Cc 535 (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Thursday, July 31, 2008, 10:23 (5720 dagar sedan) @ BD

Tack.

Fina bilder. Man ser att lågtryckscylindern verkar vara på förarsidan (alltså tvärtom jämfört med Mellin-loken), men naturligt då omkastaren släpper in ånga till lågtryckscylindern när den står på maxfyllning.
Finns det ett motsvarande slidskåp ovanför HT-cylindern eller är det bara LT som har det? Slidskåpen på vanliga Cc sitter ju innanför cylindrarna.

Enl panndatabasen fick panna 873 överhettare feb 1917. Den låg i 535 från mars 1913 till feb 1919. Från maj 1919 låg den i Cc 617 (vilket littererades Cd från 1920). 535 hade aldrig litt Cd (omlitt av öh-lok gjordes tydligen inte före 1920) och skrotades som Cc.

En gissning är att 535 blev tvilling antingen vid öh-ombyggnaden 1917 eller möjligen vid pannbytet 1913. Litet märkligt att man gjorde ombyggnades utan pannbyte, det vore enklare att göra ombyggnaden när pannan inte låg i något lok för att minska verkstadstiderna. Rep efter olyckshändelse eller större haveri?
Men fler pannor fick öh utan att registreras som urtagna då. Pannbyte eller inte avgjordes nog av tillgång av pannor och tidsbehov för övriga reparationer.

Ha en trevlig semester.


Hela tråden: