Re: Jakobshyttan och lokkonservering (Byggnad)

av Carl-Erik Olsson, 042, Tuesday, July 29, 2008, 21:09 (5742 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Själv tänker jag närmast på Västanfors-skjulet vid Jakobshyttans ganska undanskymda omformarstation (Jho) mellan Hallsberg och Motala, vilket ju är under demontering av FVJ f v b i Klippan. Detta skjul i 37 sektioner har uppenbarligen tidigare varit placerat på annan plats. Någon som vet var det kom ifrån och när?
/undrade CEO


Det har nog stått där så länge att det kom direkt från Västanfors till platsen. Här förefaller huset redan vara "elektrifierat". Man ser den utvändiga kontrollampan för indikering av nätspänning på bilden i hög upplösning.

[image]

Visst ser bilden av själva lokhuset ut att stämma, men där spåret i förgrunden går finns idag diverse transformatorutrustning, väl inhägnad. Omformarstationsbyggnaden ser ju rätt modern ut, om än med plats för roterande aggregat, så senare tids bygge verkar ju rimligt, även om platsen idag inte ger något intryck av f d grusgrop.
Vid demontering visade dock de kombinerade sidostolparna/takstolshalvorna tecken, som vissa nyborrade bulthål för de längsgående klena takbalkarna, på att ha varit demonterade tidigare och sedan åter uppsatta. De längsgående plankorna verkar också vara förhållandevis moderna. Kan det då kanske ha flyttats inom grusgropens område? Bilden från 1972 verkar visa dagens uppställningsplats, möjligen då alltså flytt tidigare? Idag står skjulet i hörnet av omformarinhägnaden, vars staket ansluter vid den mittersta väggsektionen.

På sista tiden torrluftförvarades i allmänhet konserverade fordon i stora plastpåsar, kopplade till torrluftaggregat, som då behövde vanlig nätspänning och då hade en kontrollampa för att visa att sådan fanns i lokhuset. Men när började man då med denna konserveringsmetod? Lok konserverade med produkter som Dinitrol eller Tectyl lär ju knappast ha behövt någon nätspänning.
/CEO


Hela tråden: