Cc i Malmö med DK-tender ? (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Sunday, July 27, 2008, 17:01 (5746 dagar sedan) @ Kurt Möller

Förvisso var det inte så ovanligt att man delade på lok & tender, t.ex gjorde HNJ regelmässigt det med tenderloken i Hook innan banomläggnigen där. Men man undvek nog det om man kunde det.
Cc 404 kan ha gått på någon rutt där det skulle vändas på en station med för liten skiva. Men den kan även ha bytt pga någon skada på ordinarie tender. Den hade ju original-tender C 404 när den avställdes för jvm har väl samma även idag. Ca 198 fick däremot en Kd-tender vid överlämningen till jvm, den hade någon C-tender sedan 1890-talet vilken kopplades till den Kd som lämnade sin tender (den ombyggdes samtigt till Ka).

Finns det någon utseendemässig skillnad på de tyskbyggda och de svenskbyggda DK-tendrarna? Kd 390 har en tyskbyggd DK har jag för mig (DK 210, Borsig 3445/1975 om jag minns rätt). 390 levererades med C-tender men fick DK från ett Ca eller Cb. Detta hade väl bytt med Da 210.
Ett antal Ca/Da levererades dessutom utan tendrar och övertog A-tendrar från avställda A-lok. 1891 gick däremot alla Ca-lok med DK, medan Da hade DK eller A så då torde de Ca-lok som levererats utan DK fått sådana från Da-lok. Senare gick ju några Da-lok med I-tendrar. Det kopplades nog en del...

Det finns ju även en del variation inom DK-tendrarna vad gäller kol/vattenrum.

Jag kunde däremot inte hitta någon VKB-tender som liknade den på bilden. Inte heller U/Su 287 eller L/Sl 20. Hur såg S/Sa-tendrarna (283-284) ut?


Hela tråden: