Re: Jakobshyttan och lokkonservering (Byggnad)

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Tuesday, July 29, 2008, 22:45 (5743 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Själv tänker jag närmast på Västanfors-skjulet vid Jakobshyttans ganska undanskymda omformarstation (Jho) mellan Hallsberg och Motala, vilket ju är under demontering av FVJ f v b i Klippan. Detta skjul i 37 sektioner har uppenbarligen tidigare varit placerat på annan plats. Någon som vet var det kom ifrån och när?
/undrade CEO


Det har nog stått där så länge att det kom direkt från Västanfors till platsen. Här förefaller huset redan vara "elektrifierat". Man ser den utvändiga kontrollampan för indikering av nätspänning på bilden i hög upplösning.


Visst ser bilden av själva lokhuset ut att stämma, men ...
... De längsgående plankorna verkar också vara förhållandevis moderna. Kan det då kanske ha flyttats inom grusgropens område? Bilden från 1972 verkar visa dagens uppställningsplats, möjligen då alltså flytt tidigare? Idag står skjulet i hörnet av omformarinhägnaden, vars staket ansluter vid den mittersta väggsektionen.

...

/CEO

Kan ett lite mer närgånget studium lösa dateringen av den udda längsgående plankläggningen?

[image]

Lokhuset bör ha funnits till i minst 10 år på den här bilden. De rätt ymniga grusresterna på växelsliprarna och den knappast enbart genom åldring uppkomna böljegången hos takplåtarna skulle ju kunna tolkas som en relativt nyligt genomförd ommontering.
När uppfördes omsten? Kan dess byggnadsplaner ha medfört en lägesjustering av lokhuset som i så fall genomförts i samband med elinstallation m m?
Dylika förehavanden kan ha bevakats av Tåg-Nytt på den tiden det fortfarande fanns skäl att kalla avdelningen i tidningen Tåg för det.
Eja hade vi numera tillgång till ett digitalt arkiv av Tåg-Nytt notiser.


Hela tråden: