Lite mer om K4p 3067 (Fordon: lok)

av Krister P @, Växjö, tisdag, juli 29, 2008, 22:40 (4364 dagar sedan) @ Kurt Möller

Längre tillbaks på EJ-tiden gick det ett tåg på Söndagar under sommarmånaderna som i folkmun kallades för Söndags-Nisse.
Detta tåg transporterade ut Växjöbor till badplatsen i Evedal

Har pratat med Lennart om vad han minns om just lokaltågen på 891mm. i Växjö.
Han började vid SJ 1945 och han minns då att det dagligen gick ett ångloksdraget tåg till Evedal -Hagavik - Sandsbro under sommarmånaderna.
På tåget brukade det medfölja barn från barndaghem i Växjö ihop med sin personal som skulle tillbringa dagen vid badplatsen i Evedal.
Även mjölk och bullar till barnen medföljde tåget.
Några vändmöjligheter fans inte i Sandsbro som var en enkel hållplats utan tåget backade tillbaks till Evedal där rundgång gjordes för återfärd till Växjö.
Vilken dragkraft som användes till tåget minns inte Lennart men 3067 kom ju till Växjö först 1949 så det måste ha varit några andra lok.
Men det fanns ju några ganska små lämpliga tankmaskiner i Växjö vid denna tid såsom S10p 3007, S3p 3008, S4p 3009-10, S8p 3025 och S9p 3026.
Alla dessa maksiner var nog ganska lämplig dragkraft för detta ytterst lokala tåg.
Jag har ingen komunicka från denna tiden så jag vet inte hur länge denna sommartrafik pågick.
Någon som kan kolla, kanske?

Det är allt jag kan tillföra ämnet just nu.

Hela tråden:

RSS-feed av trådar