Litt. Gp Nr 3133 Plac. Västervik Ms 2
Rev. V Bb 4.4.52; III Aa 6.11.53
Anm.: Överfl fr 5 ms fr o m 1.5.57. Genoml. km t o m 30.4.57 = 86.221
Panna nr 2266. Ny 1949.
uppställes spår 5 fd godsvagnsverkstaden Vk (struket)
Uppställt hamnspåret Verkebäck
Avreg. enl. skr 8.4.68 Da 80091, 413
Skrot beslut Ma skr 18.2.71
Avs Vs 5.7.71
Skrotad enl. Mau skr 11.4.68.
Skrotat nästan tre år före skrotbeslutet? Något årtal är felaktigt.
/Bengt
Jag skrev av ordagrant, med reservationen att det kan stå något annat än "Mau". Om det finns en förkortning Mau kanske någon annan kan svara på. Glömde bort att kursivera de handskrivna uppgifterna. 11.4.68 är det datum skrivelsen är daterad (jfr Connys inlägg). Varför man skrotbeslutade loket två gånger vet jag inte, inte heller varför avregistreringen är daterad den 8 april och skrotbeslutet den 11. Anders Jansson som studerat skrivelser i original kanske kan reda ut saken.
M.v.h.
Ola
Har inte tillgång till handlingarna just nu.... Återkommer..... Ibland förekommer olika slopningsdatum beroende på om det är skrivelse från f.d SJ Ma eller Dbr om jag minns rätt.
Loket fanns ju med "i rullarna" som driftlok sent 1960 tal (även om det i praktiken varit avställt sedan tidigt 1960 tal). Det kan låta rimligt att loket blev "avregistrerat" enligt ovan (8.04.1968). Frågan är då vad som är korrekt slopningsdatum från Ma eller Dbr.
Lösa spekulationer från min sida är att "Distriktet brydde sig inte" över de sista kvarvarande Gp loken d.v.s 3132, 3133 och 3042. Dom var avregistrerade som driftlok, var inte beredskapslok, stod inte ivägen (Rockneby, Västervik resp Kalmar). Dessutom kunde någon spekulant dyka upp som det gjorde med Gp 3132 och senare 3042. Framställan om slopningar kom väl ofta lokalt från distrikten? Eller?
Hur motiverad var distriktet att bli av med loken? Vad föregick slopningen av de sista Gp loken eftersom dom varit i ingemansland under ganska många år (vare sig beredskapslok eller funktionsdugliga driftlok)?