Vilken tid? (Byggnad)

av Daniel Niklasson, Vbä, Tuesday, July 29, 2008, 17:05 (5743 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

SJ hade en gång i tiden en standard för de hållplatskurer, som sattes upp på SJ:s banor.


Jag har personligen inte sett någon sådan föreskrift, men det kanske finns... var har du letat hittills?

Det som SJ tog fram var en serie standardritningar för hållplatskurar i mitten av 1950-talet. Dessa är de kurar med ganska mycket fönster och fanns i ett flertal olika storlekar och med dörr mitt på och från höger respektive vänster. På landsarkivet i Vadstena gick jag för ca 15 år sedan (när jag fortfarande var ung...) igenom en sakgrupp "hållplatskurar" från dåvarande 38 Bs. I den mappen nämndes inget om någon sådan föreskrift medan man ingående hänvisade till olika standardritningar när propåer omväderskydd uppkom. Efter en nogsam analys om resandet vid Fagersand avslogs exempelvis lokalbefolkningens begäran om väderskydd. Innan standardritningarna togs fram användes lokala ritningar. På smalspåret finns ett antal röda kurar av TÖJ-modell som ursprungligen ritat av en TÖJ (Trafikförvaltningen Östergötlands Smalspåriga Järnvägar). SJ återanvände ritningarna omkring 1951-1952 då exempelvis Gnötteln, Valstad och Tjursbo fick kur på den södra delen av NVHJ. Kurarna tillverkades av Ödeshögs Snickerifabrik för 38 Bs och transporterades med vagn från fabriken. Även flera dressinbodar tillverkades där och portionerades ut i början på 1950-talet. Några bevarade finns i Tuna, Fårhult, Ankarsrum (återflyttat), Verkebäck samt Jenny.

Kurarna vandrade ofta runt och kuren från Ekenberg på norra NVHJ hamnade senare i Falerum för att senare av SJ flyttas till Hjorted. Kuren från Vedemö på MÖJ hamnade i Södra Vi och har senare ställts upp i Vena efter att ha skänkts av den nya ägaren till S Vi stationshus.

mvh Daniel


Hela tråden: