Lok- och ångpannefrågor - KURJ (Fordon: lok)

av Ola Almquist, Tuesday, July 29, 2008, 22:47 (5748 dagar sedan)

Jag tar några frågor till. I TJF:s arkiv finns en kopia av en kortfattad historik över Köping - Uttersberg - Riddarhyttans Järnväg skriven av Nils Ahlberg 1940. Med hjälp av denna och den utgivna skriften om KURJ och dessutom några andra källor har jag fått ihop en del uppgifter om ångloken.

Lok 1 (Munktells 11/1864) ombyggdes i Helsingborg 1913. Fick det ny panna vid detta tillfälle? Skrotades detta lok 1964? Var?
Lok 2 (Munktells 12/1865) ombyggdes i Helsingborg 1917? Fick det ny panna vid detta tillfälle? När och var skrotades detta lok?
Lok 3 - 5 slopades 1902, 1901 resp. 1926. Skrotades de dessa år?
Lok 9 erhöll enligt uppgift ny panna 1936. Å andra sidan har jag uppgiften att panna MV 2556/1936 låg i lok 10 på SJ-tiden. Lok 9 hade panna KVAB 16/1930. Lok 10 erhöll revision vid KVAB 1938-05. Skiftade man pannor mellan dessa två?
Observera att lok 10 skrotades i Östersund av alla ställen!
Lok 12 (Helsningborg 53/1916) skulle eventuellt erhålla ny panna vid kommande revision, men jag tror inte att så blev fallet. Panna Helsingborg 244/1916.
Lok 11:s panna reparerades av NOHAB 1943, arb.nr 54030. Panna Helsingborg 243 (eller 242?)/1916. Loket Helsingborg 52/1916.
Vad hade de ursprungliga pannorna i lok 9 (Helsingborg 42/1911) och 10 (Helsingborg 46/1914) för nummer?
I samband med ombyggnad till överhettning erhöll lok 6 (NOHAB 206/1884) för övrigt ny panna Atlas 1415/1911, lok 7 (NOHAB 390/1894) Atlas 1511/1912 och lok 8 (Kristinehamn 76/1901) Helsingborg 240/1916.

Rättelse och kommentarer emottages tacksamt!
M.v.h.
Ola


Hela tråden: