGBT5

Litt. Gp Nr 3133 Plac. Västervik Ms 2
Rev. V Bb 4.4.52; III Aa 6.11.53
Anm.: Överfl fr 5 ms fr o m 1.5.57. Genoml. km t o m 30.4.57 = 86.221
Panna nr 2266. Ny 1949.
uppställes spår 5 fd godsvagnsverkstaden Vk (struket)
Uppställt hamnspåret Verkebäck
Avreg. enl. skr 8.4.68 Da 80091, 413
Skrot beslut Ma skr 18.2.71
Avs Vs 5.7.71
Skrotad enl. Mau skr 11.4.68.


Skrotat nästan tre år före skrotbeslutet? Något årtal är felaktigt.

/Bengt

Rätt!
Loket skrotades 1971 i Vislanda och slopades 1968 så de årtalen måste vara omkastade här, skrotbeslut - skrotad enl. Mau..

Ur 2 ms handlingar: Gp 3133

av Krister P @, Växjö, onsdag, juni 17, 2009, 01:26 (4552 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ola.
Om du har motsvarande uppgifter för de andra Gp-loken (3117,3118,3119,3120 och 3135) som har varit placerade i Västervik så får du mer än gärna publicera dem här. Eller skicka till mig.

Ur 2 ms handlingar: Gp 3133

av Ola Almquist @, Göteborg, onsdag, juni 17, 2009, 11:00 (4552 dagar sedan) @ Krister P

Ola.
Om du har motsvarande uppgifter för de andra Gp-loken (3117,3118,3119,3120 och 3135) som har varit placerade i Västervik så får du mer än gärna publicera dem här. Eller skicka till mig.

Det skall ordnas, när tid finns. Det finns några loktyper till som är prioriterade.

M.v.h.
Ola

Ur 2 ms handlingar: Gp 3133

av Conny Sernfalk, onsdag, juni 17, 2009, 07:23 (4552 dagar sedan) @ Ola Almquist

Litt. Gp Nr 3133 Plac. Västervik Ms 2
Rev. V Bb 4.4.52; III Aa 6.11.53
Anm.: Överfl fr 5 ms fr o m 1.5.57. Genoml. km t o m 30.4.57 = 86.221
Panna nr 2266. Ny 1949.
uppställes spår 5 fd godsvagnsverkstaden Vk (struket)
Uppställt hamnspåret Verkebäck
Avreg. enl. skr 8.4.68 Da 80091, 413
Skrot beslut Ma skr 18.2.71
Avs Vs 5.7.71
Skrotad enl. Mau skr 11.4.68.

Genoml. km (infört t.o.m. mars 1960):
Juli 1957 3723
Aug. 1957 2915 (23 aug. - 8 okt. utl. t. Dala - Ockelbo - Norrsundets jv.)
Sept. 1957 5036
Okt. 1957 177
Nov 1957 901
Dec. 1957 1752
Jan. 1958 1172
Febr. 1958 1218
Mars 1958 1991
April 1958 200
Maj 1958 536
Juni 1958 623
Juli 1958 2064
Aug. 1958 779
Sept. 1958 2093
Okt. 1958 1284
Nov. 1958 1172
Dec. 1958 477
Jan. 1959 50
April 1959 25
Maj 1959 20
Dec. 1959 170

Enligt Krister Perssons hemsida (se även mitt inlägg i tråd längre ner) var GP 3133 sista tjänstgöring i Västervik 1956. Därutöver uthyrningen till DONJ 1957. Därefter avställd i Västervik. Enligt ovanstående var loket i tjänst åtminstonde fram till december 1959. Avställdes måhända loket först därefter och ställdes först upp i Västervik (senare Verkebäck och åter Västervik)?

Ur 2 ms handlingar: Gp 3133

av Krister P @, Växjö, onsdag, juni 17, 2009, 09:27 (4552 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Min hemsida skrevs när jag inte hade alla uppgifter utan fick ta till någon form av uteslutningsmetod. Denna visar sig ju nu vara felaktig.
Det är därför jag välkomnar alla uppgifter om Gp-lokens tjänstgöring.
Jag har inte haft tid att uppdatera min hemsida med de nya uppgifter som har framkommit. Jag skall försöka att göra det nu i midsommarhelgen.

powered by my little forum