891 ånglok - beredskapsånglok - försök till förtydligande (Byggnad)

av Conny Sernfalk, Tuesday, July 29, 2008, 00:56 (5722 dagar sedan) @ Kurt Möller

En hel hoper av just dessa ovan omhandlade lok stod för skrotning i Vs i augusti -58, då jag var där f f g. (En hel drös 891-maskiner stod ute på skrotningsplatsen; uppe på Vs station stod ett gäng av 1067-loken /L3t och W..t/ och väntade på sin tur...) Inget av dessa företedde ngt som helst vittnesbörd om "rengöring/insmörjning/konservering" e d - allihop var mycket rostiga!!! Dom flesta hade lite kol kvar i boxarna o redskapen och vevstakarna inslängda hur som haver i/på hytter o tendrar... Inte en kotte hade brytt sej om DOM dom senaste två-tre åren, det var alldeles klart.

OBS! Flertalet av de 891 ånglok som Fsbr yttrade sig över var förslag på slopning/skrotning från Distrikten. Det verkar som Fsbr alltid fanns som remissinstans innan loket formellt slopades. Dom lok man tillstyrkte skrotning då torde aldrig varit aktuella för konservering eller som beredskapslok. Det var väl dom som du, KM såg i Vislanda 1958. Det intressanta är dom lok som Fsbr föreslog "upprustas som beredskapslok" eller "avställas som beredskapsdragkraft". Dock föreslogs 1955-05-09 att L19p 3070 och L16 p 3127 skulle avställas som beredskapsdragkraft för reparationsberedskap inom 38 Bs. 1957 tillstyrker Fsbr efter förslag, skrotning av samma lok.
Däremot föreslår Fsbr 1957-09-23 att följande lok "upprustas som beredskapslok": B2p 3105, B3p 3109, Gp 3132, Gp 3133, Gp 3134, Gp 3135, Np 3178, N3p 3047, S5p 3094, S19p 3086, S20p 3087, B4p 3110, S5p 3015.
Det som inte framgår är om Fsbr övertog det ekonomiska ansvaret för nämnda lok inkluderande kostnader för beredskapsrevision/upprustning. Detta var alltid fallet för dom normalspåriga ånglok som överfördes till beredskapsfordonsparken.

I annat fall stod loken som en slags driftsreserv eller beredskap och blev möjligen konserverade utan att dom ingick i beredskapsfordonsparken. Eventuell konservering kunde säkert utföras lokalt på platsen med dinitrolbehandling och gel påsar.
Konklusion: Jag inte lyckats reda ut begreppen och om 891 ånglok kom att tillhöra beredskapsfordonsparken eller inte. Jag hoppas att Anders Janson eller någon annan som studerat arkivhandlingar kan reda ut detta. Jag vill minnas att Anders i inlägg för ett par år sedan just hävdat att 891 ångloken (även dom som stod uppställda och konserverade i Skara lokstall) aldrig var beredskapsånglok.


Hela tråden: