891 ånglok - beredskapsånglok - kompetens? (Byggnad)

av Conny Sernfalk, Tuesday, July 29, 2008, 08:41 (5744 dagar sedan) @ Kurt Möller

Valen av skrotlok verkade ibland, m förlov sagt, godtyckliga...

Exempel: S14p 3080. Modern maskin, med sth 60, god dragkraft, radialaxlar och stora förråd... Stod mitt i det sunkiga Vs-gänget i aug. -58 och hade alldeles tydligt varit i tjänst högst ngt år innan.

Visste en massa gubbar, på olika nivåer (Vasagatan 1 m fl), ö h t vad dom höll på med...? Jag tvivlar.

Man kan undra ...... Eller var överskottet av 891 ånglok så stort då?
Ok denna gång var Stockholm oskyldiga. Loken föreslogs slopade av Dc från II Distriktet med hänvisning att man ej behövde dem och att de upptog stallplatser som behövdes till annat. Undertecknat Per Swartling i Göteborg.
Fsbr yttrade dock som jag skrivit att 2 av dessa tre lok skulle bli kvar vid första förslaget men tillstyrkte skrotning 1957. Ok då hade man större lok som man föreslog skulle upprustas istället t.ex Gp m.fl.

Exempel

S4p 3080 t.ex hade panna från 1930. Senaste kl. A 1951-04-30 och senaste kl. II 1951-03-22. Föreslogs redan slopad 1955

L16p 3127 hade nytillverkad panna från 1952. senaste kl. A 1953-03-07. Föreslogs slopad redan 1955 men blev kvar något år till men blev på nytt föreslagen slopad 1957

L19p 3070 (GJ 11) Nytillverkad panna från 1944. senaste kl. A 1952-08-08. Föreslagen slopad 1955 men blev kvar något år till och föreslogs på nytt slopad 1957.

Iof föreslogs tillvaratagande av pannor från ovan lok. Oklart om så skedde. men ändå.....Loken kanske var med bland dom du såg


Hela tråden: