Gp lok på VGj (Fordon: lok)

av Sune Nylén @, Thursday, July 31, 2008, 07:14 (5719 dagar sedan)

Jag har sett att det för några dagar sedan spekulerades om användning och vändning av Gp lok.Till den ändan ringde jag i går kväll upp en gammal SJK kamrat,Leif Lindkvist här i Göteborg, efter att ha konsulterat tdt boken från 1949. Leif började själv nere på Marieholm och i Odinsstallet sedan han slutat skolan, efter att; "Farsan frågat för mig " som han sa´. Detta bör då i tid varit 1949 omtrent.Han började då att hjälpa till med div. sysslor som pannspolning,kolning m m.Pannspolning gjordes på Marieholm,och när loket var klart kördes det via Lärje ner till Odinsstallet och man tog ett annat lok med tillbaka,som skulle spolas eller repareras.Då jag frågade om Gp loken berättade Leif att man gick dels till Sjövik på lördagar,där man kunde vända loken.
Det hände att jag fick följa med farsan på en sådan tur,berättade han.dels gick man upp till Gråbo eller Olofstorp på söndagar när det var långa tunga tåg.Då var det backgång som gällde tillbaka,med max 40.Stigningen mellan Lärje och Gunnilse var max 15 pro mille.Det var i den över en kilometer långa stigningen mella Hjällbo upp till strax före Gunnilse.Sträckan Gbg Sjövik trafikerades annars av C2p maskiner,men vid tyngre tåg satte man in Bp eller Gp lok.Leif berättade att när Fjgt kommit till Marieholm strax efter midnatt med Gp lok ,skulle han kola och fylla på vatten,hade han tur stog sedan loket och vägde på skivan,och då kunde han själv svänga runt detsamma,och få in det i stallet.Forts. följer:-) Sune


Hela tråden: