B 1037 bottenblåsningsventil (Fordon: lok)

av Micke Carlsson, Thursday, July 31, 2008, 15:08 (5741 dagar sedan) @ morrgan

Det skulle räcka med en 1 3/4-tums kulventil med teflontätning, då skulle man kunna chockblåsa 3-5 sek t ex vid varje längre uppehåll eller med 1-timmesintervaller så gott det passar.

Med ett enklare "kondenskärl" (en burk där ångan kallnar till vatten och kan rinna ut) kunde man lämna kulventilen lite på glänt så att man hade en s k kontinuerlig bottenblåsning. Kanske med en hasp också så att kranen inte skramlar upp under gång...

Tillverka bara en fläns som passar mot pannan och sätt dit en lagom kulventil direkt från järnhandelskatalogen. Mer behövs inte. Om pannan ändå regelbundet hålls efter behövs inga grövre ventiler än så för större flagor och skit. Och skulle det råka sätta igen är det lätt gjort att rensa upp en kulventil när man kommit hem till stall.

Det är också lätt gjort att dra ett stag till kulventilens handtag så att man kan stå vid sidan om loket och spola. Den avancerade drar handtaget till hytten och röret från ventilen till asklådespolningen...


Hela tråden: