Arkeologiresa utmed Lelångenbanan del 3 (bilder) (Bana)

av Anders H, Sunday, July 27, 2008, 21:43 (5749 dagar sedan)

I eftermiddags gjorde jag ytterliggare en arkeologiresa utmed Lelångenbanan med kameran i högsta hugg. Bilderna från den tidigare resan återfinner ni här http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=10058 .

Första stopp blev i Nättjebacka (17.6 km från Uddevalla hamn). Här återfanns förutom stationshus även plattform, utedass och tvättstuga från banans tid.

[image]

Sundsbron (km 23.5), är den plats där banan korsade sundet mellan Ellenö- och Östersjön. Tyvärr nedmonterades bron i samband med rivningen av banan 1964/65 och idag återstår brofundamentena på båda sidorna sundet. Längst till höger syns det södra brofundamentet.
Bron närmast är den gamla landsvägsbron som faktiskt tillkom före järnvägen. Trafiken på väg 172 överfördes till betongbron i bakgrunden då denna invigdes 1963.

[image]

Från järnvägsbron vräktes timmer som sedan flottades till Munkedals bruk. Till detta fanns det en lokomotor placerad i Ellenö. Tidvis var det ULB 1/Zp 142 bevarad vid AGJ, som skötte denna tjänst.

[image]

För att ge ett hum om hur det såg ut då järnvägsbron fortfarande fanns kvar, visar jag denna bild från Sällskapet Lelångenbanan där bron återuppstått i skala 1:87 (eller H0n3 på MJ-språk;-) Bilden är tagen i mars i år och bygget har framskridit sedan dess.

[image]

Strax norr om Sundsbron ligger Ellenö station (km 24.1). Bangården har förvandlats till väg, och det är inte mycket som minner om att det gått en järnväg här. Dock finns ju stationsskylten kvar:-)

[image]

Avslutar med en bild på Ödeborg stationshus (km 27.4). Att få en bra bild från bangårdssidan här är inte det enklaste här då industrin mittemot satt upp stängsel, som jag står bredvid.

[image]

Hoppas bilderna uppskattas, fler bilder från banan är alltid kul att se... och är det någon som rentav har bilder från banans existens så vore det mycket trevligt att se:-D

Med vänliga hälsningar

Anders Hansson


Hela tråden: