Fyra signalvevar fanns men sex semaforer. Alla fyra i västra änden var som nämnts envingade. Jag gissar att här fanns en vev per spårvidd med t ex följande funktion:
- Smalspår, omlagt läge vänster: Utfart
- D:o, omlagt läge höger: Infart
Självklart motsvarande på normalspåret. Rätta mig gärna om jag har fel!
Det var inte en vev per spårvidd utan en vev för infart och en för utfart. Jag tror veven för infart var längst till vänster och veven för utfart till höger om den. Beroende åt vilket håll man vevade ställdes signal för normalspår eller smalspår. På Jonnys bild pekar den lilla röda pilen ovanför de röda vevarna rakt upp vilket betyder att stopp visades i alla signaler.
Den tredje röda veven var för infart från Sävsjöström och visade antingen två eller en vinge beroende på åt vilket håll veven lades. Längst till höger är infarts veven från Virserum och den kunde endast vevas åt ett håll och visade alltid två vingar.
Stationen hade bara EN centralt omläggbar växel (Blå veven). Den var mellan normalspårets sp 1 och 2 i östra änden och var "samkörd" med semafor E. De gröna vevarna är låsvevar, för t ex spårspärrar på normalspåret. På smalspår
saknades sädana beroenden. En växel på en av bilderna tycks ha varit låst
med vanligt hänglås,
De smalspåriga växlarna var oförreglade och låstes med hänglås. Några k-nycklar finns ju inte i ställverket.
Det som är konstigt är dock hur man ställde fri in och utfart efter att linjen mot Nybro lades ner. Det borde ju funnits någon typ av beroende som förhindrade att man ställde kör in och ut samtidigt. Normalt upphävs ju detta med en K14 nyckel. Någon sådan syns dock inte på bilden..
Det borde också funnits något som förhindrade att man kunde lägga om vevar när stationen gjorts obevakad.
mvh Joachim E