Yo2 - Färgsättning - koppel (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av s svensson, Wednesday, July 23, 2008, 11:12 (5754 dagar sedan) @ s svensson

Det är nog inte fel att Yo2 /sth 80/ + övriga? hade Albert-koppel från början.
Jag har nämligen i eftermiddag försökt gå igenom str 454 med ombyggnadsorder.

Följande gällde: Albertkopplingar (30/12 43)Smalspår (Mbr dnr 353/42)ordern var utförd okt 1958
Montering av Scharfenbergskoppel (25/2048) normalspår (Mbr dnr 415/43) utförd 58
Med att ordern var utförd 1958 innebar att ordern ströks. okt 58 ströks ordern.Monering skedde alltså tidigare.
Vad som sedan gällde är att på normalspår och 0,891 hade man Scharfenbergskoppel. Detta var lite olika på B rälsbussar och A rälsbussar.
(B rälsbussar = HC med träkorg)
Sedan byggdes HNJ Yo2 om vad gällde bromsar efter olyckan i Landeryd.

Jag har nu försökt analysera vad som skiljde Yo1-/Yo2/3 och YBo systemet.Alltså så som det menas populärt.
Alltså tänk på ett foto på en HC buss (Yo1 B rälsbuss) inne i förarhytten och på föraren. Ett mycket välkänt foto finns här och visar Lasse Peterson.
Han har en "vanlig" broms av tryckluftstyp bredvid sig. Alltså något som är vanligt.
Yo2/3 hade också "vanlig" tryckluftsbroms med en bromsventil där man bromsar genom att dra i handtaget.
YBo systemet hade ett elektriskt system.
Anpassningen som gjordes på släpen är uppenbarligen avsett att kunna bromsa släpen också. Vad gäller 1899-1902 vet jag inte om även det ursp systemet behölls samtidigt.För de omlittrerades till UBF06 utan ombyggnad.Vad jag nu minns.
Ommålning av A rälsbuss orderges Mbr 105,397/57 (25/2 56,3/4 57) och hänvisas till ritningar. Vad gäller B-rälsbuss gäller cremegul,grön rand och ljusgrå tak.

Lokomotorer Z43 och Z61-Z64 skall /Mbr sgr 435(25/11-60)/ ommålas till färgsättning /ritn 1MM-5133/.
Vad jag alltså fått fram är alltså som framgår av foton att Yo2/3 hade Albertkoppel från början. Dessa ersattes av Scharfenbergskoppel.
Bromsarna på Yo2/3 byggdes om vid några tillfällen.
Släp anpassades till Yo2/3 cirka 1957 och detta gällde tydligen bromssystemen.
Ommålning till oranga färgen på A rälsbussar skedde 56-57. Vid leveransen hade YBo systemet detta utom YCo4/5 p/t som hade cremegul +grön färg enligt samma mänster som turistbussar.
En lite mer djupdykning i order innebär inte att dessa alltid är rätt.Men det är en bra början att leta.


Det finns bilder på fd HNJ snabbvagnar som gör gällande att det inte fanns några kopplingar alls. Så jag bollar frågan vidare. Men vad jag förstår måste någon form av koppling funnits för bogsering.Även om de döljts.
Nu kanske det är svårt för mig förklara vad Albertkoppling är. Men det är en mycket enkel koppling.
Finns det någon som hittar ordern om ombyggnad till Scharfenbergs koppel.


Hela tråden: