Lite mer om K4p 3067 (Fordon: lok)

av Ante Svensson på resa, måndag, juli 28, 2008, 00:32 (4371 dagar sedan)

Som tidigare nämnts överfördes loket i januari 1949 till 36 ms. Där blev loket inte långvarigt, redan i april överfördes det till 27 ms. Den stora ombyggnaden av loket med tryckluftbroms etc. skedde i Växjö i hösten 1949.

Växjö 1949 -11: Montering av tryckluftbroms, förareventil, huvudbehållare, utjämningsbehållare och luftledning, tryckluftsandning (ombyggnad av dom), genomgång och rep. av hela bromsen, smörjapparat modell Friedmans 4 F monterad, nya kolvringar, gejdrar etc. omgjutna, rörelse reparerad, ång- och blästerrör samt regulator reparerade. Montering av AGA standardbelysing, ångventila samt säkerhetsventil för ångvärme uppsatta.

Kalmar 1953 -04 Rev kl IIIa: omgjutning av lager, revision av fotsteg, buffertar, buffertbalk, fjädrar, axelboxar, cylindrar, rörelse, armatur, ång- och blästerrör samt regulator.

1953-11: Höger cylinder utbytt mot annan från skrotat lok

Växjö 1955-11: Nya kolvringar, rev av slidkanalernas balkar, vev- och koppellager omsedda, tvärstycken passade, all armatur reviderad

1957-02: Fotsteg uppsatta framtill, nya kolvstångspackningar, nya ringar till kolv i bromscylinder, ny lagermetall i vev- och koppelstångslager, all armatur reviderad, nya injektorer.

1961-09: Loket rapporteras vara i dåligt skick och avregisteras

1963-09-01: Skrotbeslut som annulleras

1963-10 Överförs till Järnvägsmuseum


Ante


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum