Lokskjul på smalspåren? - Gp-panna (Byggnad)

av Krister P, Tuesday, July 29, 2008, 20:57 (5721 dagar sedan) @ Anders Jansson

Jag måste nu uppdatera min sida om Gp-loken med alla nya uppgifter som har framkommit i detta eminenta forum.
Man blir aldrig fullvetande, (som tur är) inte ens när man har smalat av sitt intresse till en enda ganska liten loktyp som Gp.

Och det här med pannan 2253 från Gp 3119, att den skall ha lastats upp på en Os-vagn den 16/9 1960 och sänts till Växjö är ju synnerligen intressanta uppgifter som jag aldrig har hört talas om.
Och skulle den då alltså ha befunnit sig i Växjö tills den skrotades 1968? I åtta år?
Detta är ju en smått sensationell uppgift ur min horisont!
Jag känner en som jobbade i stallet i Växjö med just Gp-loken.
Måste nog besöka honom om han minns något av denna reservpanna.
Det är ju ganska iögonfallande med en ånglokspanna på en vagn.

Sedan måste jag ta tillfället i akt och tacka alla uppgiftslämnare här i forumet.
Ni är många men jag känner att jag måste nämna Anders Jansson, Stig Lundin och Conny Sernfalk.
Ni tycks ha samlat på er ett oerhört rikt arkivmaterial som ni nu oegoistiskt delar ut uppgifter från och som är ovärdeliga för oss som inte har dessa.

Och har ni tänkt på vilket enormt medium Internet har blivit som en källa för kunskap?
Det kunde man inte i sin vildaste fantasi tänka sig bara för 10-15 år sedan.
Då fick vi hålla till godo med Ånghwisslan, brev och telefonsamtal.
Nu, med ljustes hastighet kan uppgifter publiceras i olika forum och vi är liksom uppkopplade i ett enda stort nätverk med likasinnade.
Jag njuter i fulla drag över detta sakernas tillstånd.
Nej, jag är inte berusad! Bara lite exalterad...

Hoppas jag nu inte med detta inlägg drar igång en knepig debatt om Internet....


Hela tråden: