transformatorvagnar (Fordon: vagnar)

av Bertil Bengtsson @, onsdag, juli 30, 2008, 19:22 (4471 dagar sedan) @ Staffan Granath

det är den ja!

om en sådan välter skulle inte jag vilja vara med och välta tillbaks:-D

då finns den kvar lyckligtvis.

så till alla följdfrågor;
det rikligt med hjul försedda underredet har jag hört följande påståenden om historien inom företaget.
1. inköpt efter kriget från tyskland, har ursprungligen varit underrede till kanon.
2. byggt för ändamålet på trettiotalet.
3. hoppbygge av flera boggier i all hast på 50-talet

alla är helt säkra på sin version

kan någon den rätta;-)

Transformatorvagnarna är byggda för ändamålet, både i Tyskland och Sverige och alla andra ställen, sedan 1910-talet eller så. Det finns mycket litteratur om sådant. De första i Sverige var Q1-vagnarna, sedan Q19, Q23, sedan kom många fler av olika typer.
Tyskland efter 1945 hade en del kufiska "kanon"-vagnar, men de kunde knappast användas för transformatorer. Däremot ibland för bandvagnar, grävskopor och liknande. Det var bland annat en tredelad vagn med fjorton axlar (4+6+4 men axelanordningen var 4´2´2 2´4´, dvs de två mittersta axlarna var fasta, resten var boggier), DB typ 305.
Transformatortransportvagnar bygger man nog inte ihop "i all hast", de är numera tekniska underverk som tarvar en myckenhet funderingar för att fungera som avsett - särskilt en sådan vagn som dessvärre välte.
Så variablerna 1 och 3 i din fråga är inte relevanta!
Berra


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum